کد خبر: ۴۴۰۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان گفت: کوشکی، تنها یوزپلنگ ایرانی نر موجود در شرایط بسته (اسارت) در دنیا است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک پارک طبیعی پردیسان  در رابطه با یوزپلنگ‌های حفاظت شده در اسارت اظهار کرد: کوشکی، تنها یوزپلنگ ایرانی نر موجود در شرایط بسته (اسارت) در دنیا است .

وی افزود: کوشکی (یوزپلنگ نر) ‌از بچگی و زمان از دست دادن مادرش در طبیعت، با انسان‌ها در ارتباط بوده است، به همین دلیل هیچ ترسی از انسان ها ندارد، چرا که دیگر به آن‌ها عادت کرده است.

معماریان گفت: یوزپلنگ‌ها هیچ گاه به انسان‌ها آسیب نمی‌رسانند و نباید از این  گونه‌های در خطر انقراض  بترسیم.

وی ادامه داد: هر زمانی گونه‌ای در خطر انقراض از طبیعت گرفته و به فضای دیگر منتقل شود، دیگر آن گونه بعد از مدتی نمی‌تواند به طبیعت باز گردد و اگر زمانی به طبیعت نیز بازگردد، یا از بین می‌رود و یا به دست حیوانات دیگر کشته می‌شود.

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان تصریح کرد: تلاش دامپزشکان و کارشناسان محیط زیست در مرکز پرورش و نگهداری یوزپلنگ آسیایی در پارک پردیسان برای تکثیر و نگهداری از یوزپلنگ‌های در اسارت همچنان ادامه دارد.

وی افزود: دلبر (یوزپلنگ ماده در اسارت پارک پردیسان) برای جفت گیری با کوشکی دچار مشکلات کلیوی و سقط جنین است، به همین دلیل امکان تولید مثل طبیعی برای این گونه فراهم نشده است.

معماریان بیان کرد: یوزپلنگ‌های در اسارت پارک پردیسان در 6 فضای مجزا از یکدیگر نگهداری و در فواصل زمانی خاص به صورت 24 ساعته کنترل می‌شوند تا در زمان مناسب به یکدیگر معرفی شوند که متاسفانه تاکنون این امکان فراهم نشده است.

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان گفت: سعی داریم از متخصصان بین المللی دنیا در زمینه تکثیر یوزپلنگ‌ها و گربه سانان به ایران دعوت کنیم تا امکان انجام کارهایی مانند لقاح مصنوعی و IVF (جابجایی جنین) که باید به صورت مرحله به مرحله و تخصصی بر روی دلبر(یوز ماده) صورت گیرد را بسنجیم تا ببینیم که آیا امکان لقاح مصنوعی برای این گونه وجود دارد یا خیر؟

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مینا
|
United States of America
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
این عکس از خانم نازنین کاظمی نوا هست، اینکه عکس ایشون رو بدون ذکر نام گذاشتین دست کمی از دزدی نداره
نظر شما
ادامه