کد خبر: ۴۴۰۶۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
در راستای عزم جهانی برای ریشه‌کنی بیماری PPR:
در حال حاضر ایران در مرحله ۲ کنترل بیماری قرار دارد و به مدت ۳ سال با واکسیناسیون جمعیت هدف و تکرار واکسیناسیون در کانون‌های قدیمی و شعاع اطراف کانون‌ها، در حال گذر از مرحله ۲ کنترل بیماری است ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور به نقل از مدیر كل فائو، از عزم راسخ این سازمان و سازمان بهداشت جهانی دام برای ریشه کنی بیماری PPR  و همچنین مذاکراتش با مدیرکل  OIE خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رییس سازمان دامپزشکی کشور که برای شرکت در اجلاس جهان عاری از PPR  به بلژیک اعزام شده است، به نقل از دكتر گرازیانو، مدیر كل سازمان خواربار جهانی ملل متحد (فائو) گفت: استراتژی ریشه كنی بیماری PPR  در سال ٢٠١٥ ایجاد شد و تا به امروز سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام شده است كه باید تا سال٢٠٣٠ برای رسیدن به هدف جهان عاری از PPR  ادامه یابد.

به گفته وی، در این اجلاس، مدیر كل فائو با تاکید بر اینکه باید باور داشت می توان در ریشه کنی این بیماری موفق شد، به توفیق جشن ریشه کنی طاعون در ٧ سال پیش استناد کرده و افزوده است: سرمایه گذاری و هزینه ای كه ظرف ٢٥ سال برای ریشه كنی طاعون در جهان انجام شد، ظرف ٢ سال بعد از ریشه كنی بیماری بازگشت که این نشان دهنده اقتصادی بودن این نوع سرمایه گذاری است.

گرازیانو با اشاره به این که نیازمند كمك كشاورزان و دامپزشكان برای اجرایی شدن ریشه كنی PPR هستیم تا بتوانیم با سرمایه گذاری جهانی به هدف خود برسیم، تاکید کرده است در واقع این سرمایه گذاری به مبارزه با فقر و گرسنگی كمك می نماید.

بنابراین گزارش، ریاست سازمان دامپزشکی کشورمان در ادامه با اشاره به آنچه امروز جمعه در این اجلاس گذشته است، به نقل از خانم دكتر مونیكا الیوا، مدیر كل سازمان بهداشت جهانی دام (OIE ) که وی نیز در اجلاس جهان عاری از PPR  سخنرانی کرده است، اظهار کرد: "دنیا نیازمند سرمایه گذاری بیشتر برای ریشه كنی بیماری است و ریشه كنی PPR به شرط اتحاد و همراهی همگی امکان پذیر است. سازمان بهداشت جهانی دام در حال رصد آنچه در سطوح ملی و بین المللی در ارتباط با ریشه كنی این بیماری در حال انجام است بوده و از سرویس های دامپزشكی دنیا به دلیل همكاری جدی در این راه قدردانی می كنیم."

به گفته دکتر رفیعی پور، خانم دكتر مونیكا الیوا در بخش دیگری از اظهاراتش، به برنامه ریشه كنی PPR  به کمک های جدی موسسه پنواک و ٣ آزمایشگاه رفرانس در چین، پربرایت انگلستان و سیراد فرانسه اشاره کرده و ضمن اعلام اینکه واكسن با كیفیت در دنیا در دسترس هست، از وجود قوانین و مقررات خوب در این مسیر که OIE تنظیم و برقرار کرده، خبر داد.

بر اساس این گزارش، دكتر الیوا در بخش دیگری از اظهاراتش نیز به تاکید مشترک فائو و OIE بر مهم بودن این بیماری و باور مشترک آن ها برای ریشه كنی این بیماری که سبب توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال می شود، اشاره کرده و خبر داده است در حال حاضر این بیماری در نزدیك به ٧٠ كشور آفریقایی، خاورمیانه، آسیا و اروپا دیده شده است.

در ادامه این گزارش، «دکتر بهمن عابدی کیاسری» مدیر کل سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور نیز که ریاست سازمان دامپزشکی را همراهی می کند، به اظهارات دكتر میمیكا، كمیسیونر توسعه و همكاری های بین المللی اتحادیه اروپا اشاره کرده که گفته است گزارش های موجود حاكی از حضور این بیماری در اقصی نقاط جهان از جمله اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه است و مبارزه با این بیماری، تاثیرات اجتماعی و اقتصادی در دنیا به ویژه در آفریقا خواهد داشت.

كمیسیونر توسعه و همكاری های بین المللی اتحادیه اروپا در ادامه از آمادگی اتحادیه اروپا برای كمك به برنامه ریشه كنی این بیماری خبر داده و خواستار حل چالش های جهانی با تعهدات و همكاری های جهانی شده است. کما اینکه دكتر میمیكا، واكسیناسیون سرویلانس و گزارش دهی را از اجزای مهم این برنامه توصیف كرده و گفته است جهت تسریع این مهم، باید سرویس های دامپزشكی جهان توسعه یابد.

رییس سازمان دامپزشكی کشور در اشاره به دیدارش با خانم دكتر مونیكا الیوا مدیر كل OIE  که در آن برنامه های ایران برای ریشه كنی بیماری تشریح شده است، خبر داد: در این دیدار به اطلاع مدیرکل OIE رسانده شد که در حال حاضر ایران در مرحله 2 کنترل بیماری قرار دارد و به مدت 3 سال با واکسیناسیون جمعیت هدف و تکرار واکسیناسیون در کانون های قدیمی و شعاع اطراف کانون ها، در حال گذر از مرحله 2 کنترل بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه دیگر این اجلاس، در سال آینده 1398 در صورت تامین اعتبار و واکسن مکفی وارد مرحله سوم کنترل بیماری شده و در این مرحله با مایه کوبی 70 تا 80 درصد دام های سبک به صورت هدف مند همراه با علامت گذاری دام‌های مایه كوبی شده به مدت 3 سال متوالی به مرحله ریشه کنی بیماری نزدیک خواهیم شد. (سال های 2016 تا 2021)

رفیعی پور با بیان این که در بخش دیگری از برنامه اجلاس اشاره شده مرحله ریشه کنی به عنوان مرحله پایانی از سال 2022 تا 2024 ادامه خواهد داشت و در این مرحله فقط اقدام به مایه کوبی دام های جوان (بره و بزغاله های همان سال) همراه با مطالعه دقیق و كامل كانون‌های بیماری خواهد شد، یادآور شد: بر اساس برنامه همین اجلاس، در سال 2025 با قطع مایه کوبی و برقراری سیستم مراقبت اعلام ریشه کنی بیماری خواهد شد.

در این اجلاس، وزیران كشاورزی کشورهای چاد، مصر، هند، مغولستان، سنگال، اوگاندا، سودان، زامبیا، ارمنستان، ازبكستان، بنگلادش و سومالی نیز حضور یافته و سخنرانی کرده اند.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
2
یه عزیزی صبح نوشته بود دستاورد این سفرها که با پول بیت المال انجام میشه چیه؟
اینم دستاورد!
عکس را ببین و لذت ببر!
PPr ریشه کن شد!
تمام
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
باز خوبه مثل مجلس و موگرینی سلفی نگرفتن:)
نیک مرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
ای کاش ............ یک کارشناس مرتبط از دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی به این سفر اعزام می شد.
ناشناس
|
France
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
تو این وضعیت بی پولی و قیمت یورو . چه راحت می روند اروپا ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
1
این خانم پشتیه چه نگاه عجیبی می کنه؟؟!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
برابری تعداد کامنت های منتشر شده با کامنت های غیر قابل انتشار، موضوع چیه؟
دكتر بازيار دامپزشكي استان بوشهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
باسلام خدمت همه همكاران
علاقه اَي به بحث هاي حاشيه اي ندارم ولي طي تحقيقي دانشگاهي كه بنده حدود٣/٥سال هست با جناب آقاي دكتر نوري در دانشگاه اهواز برروي بيماريPPR در حال انجام هستيم و إز خيلي إز مناطق كشور با كمك و لطف خيلي إز همكاران عزيز اين بيماري رو دنبال ميكنيم واقعا و به جرات مي توان گفت اين بيماري در سطح كشور بسيار كاهش يافته و أميدوار و مطمئم هستم با تلاش همه همكاران دولتي و خصوصي اين بيماري تاسال٢٠٣٠در ايران ريشه كن خواهد شد.
نظر شما
ادامه