کد خبر: ۴۴۰۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» همچنین از برنامه‌های جدید این سازمان در تولید انبوه بذر واکسن و تدوین سند ملی کنترل بیماری نیوکاسل و سالمونلا خبر داد ...


حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ضمن تشریح رهیافت‌های محوری سازمان دامپزشکی کشور در مدیریت واحدهای مرغداری، از برنامه‌های جدید این سازمان در تولید انبوه بذر واکسن و تدوین سند ملی کنترل بیماری نیوکاسل و سالمونلا خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی صفر ماکنعلی» در همایش بین المللی آنفلوانزای پرندگان در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور تهران، با اشاره به رویکرد این سازمان به بیماری‌های فرامرزی که در جایگاه ۱۰ فوریت سازمان ملل متحد است، برگزاری همایش آنفلوانزای پرندگان را در راستای توجه به بیماری‌های طیور که جزو فوریت‌هاست، برشمرد.

وی با بیان این که در این میان دو کتاب با عناوین کد بهداشت بیماری‌های موجودات خاک زی و کد بهداشت بیماری‌های آبزی، حائز اهمیت به شمار می‌رود، تصریح کرد: در فهرست این بیماری‌ها ۱۰ بیماری مورد توجه است که دو مورد آن‌ها بیماری‌های فرامرزی است. بیماری هایی که از نظر امنیت غذایی بسیار مهم هستند و ابتلای موجودات زنده به آن‌ها می‌تواند دسترسی بشر را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان این که مدیریت بیماری‌های فرامرزی نیازمند همکاری‌های چند جانبه بین المللی است، خاطرنشان کرد: همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه بر بحث تجارت محصولات مستعد ابتلا به بیماری‌های فرامرزی تاثیر گذار خواهد بود.

دکترماکنعلی با تاکید بر اهمیت توجه به بحث ایمنی غذایی Food Securityافزود: سازمان دامپزشکی کشور در ۵ محور رسیدگی مسئولانه به این مساله را در دستورکار قرار داده و پیگیری می‌کند.

وی دیده وری و پایش را نخستین رهیافت سازمان دامپزشکی کشور برشمرد که با اخذ نمونه‌ها در ۶۱۰ نقطه کشور می‌توانند پنجره‌های احتمالی ورود ویروس بیماری‌های فرامرزی به ایران باشد که به این واسطه ‌کنترل می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تنظیم معیارهای کنترلی آنفلوانزای پرندگان بر اساس اسناد منتشر شده سازمان‌های OIE و FAO را دومین رهیافت و محور حراست از ایمنی غذایی در این سازمان برشمرد و افزود: در این راستا جلسات بسیار سنگینی بین استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، آذربایجان شرقی، قزوین، مرکزی، اصفهان، قم، خراسان رضوی و فارس که بیش ترین ضریب احتمال مواجهه با بیماری را داشته‌اند، برگزار و از مشاوران مجرب و متخصص شبکه بین المللی OIE کمک گرفته شد.

دکتر ماکنعلی با تاکید بر مهم ترین دستورالعمل اتحادیه اروپا که شخصاً آن را در سایت شخصی خود در ۱۱۰ اسلاید منتشر کرده است، گفت: تمرکز ما در رهیافت دوم در راستای عمل به دستورات شورای اتحادیه اروپا در مبارزه با بیماری آنفلوانزا است تا با استفاده از تجارب کشورهای مختلف به عنوان ابزاری مثبت جهت مهار اشاعه بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

وی رهیافت تشخیص را نیز به عنوان سومین محور مورد توجه سازمان دامپزشکی کشور مورد اشاره قرار داد و گفت: مبنای راهنمای تشخیص، مدیریت و مختومه کردن بیماری و جابجایی نمونه‌هاست.

وی در ادامه تکمیل اظهاراتش در این زمینه با اشاره به اینکه در رهیافت جدید سازمان، در ۱۴ استان سیستم‌های مولکولی را راه اندازی کردیم و در سطح بین المللی برای نخستین بار از ۲۱ نقطه کشور نمونه‌های استاندارد کشورمان به آزمایشگاه مرجع oie فرستاده شده است، تصریح کرد: آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، در سطح ملی وظیفه نظارت، ارزیابی و سیاست گذاری و ارتباط با مجامع بین المللی را دارد و در سطح استانی بحث مدیریت تشخیص با اولویت استان‌های در خطر مواجهه بیشتر با بیماری را دارد.

ماکنعلی با اعلام اینکه در حوزه تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، تولید بذر واکسن در ایران را در دستور کار قرارداده است، تاکید کرد: به این ترتیب، مالکیت معنوی بذر به عهده سازمان دامپزشکی کشور قرار می گیرد تا فرآیند چهارگانه تولید بذر در کشورمان نهادینه و قابل استفاده شود.

ماکنعلی، محور چهارم را توجه به رهیافت آموزش و ترویج برشمرد و گفت: خوشبختانه برای نخستین بار با همکاری سازمان تات، پودمان‌های آموزشی و کاربردی واقعی در دستورکار قرار گرفت تا به این ترتیب ۳ هزار بهره بردار، مرغدار و مدیر مزارع مرغداری در کشور طی مدت کوتاهی بر اساس مدل‌های کلاسیک آموزش ببینند.

به گفته وی در همین راستا و بر اساس برنامه ریزی تدارک دیده شده، دوره‌های آموزشی مشابهی نیز برای ۴۱ هزار بهره بردار روستایی و عشایری جهت مقابله با بیماری بروسلوز برگزار خواهد شد.

در ادامه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به محور پنجم بحث مونیتورینگ و ارزیابی که تاکنون در ۴ استان انجام شده اضافه کرد: دومین بیماری فرامرزی، بیماری نیوکاسل است که سازمان دامپزشکی کشور از دوم اردیبهشت سال جاری فراخوان همکاری جهت تدوین سند ملی کنترل بیماری نیوکاسل و سالمونلا را اعلام و منتشر کرده است.

ماکنعلی با استناد به تحلیل‌های کارشناسی خوبی که یکی از شرکت‌های تولید واکسن نیوکاسل انجام داده است، اعلام کرد: بر اساس این تحلیل بسیار حرفه ای از کانون‌های مبتلا به نیوکاسل بر مبنای دلار ۱۰۰ تومانی، ۲ هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی به واحدهای پرورش طیور در کشور وارد شده است.

معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه سالانه ۱۳ میلیارد دز واکسن طیور در کشور استفاده می‌شود، گفت: از این میزان ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دز به واکسن نیوکاسل اختصاص دارد.

دکتر ماکنعلی با اشاره به اینکه با وجود مصرف زیاد واکسن نیوکاسل در ایران، کشورمان خسارت سنگینی از ابتلای طیور به این بیماری می‌بیند، تصریح کرد: نباید این نکته را نیز نادیده انگاشت که بیماری نیوکاسل موجب افزایش شدید مصرف آنتی بیوتیک شده است. لذا رهیافت ما در این زمینه مشورت با اساتید داخلی و بین المللی جهت طراحی برنامه راهبرد ملی در این مورد است.

وی موانع دستیابی سریع تر به اهداف یاد شده را مواردی نظیر کمبود بودجه کافی، نداشتن نگرش همه جانبه ملی، پرورش پرندگان بومی مانند اردک و بومی شدن بیماری در برخی کشورها برشمرد.


 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
این کمیسیون ها و نشستها همش نوش داروی پس از مرگ سهرابه. با شروع فصل پاییز و افزایش سرما و ورود پرندگان مهاجر سونامی آنفلو آنزا بزودی سراسر کشور رو فرا خواهد گرفت. ویروس هم کاملا در خاک و آب کشور بومی شده. این نشستها هم فقط برای اینه که بگن ما پیشگیری های لازم رو کردیم و فرا فکنی از مسئولیت هاست. اگرچه همه تقصیر ها هم بگردن مسئولین حال حاضر نیست بلکه این نابسامانی انباشت چندین دهه بی مسئولیتی و به گوشه رانده شدن دامپزشکی در قهقرای جهاد کشاورزی و تنبلی و سستی مدیران سالیان گذشته است. با حفظ استقلال به وزارت بهداشت بپیوندید تا هم علم دامپزشکی بروزتر شود و هم بتوان از بودجه بهداشتی کشور استفاده کرد. هم نقش بهداشتی و استراتژیک دامپزشکی در تهیه غذای سالم و مبارزه با بیماری ها بر همه مبرهن شود. شما میراث دار دهه ها ظلم و نابسامانی و اجحاف علیه دامپزشکی هستید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
لطفا آدرس سایت شخصی دکتر ماکنعلی را بدهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
دو ماه دیگه با شیوع موجی مهیب از آنفلوآنزا، به نتیجه این رهیافت ها پی خواهیم برد.
نظر شما
ادامه