کد خبر: ۴۴۲۳۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گربه‌های خانگی می‌توانند باعث انتقال نوعی عفونت کمیاب به نام تولارمی به انسان شوند که در اثر آن فرد دچار تورم و ضایعات شدید ناشی از عفونت شده و ممکن است بیماری آن‌ها به ذات‌الریه کشنده و خطرناک منجر شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، نگهداری گربه خانگی می‌تواند باعث شیوع نوعی عفونت باکتریایی کمیاب شود و افرادی که دوستدار گربه‌ها هستند باید نسبت به این عفونت خاص ناشی از وجود گربه در خانه مطلع شده و برای ادامه اقدامات خود تجدیدنظر کنند.

بر اساس تحقیقات پژوهشگران در آغوش گرفتن گربه‌های خانگی زیاد بهداشتی نبوده و برای سلامت فرد مضر خواهد بود. درواقع این افراد ممکن است درخطر ابتلا به نوع خاصی از بیماری باشند.

چندی پیش یک مرد ۶۸ ساله در میسوری ایالات‌متحده آمریکا درحالی‌که گربه خانگی داشته و از در آغوش کشیدن آن لذت می‌برده است، دچار یک بیماری کمیاب به نام تولارمی (Tularemia ) غده‌ای شد که عامل آن یک عفونت باکتریایی بوده است که می‌تواند منجر به ذات‌الریه کشنده و خطرناک شود. در حال حاضر این مرد از یک وضعیت پوستی دردناک رنج می‌برد و ضایعات متورم بزرگ در کنار صورت و گردن وی را آزار می‌دهد. به گزارش پزشکان این مرد با آنتی‌بیوتیک، دواسی سیلین تحت درمان قرار گرفت و درمان شده است و ضایعات این عفونت طی پنج روز بهبود پیدا کردند و پس از سه هفته نشانه‌های آن نیز به‌طور کامل از بین رفتند.

نمونه‌ای دیگری از ابتلا به این بیماری کمیاب در بیمارستان بارنز (Barnes ) در سنت لوئیس (St Louis) گزارش‌شده که بر اساس گفته‌های پزشکان فرد مذکور دچار چنین عفونتی از گربه خانگی خود شده و پیش از اینکه تومورهایش ظاهر شوند جان خود را از دست داد. او چندین هفته از ضایعات عفونی رنج‌برده و یک هفته دچار تب طولانی شده بود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در این رابطه، یک گربه خانگی می‌تواند از یک طعمه و شکار آلوده تغذیه کرده و عفونت باکتریایی ناشی از آن را در خود حفظ کرده و آن را به انسان‌های اطراف خود منتقل سازد. از نشانه‌های این عفونت باکتریایی کمیاب می‌توان به غدد لنفاوی متورم همراه با تب، سردرد و خستگی اشاره کرد.

این باکتری قادر به آلوده کردن بیش از صد گونه از جانوران ازجمله جوندگان، ماهیان، حشرات و حتی انسان‌ها است. انتقال بیماری به انسان روش‌های گوناگونی دارد که رایج‌ترین راه آن شامل تماس پوست یا غشاهای موکوسی با خون یا بافت‌های حیوانات آلوده ازجمله گربه خانگی است. سایر روش‌ها شامل گزش یک کنه آلوده و کریزوپس، ساس، مگس اسطبل، کک، تماس با مایعات آلوده و دست زدن یا خوردن گوشت خرگوش کامل نپخته‌شده هستند.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی نیوانگلند (New England Journal of Medicine) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
چرا عاقل کند کاری
که بازآرد پشیمانی
آخه آدم گربه را از رو پشت بام و تو کوچه ها میاره تو خونه تا بعد به هزار کوفت و زهر مار مبتلا بشه؟؟؟؟
مرغ و خروس بیارید و واکسنش را هم توسط پرسنل خدوم دولتی یا خصوصی انجام بدید حالشو ببرید
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
اینکه می تواند ، دلیل بر این نیست که حتما" رخ می دهد و طبعا" این احتمال ، مربوط به گربه های خانگی که در شهر و شرایط بسته خانگی زندگی میکنند ، نیست .
این مربوط به گربه هایی است که فرصت شکار جوندگان و خوردن آنها را دارند ، که در مورد گربه هایی که در روستا ها زندگی میکنند و یا در شهرها بصورت آزاد در کوچه ها و خیابانها تردد یا زندگی میکنند ، صادق می تواند باشد . البته این روزها بخصوص در شهرها با وجود ضایعات غذایی که در زباله ها وجود دارد کمتر دیده میشود که گربه ای به خود زحمت شکار موش بدهد .
ناشناس
|
France
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
اگه واقعا در اين حد بخواهيم به اين بيماريهاي نادر حساس باشيم. بهتره به بيماريهاي مسري بين انسانها بيشتر دقت كنيم. در اون صورت ديگه از ترس حاضر نيستيم با هيچ انساني روبرو بشيم چه برسه به اينكه بخواهيم باهاشون روبوسي كنيم يا دست بديم يا اينكه در محيطهاي عمومي ظاهر بشيم
نظر شما
ادامه