کد خبر: ۴۴۲۱۰
 

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، آخرین وضعیت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر حسین عرفانی» با اشاره به آمار ابتلا به تب کنگو در سال ۹۷، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۷ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در ۱۳ استان مبتلا شده‌اند و متاسفانه ۸ مورد فوتى داشته ایم.

ذبح قربانی جلوی دسته های عزاداری بهداشتی نیست

وی با بیان اینکه در ایام محرم و عزاداری سیدالشهدا مردم کشورمان به امر پسندیده و سنت حسنه قربانی اقدام می کنند، گفت: یکی از سنت های مردم در ایام عزاداری سیدالشهدا نذر قربانی و ذبح دام است اما باید دانست که انجام این امر پسندیده و شرعی باید مطابق با موازین بهداشتی باشد.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: توصیه می کنیم تا حد امکان مردم نذر قربانی خود را به مراکز خیریه که دام را در مراکز مجاز دامپزشکی ذبح بهداشتی می کنند، تحویل دهند، در این صورت است که هم نذر اداء شده و هم با حفظ سلامتی نذر به دست نیازمندان رسیده است.

 عرفانی تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که ذبح قربانی جلوی دسته های عزاداری و هیات ها کار بهداشتی نیست و خطر ابتلا به بیماری های زیادی من جمله تب کنگو وجود دارد و تا جایی که ممکن است مردم نذر خود را به خیریه ها بدهند یا قربانی را در مراکز مجاز ذبح کنند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد:د صورت که تمایل ندارند نذر قربانی از طریق مراکز خیریه ادا شود، تهیه دام جهت قربانی در مراکز فروش مجاز که تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی باشد همچنین ذبح دام در کشتارگاه های تحت نظرت دامپزشکی صورت گیرد زیرا در این کشتارگاه ها با رعایت موازین بهداشتی سلامت افراد به خطر نمی افتد.

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت ادامه داد: اگر این امکان فراهم نیست که دام را در مراکز مجاز دامپزشکی ذبح کنند، حتما از کارشناسان سازمان دامپزشکی مشورت بگیرند و پس از تایید از سلامت دام اقدام به ذبح قربانی کنند.

عرفانی تاکید کرد: در هنگام ادای نذر قربانی مردم حداقل تماس را با دام داشته باشند، همچنین در صورتی که کنه ای بر روی بدن دام مشاهده کردند از کندن، له کردن یا جداکردن آن با زور به شدت پرهیز کنند زیرا با این کار احتمال انتقال تب کریمه کنگو وجود دارد.

جگر و گوشت قربانی را بلافاصله نخورید

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت اظهار کرد: تاکید ما بر این است که  دام در مراکز مجاز سازمان دامپزشکی ذبح شود زیرا در این صورت گوشت و آلایش های دامی در  سالن های پیش سرد به مدت ۲۴ ساعت نگهداری و دچار جمود نعشی می شود و عوامل بیماری زا مانند ویروس تب کنگو در آن از بین می رود.

وی افزود:اگر افراد به مراکز مجاز دامپزشکی و سالن های پیش سرد دسترسی ندارند، با رعایت توصیه های بهداشتی  لاشه و آلایش های دامی را پس از کشتار تا حداقل ۲۴ ساعت در دمای بین ۱ تا ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری و پس از آن گوشت را قطعه بندی و دسته بندی کنند.

عرفانی با تاکید بر اینکه مردم از مصرف جگر و قلوه قربانی پس از ذبح به شدت خودداری کنند، اظهار کرد: گوشت و آلایش های دامی باید پس از ۲۴ ساعت نگهداری در دمای بین ۱ تا ۴ درجه سانتی‌گراد مصرف شوند، همچنین از مصرف جگر و قلوه آبدار و نیم پخته پرهیز شود زیرا این آلایش های دامی  باید کاملا پخته شوند تا عوامل بیماری زا مانند ویروس تب کنگو  در آنها از بین برود.

راه های انتقال تب کنگو که باید از آنها مطلع باشید

عرفانی با اشاره به راه‌های انتقال تب کنگو از حیوان به انسان  گفت: یکی از راه‌های انتقال تب کنگو تماس مستقیم فرد با کنه آلوده به ویروساست،  بر اثر گزش، تماس یا له کردن کنه آلوده به ویروس، خطر ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت یکی از راه های انتقال تب کنگو به انسان را تماس یا مصرف فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی دانست و افزود: بر اثر تماس با خون و ترشحات بافت‌های دام آلوده  امکان انتقال تب کنگو وجود دارد، همچنین ممکن است هنگام سلاخی یا قصابی کردن دام یا قربانی و قطعه کردن گوشت، تب کنگو از طریق خراش روی دست یا پاشیده شدن ترشح ها  روی مخاط‌های بدن  به انسان منتقل شود.

علائم بیماری تب کنگو را بشناسید

عرفانی به علائم تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت:اگر علائمی مانند تب و کوفتگی به ویژه اگر با خونریزی و سابقه تماس با دام یا فرآورد‌ه‌های گوشتی همراه باشد، خطر ابتلا به تب کنگو جان افراد را تهدید می کند و باید در این موارد فرد به سرعت به پزشک مراجعه و در حین معاینه تماس خود با دام را به پزشک یادآوری کند.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت تاکید کرد: تشخیص به موقع نقش مهمی در درمان تب کنگو دارد، از این رو افراد در صورت مشاهده علائم بیماری باید فوری به پزشک مراجعه کنند و ارتباط با دام یا فرآورده‌های گوشتی را به پزشک یادآوری کنند زیرا با تشخیص درست و به موقع بیماری درمان خواهد شد و جان افراد به خطر نمی افتد.

 
 
نظر شما
ادامه