کد خبر: ۴۴۰۸۱
 

مدیر شبکه بهداشت و درمان تاکستان گفت: مهم ترین مانع کنترل و ریشه کنی تب مالت در این شهرستان وجود مشکلات پوشش کامل واکسیناسیون به جهت گستردگی سطح دام های سبک در آن است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، «دکتر جلال رحمانی» در نشست رصد بیماری تب مالت در شهرستان تاکستان، افزود: تماس نزدیک بین انسان و دام در روستاها و نامناسب بودن شرایط نگهداری دام ها نیز از جمله موانع کنترل و ریشه کنی تب مالت است.

وی اضافه کرد: باید برای رفع موانع موجود، آموزش های لازم از طریق توزیع بسته های آموزشی و شیوه های دیگر به افراد داده شود.

رحمانی با بیان اینکه برای پیشگیری و ریشه کنی تب مالت نیز مانند سایر بیماری ها باید از همه ظرفیت های موجود بهره مند شد، تاکید کرد: در این زمینه به همکاری‌ گسترده برخی دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی، جهاد کشاورزی و سایر ارگان ‌های مرتبط نیازمندیم.

این مسئول بر توانمند کردن جامعه به منظور ارتقای وضعیت فعلی بهداشت، درمان و تشخیص بیماری تب مالت تاکید کرد و راه های پیشگیری از آن را توجه به مواردی مانند آهک پاشی محیط، عدم استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه و استفاده از وسایل حفاظتی، مانند دستکش دانست.

رییس اداره دامپزشکی تاکستان نیز در این جلسه با بیان اینکه بیماری تب مالت از جمله بیماری هایی است که میکروب آن از دام آلوده به انسان منتقل می شود، گفت: باکتری این بیماری از طریق گاو، بز، گوسفند یا هر حیوان آلوده به میکروب تب مالت به انسان منتقل می شود.

 «دکتر محمدرضا آذربایجانی» عدم آگاهی مردم در بهداشت فردی و محیط، مناسب نبودن روش های جمع آوری و آماده سازی شیر و تهیه لبنیات، جا به جایی بدون کنترل دام ها و ناکافی بودن پوشش کامل واکسیناسیون دام ها را از عوامل مهم شیوع تب مالت عنوان کرد.

رییس اداره دامپزشکی تاکستان توجه جدی به توصیه کارشناسان سلامت را نوعی واکسینه شدن در برابر این بیماری دانست و افزود: آموزش های مربوط به ریشه کنی تب مالت باید یک شکل و موثر ارایه و با برگزاری جلسات اطلاع رسانی و تربیت مربی برای آموزش مقابله با این بیماری اقدام شود.

آذربایجانی در پایان اظهار داشت: آموزش باید مختص منطقه مورد نظر و متناسب با شرایط ارایه شود و شیوه مناسب ارایه آن نیز به صورت چهره به چهره توسط مربیان مطلع است.

 
 
نظر شما
ادامه