کد خبر: ۴۴۱۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آبادان، گناباد، ارسنجان، قم و مازندران

 

رئیس دامپزشکی آبادان:
آبادانی‌ها در ایام محرم از خرید مرغ زنده غیربهداشتی خودداری کنند


رئیس دامپزشکی آبادان گفت: شهروندان آبادانی در ایام محرم از خرید مرغ زنده غیربهداشتی خودداری کنند.

مصطفی کنارکوهی اظهار داشت: باتوجه به مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی و خطر بیماری‌های قابل انتقال به انسان شهروندان باید از خرید مرغ زنده و یا گوشت مرغ بدون بسته‌بندی مورد تایید دامپزشکی جدا خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: مرغ باید در کشتارگاه‌‌های صنعتی طیور تحت نظارت دامپزشکی کشتار و بازرسی و در کیسه‌های نایلونی که بر روی آنها تاریخ تولید و انقضا درج شده بسته‌بندی شود.
رئیس دامپزشکی آبادان افزود: باتوجه به اینکه در ایام محرم و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) قرار داریم و برخی شهروندان مرغ زنده را نذر و ذبح می‌کنند، باید به مسائل بهداشتی توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: در همین راستا شهروندان باید ابتدا از سلامت مرغ‌های زنده اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به خرید کنند و از خرید مرغ زنده غیربهداشتی جداً پرهیز کنند.
کنارکوهی تصریح کرد: باتوجه به افزایش تقاضا در ماه محرم به دلیل نذور ات مردم، بازرسی‌ها از سطح عرضه کننده‌های فراورده‌‌های خام دامی تشدید شده است.
وی در ادامه گفت: در همین راستا 220 قطعه مرغ غیربهداشتی فاقد مجوزهای لازم که از مقصد نامعلوم وارد شده بود، کشف شد.
رئیس دامپزشکی آبادان اضافه کرد: این میزان مرغ در کوره لاشه‌سوز کشتارگاه این شهرستان معدوم شد.
وی اظهار داشت: در راستای تحقیقات ماموران نیروی انتظامی در این تخلف یک نفر دستگیر و ضمن تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شد.
کنارکوهی خاطرنشان کرد: فروش مرغ مادر و تخم گذار طبق قانون ممنوع بوده همچنین کشتار مرغ زنده مادر فقط در مصارف صنعتی به‌کار می‌رود.
وی افزود: برخی افراد سودجو با توجه به افزایش تقاضاها در ماه محرم و نذورات مردمی اقدام به تخلف و فروش مرغ‌های زنده غیر بهداشتی و فاقد مجوز می‌کنند.
رئیس دامپزشکی آبادان از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه عرضه غیرمجاز گوشت خام و فرآورده های خام دامی مراتب را برای پیگیری به دامپزشکی اعلام کنند.

 

---------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد خبر داد:
آغاز طرح واکسیناسیون هاری در گناباد


رئیس شبکه دامپزشکی گناباد از آغاز طرح واکسیناسیون هاری‌ توسط شبکه دامپزشکی در این شهرستان خبر داد.

جعفر کامیاب‌پور اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل سرما و نزدیک شدن حیوانات وحشی و درنده به مناطق مسکونی و دامداری‌ها و با هدف پیشگیری از بیماری هاری در اثر گزش حیوانات امسال حدود 500 قلاده سگ در سطح دامداری‌ها و روستاهای گناباد واکسینه می‌شوند.
وی افزود: هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم مرکزی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و حیوانات خون‌گرم پستاندار به‌طور تصادفی و از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.
رئیس شبکه دامپزشکی گناباد خاطرنشان کرد: هاری حیوانی در همه استان‌های کشور کم و بیش وجود دارد امادر مناطق جنگی و کوهستانی شیوع آن بیشتر است.
وی افزود: مخازن هاری وحش در نقاط کوهستانی گرگ و روباه و در مناطق شهری سگ‌های ولگرد هستند.
رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: اجرای این طرح با استفاده از اعتبارات طرح توسعه‌ی مبارزه با بیماری‌های دامی شروع و تا پایان سال جاری ادامه دارد.
کامیاب‌پور عنوان داشت: بیماری هاری از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام و غیر‌قابل درمان است که می‌توان واکسینه کردن سگ‌های نگهبان را از بهترین راه‌های پیشگیری از سرایت بیماری برشمرد.
وی تصریح کرد: طرح واکسیناسیون هاری توسط شبکه‌ی دامپزشکی شهرستان و با همکاری بخش خصوصی به صورت رایگان در شهرستان گناباد آغاز شد.
رئیس شبکه‌ دامپزشکی شهرستان گناباد در پایان از همه دامداران خواست نسبت به انجام واکسیناسیون هاری حیوان خود اقدام کنند.

 

---------------------------------------

 

سرپرست جدید شبکه دامپزشکی ارسنجان منصوب شد
 
درحکمی که از سوی دکتر بیژن دهقانی مدیر کل دامپزشکی استان فارس صادر شد، دکتر جواد دولتخواه به عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ارسنجان منصوب شد. در این حکم از خدمات سرپرست قبلی شبکه دکتر جهانمیر جلالی تقدیر به عمل آمد.

--------------------------------------

 

گوشتهای وارداتی ازکیفیت خوبی برخوردار است
 
رئیس سازمان بازرگانی استان قم گفت گوشتهای وارداتی بدون هیچگونه مشگل بهداشتی واردکشور می‌شود.
یونس عالی پور که در جلسه کمیسیون نظارت بر سازمانهای صنفی شهرستان قم سخنرانی می‌کرد، افزود: واردات و عرضه
این گوشتها از طرف دستگاههای نظارتی کنترل و مورد تایید دامپزشکی استان می‌باشد.
وی تصریح کرد: شهروندان اطمینان خاطر داشته باشند که واردات گوشت از لحظه کشتار تا زمان عرضه در بازار با کنترل و نظارت دستگاههای مربوطه پیگیری می‌شود.
عالی پور اضافه کرد: واردات و عرضه این گوشتها در کنترل و ثبات قیمت گوشت در بازار بسیار مهم و موثر می‌باشد.

 

---------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی مازندران: کشتارگاه سنتی دام شهرستان محمودآباد تعطیل می شود
 
با پیگیریهایی که از سوی مدیر کل دامپزشکی استان مازندران انجام گرفت و جلسه ای که در فرمانداری شهرستان محمودآباد با حضور فرماندار، مدیر کل دامپزشکی استان مازندران و اعضای شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان تشکیل شد مقرر گردید کشتارگاه سنتی دام این شهرستان تعطیل گردد.

شایان ذکر است کشتارگاه سنتی دام در بافت شهری این شهرستان قرار دارد که فعالیت آن مشکلات زیست محیطی بسیاری را برای شهروندان محمودآبادی ایجاد می نماید. ضمناً مقرر گردید قصابان و اعضای شورای سلامت این شهرستان پس از بازدید از کشتارگاههای صنعتی دام شرق ساری و طبرستان بابل در خصوص نحوه تامین گوشت این شهرستان تصمیم گیری گردد تا شهروندان این شهرستان گوشت مصرفی مورد نیاز خود را از یکی از این دو کشتارگاه صنعتی دام تهیه نمایند.

 

نظر شما
ادامه