کد خبر: ۴۴۱۹۷



معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز فعالیت مطالعاتی و تحقیقاتی پژوهشکده رویان برای شبیه سازی یوزپلنگ در کشور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «حمید ظهرابی» معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تولید جنین شبیه سازی شده یوزپلنگ و ببر در کشور اظهار کرد: هر اقدام، مطالعه و قدمی رو به جلو برای تولید جنین شبیه سازی شده یوزپلنگ و ببر مثبت و خوب است، اما میزان اثر بخشی آن‌ها را به نسبت آن گونه و شرایطی که دارد، باید ارزیابی کرد.

وی افزود: اولویت سازمان محیط زیست تکثیر و پرورش گونه یوزپلنگ در زیستگاه خود است، یعنی باید شرایط برای احیای زیستگاه‌ها، بهبود وضعیت حفاظتی،‌ تامین امنیت، غذا و آب یوزپلنگ آماده شود تا این گونه بتواند در محیط طبیعی خود تکثیر یابد.

ظهرابی گفت: سازمان محیط زیست برای تکثیر یوز علاوه بر این فعالیت‌ها برنامه‌های دیگری را نیز در نظر دارد که مهمترین آن امکان سنجی تکثیر یوزهای پارک طبیعی پردیسان به روش مصنوعی است.

وی ادامه داد: تاکنون به تکثیر طبیعی یوزهای پردیسان موفق نشده‌ایم، اما در سال جاری قرار دادی با پژوهشکده محیط زیست منعقد کردیم تا با همکاری متخصصان داخلی و بین المللی بتوانیم لقاح مصنوعی یوز پلنگ را انجام دهیم که اگر در این شیوه نیز موفق نشویم، روش انتقال جنین را پیگیری کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همچنین سازمان محیط زیست با مرکز پژوهشکده رویان رایزنی‌هایی را انجام داده است تا یک پژوهش و مطالعات مشترکی در زمینه شبیه سازی جنین یوزها را آغاز کند تا بتوانیم از این تکنولوژی نیز بهره ببریم.

وی در ادامه بیان کرد: با کمک این مرکز می‌توانیم ژن گونه یوزپلنگ در حال انقراض را حفظ کنیم تا در آینده برای موضوع حفظ تنوع زیستی دچار مشکل نشویم.

ظهرابی گفت: در حال حاضر مطالعاتی توسط پژوهشکده رویان در زمینه شبیه سازی جنین یوزپلنگ در حال انجام است و همچنین مطالعاتی در زمینه گربه‌سانان در حال انقراض نیز در حال انجام است تا بتوانیم برای این گونه‌ها زیستگاهی را آماده سازی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با موضوع تکثیر گونه‌های شیر و ببر هیچ نوع برنامه‌ای با پژوهشکده رویان ندارد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از تمام ظرفیت‌های کشور برای حفظ و احیای گونه‌های در حال انقراض استفاده خواهد کرد و همواره اولین تاکید ما بر حفظ گونه‌های حیات وحش در زیستگاه خود است.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم مطالعاتی در زمینه تکثیر گونه‌های حیات وحش داشته باشیم باید زیستگاهی برای این گونه‌ها شناسایی کنیم تا قابلیت رهاسازی آن‌ها را در آینده داشته باشیم.



نظر شما
ادامه