کد خبر: ۴۴۱۴۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

«دکتر علی اکبر ولایتی» رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم نودمین سال تاسیس بانک ملی ایران سخنرانی مشروحی در سرگذشت و تاریخچه پول و بانک در ایران و جهان کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرآنلاین، اهم سخنان وی به شرح زیر است:

در تاریخ عالم، 300 سال گذشته از برخی جهات بی نظیر است. در این 300 سال موازنه طولانی مدت سیاسی و اقتصادی که بر جهان حاکم بود به یک باره دگرگون شد. کشورهای اروپایی که کم و بیش یک دست بودند سرنوشت‌های متفاوتی یافتند. کشورهای شرقی که مبدع و بنیادگذاران تمدن و فرهنگ در تاریخ بودند به کشورهای مصرف کننده و کمتر توسعه یافته تبدیل شدند.

غرب برای فروش فرآورده‌های انبوه صنعتی کارخانه‌های خود، جوامع شرقی را مصرف کننده‌های عمده کالاهای خود کرد و بدین‌سان دوره استعمار نو آغاز شد.

پول از شش قرن پیش از میلاد در امپراتوری ایران معمول بوده است؛ حتی شواهدی از داد و ستد در اوستا نیز وجود دارد و در فصل هفتم وندیداد (نوزدهمین دفتر از مجموعهی اوستا) بندهای 41 تا 43 نیز نکاتی از چگونگی پرداخت مزد پزشکان و دامپزشکان دیده می‌شود. به جای واژه پول و مسکوک در اوستا واژه "شاتا (
Shaeta)" بکار رفته است.

با رواج پول، بحث نگه‌داری پول طبیعتاً پیش آمد. اسناد دقیق و متقنی از دوران هخامنشی بر روی پاپیروس به دست آمده که حاکی از وجود موسسات نگهداری پول است. بنگاه «برادران موراشو» و «اِجی بی» دو بانکی هستند که در دوران هخامنشی تأسیس شده‌اند. براساس متون تاریخی مربوط به دوران داریوش اول، «اجی بی» بانک معتبری بوده است و در قراردادهای این بانک نشانه‌هایی از اسارت برادران موراشو در دست یکی از دشمنان به نام بخت‌النصر سوم به چشم می‌خورد.

تاریخ نگاران بی‌طرف بر این باورند که فنیقی‌ها (مخترعان پول) که اغلب دریانورد بودند پول خود را به بانکداران ایرانی که در خشکی بودند می‌سپردند و پس از سفرهای طولانی این پول را پس می‌گرفتند یا بر آن می‌افزودند. بنابر اسناد بانک موراشو و اجی بی، بانک‌های ایرانی به این پول‌ها بهره می‌پرداختند. رفته‌رفته که فنیقی‌ها روابط تجاری خود را به یونان رساندند. برای امانت گذاشتن پول خود نیاز به بانک نزدیکی در همان منطقه داشتند. به همین دلیل، بانکداری را به یونانیان آموختند. رومیان نیز بانکداران را از یونانیان فرا گرفتند و در اواخر دوره جمهوری یا اوایل دوره امپراتوری، بانکداری در روم رونق یافت.

ناصر خسرو قبادیانی در سفرنامه خود، تعداد صرافی‌های شهرهای مختلف را ثبت کرده است. صراف‌ها علاوه بر کارهای بانکی، حتی امین خانواده‌ها نیز بوده‌اند: «و در حال بازار آنجا چنان بود که آن کسی را که چیزی بودی به صراف دادی و از صراف خط بستدی و هرچه بایستی بخریدی و بهای آن بر صراف حواله کردی و چندان که در شهر بودی، بیرون از خط صراف چیزی ندادی».

پس از جان گرفتن دوباره غرب در عهد رنسانس، ایتالیا که سرزمین تمدین روم بوده، بانکداری را احیا کرد و شهرهای فلورانس و ونیز و لمباردی مراکز بانکداری اروپای آن زمان شدند.

واژه بانک نیز از همین زمان معمول گشت زیرا بانکداران ایتالیایی روزهای ویژه ای در میدان‌های عمومی شهر پشت نیمکت‌های کوچکی می‌نشستند و خدمات بانکی به مردم عرضه می‌کردند و چون در زبان ایتالیایی نیمکت را بانکو
Banko می‌نامیدند، این واژه در زبان مصطلح شد.

سال 1309 شمسی را می‌توان آغاز دوره نوین بانکداری در ایران نامید. در این سال حق انحصاری نشر اسکناس در مقابل شرایطی از بانک شاهی سلب شد.

بعد از انقلاب مشروطه، یکی از خواسته های ایرانیان تأسیس بانکی ایرانی بوده و خوشبختانه نمایندگان مردم در مجلس شورای ملی با ورود به موضوع لزوم تأسیس بانک ایرانی، روند را تغییر دادند، به طوری که با تأسیس بانک ملّی ایران در سال
۱۳۰۷ خواسته ایرانیان در این زمینه محقق شد. این بانک یکی از سرمایه های تاریخی، سیاسی و انقلابی کشور است.

بانک ها باید با حداکثر توان، نقدینگی جامعه را که در اختیار آنهاست به تولیدکنندگان بسپارند تا در اثر آن اشتغال هم شکل بگیرد که خوشبختانه بانک ملّی ایران در زمینه خروج از بنگاهداری و فروش املاک مازاد پیشتاز است.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
دکتر جان!
فدای اون زبان دیپلماتیک و فنی شما!
و فدای شایستگی های بیشمار شما! عذرخواهیم در شرایطی هستیم که حضرتعالی باید کلی کار انجام بدید قربه الی الله!
دکتر! یه کم عقبتر از فنیقی ها میرفتید شاید میفرمودید گوسفندی که حضرت ابراهیم خلیل الله(ع) قربانی کردند چگونه بازرسی قبل و بعد از کشتار شد!
یا کلاغی که برای آموزش دفن میت به قابیل آمد مشکوک به H5N8 بوده یا نه؟!
یا از آینده برا مون بگی!
از اینکه لحم طیر که در بهشت انشاءالله به ما میرسد(اینجا که نرسید!) بسته بندیه یا تازه و زنده میارن اهل بهشت خودشون ذبح کنند!
دکتر دوستت داریم
سخنرانی زیبا و عالمانه شما در مهدیه مشهد سال ۸۳ که زمان دانشجویی ما بود را هرگز فراموش نخواهیم کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
موضوع سخنرانی ایشون در اون سال بیداری اسلامی بود
که بعدها موجش جهان اسلام را از مصر و تونس و یمن و... گرفت
ناشناس
|
Finland
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
بیداری اسلامی یا بیداد با سوءاستفاده از نام اسلام !!!؟؟
ناشناس
|
Hungary
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
این شخص همونی هس که بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک را وارد کشور کرد با خرید گوسفند بیمار از قبرس. البته استادمون میگفتا
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
چه می‌ کنه ...........
نظر شما
ادامه