کد خبر: ۴۴۱۰۹



سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق از افتتاح بخش دوم گذرگاه عرعر میان عراق و عربستان سعودی در ابتدای سال آینده میلادی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «کاظم العقابی» رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق در گفتگو با روزنامه دولتی الصباح همچنین اعلام کرد که آمادگی های لازم برای از سرگیری سفرهای زمینی میان عراق و اردن از طریق مرز طریبیل الکرامه نیز ایجاد شده است.

وی گفت: طبق تفاهم نامه منعقد شده میان طرف‌های عراقی و عربستان سعودی، طرف سعودی مبلغ ۵۱ میلیون دلار برای گسترش مرز عرعر اختصاص داده است.

در کنار بازسازی مرز جمیمه میان دو کشور، مرز عرعر علاوه بر مبادلات تجاری، کارکرد اصلی خود یعنی عبور زمینی زائران عراقی و غیر عراقی به خانه خدا را انجام می‌دهد.

العقابی افزود: عربستان سعودی از طریق تفاهم نامه امضا شده میان دو طرف، مکلف به انجام تغییرات لازم و ایجاد امکانات لازم در مرز و تامین تجهیزات و ماشین آلات و دستگاه‌ها و ساختمان‌های مربوط به حوزه کشاورزی و بهداشتی و قرنطینه دامپزشکی و گسترش عرصه موجود در آن شده است تا شرایط این مرز برای انجام تبادلات تجاری محیا باشد.

از سوی دیگر العقابی گفت: طرف های عراق و سعودی بر سر بازسازی مرز جمیمه میان دو کشور واقع در استان المثنی عراق توافق کردند و طرف سعودی متعهد شد که تمامی هزینه‌های بازسازی این مرز را که به شکل وسیعی در افزایش مبادلات تجاری و حمایت اقتصادی و محلی میان دو کشور تاثیر دارد و به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تقویت روابط بین دو کشور به حساب می آید را متحمل شود.

طی چند سال گذشته به دلیل اوضاع امنیتی کشور عراق و اشغال برخی از زمینهای این کشور توسط گروه‌های تروریستی داعش و همچنین نفوذ تروریست ها و افراد انتحاری از عربستان به عراق این مرز بسته شده بود.

العقابی در ادامه گفت: طرف‌های عراقی و اردنی نیز در حال آماده سازیهای سریع و فشرده برای برداشت گام‌های لازم برای از سرگیری سفرهای زمینی میان دو کشور از مرز طریبیل هستند.

دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق طی یکسال گذشته پس از اعلام پایان نظامی داعش، سیاست تقویت روابط با کشورهای عربی از جمله عربستان و اردن که پیشتر بدلیل حمایت از تروریسم و اعزام افراد انتحاری به عراق، روابط تیره ای با عراق داشتند، را در دستور کار خود قرار داده است.



نظر شما
ادامه