کد خبر: ۴۴۳۰۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در پی انتقاد از دخالت یک متخصص علوم دامی در حوزه بیماری آنفلوانزا:
وی مجدداً با ارسال یادداشتی به اگنا، ضمن اصرار بر درست بودن نظریات مطرح شده در گفت‌وگوی قبلی خود، مخالفان را به سودجویی متهم کرد ...
 

حکیم مهر: چند روز پیش و در پی بازنشر گفتگوی «دکتر علیرضا احسانی» متخصص علوم دامی با اگنا درباره آنفلوانزای پرندگان با عنوان «احتمال شیوع آنفلوانزای پرندگان در مزارع باز کمتر است»، «دکتر سید علی غفوری» متخصص بهداشت و بیماری های پرندگان و کارشناس دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور با ارسال یادداشتی به حکبم مهر، از دخالت یک متخصص علوم دامی در حوزه بیماری آنفلوانزا انتقاد کرد و به نقد مطالب مطرح شده از سوی وی پرداخت (اینجا).

حالا «دکتر علیرضا احسانی» استادیار گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، مجدداً با ارسال یادداشتی به اگنا، ضمن اصرار بر درست بودن نظریات مطرح شده در گفتگوی قبلی خود، مخالفان را به سودجویی متهم کرد و گفت: عده ای حیات شان به شیوع بیماری وابسته است!

به گزارش حکیم مهر، متن جوابیه دکتر احسانی که در اگنا منتشر شده است، به شرح زیر است:

عده ای حیات شان به شیوع بیماری وابسته است/ هجمه های سازماندهی شده به پرورش بومی طیور

استادیار گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، حیات عده ای را وابسته به شیوع بیماری های دام و طیور در کشور و سودای سودهای کلان دانست و تصریح کرد: بقا و سود برخی در وجود بیماری نهفته است و شیوع بیماری ها در دام و طیور بازار پرسودی را برای آنها فراهم می کند.

«دکتر علیرضا احسانی» در واکنش به خبر منتشر شده از وی در اگنا با تیتر «احتمال شیوع آنفلوانزا در مزارع باز کمتر است» که از سوی یکی از کارشناسان سازمان دامپزشکی مردود اعلام شد، گفت: بی تردید جاده سلامتی از مسیر شیوه های پرورش ناسالم در صنعت دام و طیور کشور نمی گذرد.

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگانی نتیجه پرورش با تراکم بالا

 احسانی در این جوابیه که به اگنا ارسال کرده است، افزود: تحقیقات علمی متعددی در نقاط مختلف دنیا دلایل اصلی شیوع بسیاری از بیماری های خطرناک در صنعت دامپروری جهان و از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را نتیجه پرورش های با تراکم بالا و شیوه های ناسالم پرورش در این مزارع می دانند که برای نمونه برخی از آنها (۱، ۲ و ۳) در زیر ذکر کرده ام.

وی ادامه داد: ناگفته پیداست که تمامی تلاش های فعالان عرصه دامپروری کشور بایستی در دفاع از شیوه های سالم پرورش به کار گرفته شود و نباید از شیوه های ناسالم دامپروری که در دهه های اخیر منشاء و منبع شیوع انواع بیماری هاست دفاع کرد، مگر اینکه هدف دیگری جز سلامتی جامعه و سلامتی دام و طیور مورد نظر باشد.

شیوع بیماری ها در دام و طیور و بازار پرسود

استادیار گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، بقا و سود برخی را در شیوع بیماری نهفته دانست و تصریح کرد: شوربختانه، شیوع بیماری ها در دام و طیور بازار پرسودی را برای عده ای فراهم می آورد.

وی افزود: چنانچه در منابع نیز (۱، ۲ و ۳) اشاره شده است، علت اصلی شیوع و همه گیری های مختلف از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در نتیجه تراکم بالای پرندگان در فضای محدود پرورش و تماس های بسیار نزدیک پرندگان اعلام شده است.

تلفات سنگین آنفلوانزا در واحدها، کمترین تلفات در مزارع روستایی

 احسانی اظهار کرد: باز هم شوربختانه، آنچه که در فضای رسانه ای کشور بیشتر تبلیغ می شود متهم کردن مزارع پرورش مرغ باز و روستایی است در حالی که در سال گذشته تلفات بسیار زیاد این بیماری (۳۰ میلیون قطعه مرغ) صنعت پرورش طیور کشور را دچار بحران کرد اما کمترین تلفات در مزارع روستایی اتفاق افتاد که نشان دهنده اشکال اصلی در شیوه پرورش در مزارع صنعتی است.

این استاد دانشگاه و متخصص علوم دامی، گفت: آنچه در دهه های اخیر اتفاق افتاده تبلیغ شیوه ای از پرورش ناسالم است که هم برای پرندگان و هم برای انسان زیانبار است، بنابراین انتظار سلامتی از شیوه های ناسالم پرورش، بیهوده ای به نظر می رسد.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، استخوان لای زخم صنعت طیور

استاد دانشگاه تربیت مدرس، سود کلان شرکت های بزرگ خارجی و افرادی که حیاتشان به وجود بیماری وابسته است را اصلی ترین عامل در این زمینه اعلام و اظهار کرد: این شرکت ها و افراد با تبلیغ گرسنگی در دنیا و تحریک مصرف کنندگان به مصرف بیشتر برای ایجاد بازارهای پرسود در سودای سودهای نامشروع خود هستند.

وی همچنین به برخی سوگیری های ابهام برانگیز از سوی کسانی که بقا و بازار خود را در وجود بیماری های مختلف در صنعت دامپروری می دانند، اشاره و تصریح کرد: این بیماری ها و شیوع همه ساله آن به استخوان لای زخم صنعت دامپروری کشور تبدیل شده است.

ایجاد نگرانی های کاذب در میان مردم و مسئولان برای سودجویی

 این متخصص علوم دامی کشور، افزود: از سوی دیگر، ایجاد نگرانی کاذب در میان سیاست گذاران و حتی مردم عادی برای ایجاد نیازهای کاذب به مصرف بیشتر پروتئین حیوانی، رقابت و سودجویی های ناسالمی را در این صنعت به وجود آورده است.

احسانی برخی آمارهای رسمی در کشور را نشانگر وجود اضافه وزن در بین بیش از ۷۰ درصد جمعیت دانست و افزود: هم اکنون صنعت مرغداری کشور بطور کامل متکی به واردات است.

شیوه های پرورش مناسب، راه برون رفت از نابسامانی ها

 وی ادامه داد: از نظر نهاده های ژنتیکی و نژادهای مرغ در صنعت پرورش و هم از نظر تغذیه و نهاده های خوراکی و حتی شکل ساختمان ها و شیوه های پرورش، بطور کامل به واردات وابسته ایم.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس، افزود: بنابراین شیوه های پرورشی که مناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی و اجتماعی کشور باشد، می تواند راه برون رفت صنعت طیور از بسیاری نابسامانی های کنونی باشد.

آغاز تولید سویه های مرغ گوشتی و تخم گذار در مزرعه باز

 وی بر شیوه های پرورش مرغ مزرعه باز یا free range  تاکید و از آغاز تحقیقات و تولید سویه های مرغ گوشتی و تخم گذار مناسب این شیوه پرورش در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس خبر داد.

احسانی اظهار امیدواری کرد که تلاش های اینچنینی برای حفظ شیوه های پرورشی بومی کشور و تکیه بر مزیت های پرورشی بومی تداوم یابد و با هجمه های غیر اصولی و گاه سازماندهی شده و گاه از روی ناآگاهی مواجه نشود.

وی در پاسخ به منتقدانی که شیوه پرورش مزرعه باز را نادرست می دانند و نسبت به آن انتقاد می کنند، تصریح کرد: به عضو هیات علمی دانشگاه و متخصص علوم دامی و دامپروری کشور که تحقیقات علمی منتشر شده در مجلات معتبر جهانى (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28295717) و همچنین تجربیات عملی فراوانی در این زمینه دارم، صلاحیت لازم در صنعت دامپروری را نیز دارا هستم.

احسانی گفت: امیدوارم با همکاری تمامی متخصصان، دانشمندان و فعالان صنعت دامپروری کشور، شیوه های پرورش سالم تر جایگزین شیوه های پرورش کنونی شود.

منابع:

1. http://www.pnas.org/content/110/21/8399?goback=.gde_4150696_member_243974145

2. http://www.vancouverhumanesociety.bc.ca/intensive-farming-creates-ideal-conditions-for-spread-of-avian-flu

3. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.460.2490&rep=rep1&type=pdf

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکترفرهمند
|
United States of America
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
1
0
جناب دکتر احسانی بله وقتی تراکم بیشتر باشد ویروس ویا میکرب فعالیتش بیشتر وقوی تر میشود ولی این دللیل براین نیست که یک واحد حداقل ده هزازتاهی مرغ گوشتی را در فضای باز پرورش بدهیم اخرین طرح مدرن پرورشی درسیستم تمام بسته میباشد که درایران درسال 1350 درمرغداری دویست هزارتایی ارتش در باقره اوین که اعلان واحد تجهیزات ارتش شده است بعنوان نمونه تاسیس شد برای اینکه تا انجاکه امکان دارد از ورود ویروس ازطرق مختلف جلوگیری شود ولی زمانیکه ورود کرد صدرصد سریع تکثیر ومنتشر میشود درسیستم باز اکر ویروس نباشد نظر شما درست است ولی بنظر علمی نیست
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
1
یاد بگیریم وقتی نظر مخالف داریم، شخصیت علمی هم را زیر سوال نبریم و با استفاده از توهین نظریه علمی خود را توجیه نکنیم.
اگر شیوع بیماری به یک عده که خدمات بهداشتی می دهند سود می رساند، چه دلیل دارد که پرورش در محیط باز کاهش بیماری آنفلوآنزا را به همراه داشته باشد. هرچند موضوع کاهش بیماری ها با کاهش تراکم و استفاده از محیط باز در شرایطی که شیوع بیماری های واگیر دار در کشور نداشته باشیم به نظر بنده هم دور از ذهن نیست.( الته به نظرم طول پرورش خیلی بالاتر برود) ضمن اینکه همکار دامپزشک هم باید به نظر آقای دکتر احسانی که تحصیل کرده این رشته هستند احترام بگذارند و بعنوان یک فرض مورد مطالعه قرار دهند. بهرحال ایشان مهندس راه سازی و ساختمان که نیستند...!!!
دامپزشك سودجو از نظر اقاي احساني
|
Germany
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
خدايا ازجهل عالمان به تو پناه مي بريم.
دوستان در جريان باشند بر اساس فرمايشات اقاي اجساني از اين به بعد ماست سفيد نيست سياه است.اقاي دكتر اگر كسي استاديار دانشگاه باشد و معني رفرانس را بداند براي صحبت هاي علمي خود به ادرس سايت به عنوان منبع اشاره نمي كند. مسوولين سازمان دامپزشكي شايسته است پاسخ اين اظهار نظرهاي غير كارشناسي و گمراه كننده را بدهند.خدارو شكر بعد از اين همه سال دوندگي در بيابانها به عنوان دامپزشك ،سود جو هم شديم.واقعا انتشار اين مطالب خجالت اور است!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
1
بااین بحثهای هوایی بیخود وبی محتوا مملکت را به این روز کشاندن .نه توی دامپزشک کارتو بلدی و نه تو علوم دامی،خدا وکیلی،اگه همین حالا بفرستند شما را به هر کشور خارجی هیچکدامتان را قبول ندارن. حالا با این حرفها خودتان مطرح میکنید .فکر میکنید بقیه چیزی نمیفهمن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
تا اونجاییکه پیگیری کردم اون بنده خدا دانشگاه تربیت مدرسی الان مشغول تحقیق در همون کشورهای خارجی هستند البته در مورد نفر اول بی اطلاع هستم
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
سلام
چطوره ما هم در حوزه وزارت بهداشت ورود کنیم و اعلام کنیم اگر در فضای بیرون زندگی کنیم ، دیگر مریض نمی شویم و لذا توصیه می شود مردم در خیابانها زندگی کنند .
این آقا چطوری استادیار شده ، نمی دانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
سلام
من فکر می کنم برخی، همچنان تفکرات 50 سال پیش را دارند یعنی همان موقعی که هرکس چند تا مرغ و خروس تو خونه داشت و گوشت و تخم مرغ مورد نیاز خودشرو تامین می کرد!!!!!
دقیقاً شبیه تفکرات وزارت جهادی!!!!!
دكتر رضا اكبري
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
1
با سلام
واقعا بنده براي محيط دانشگاه نگران هستم.فكر كنم همكار دانشمند بنده آقاي دكتر غفوري بعد از خواندن متن جديد اين استاديار محترم از تعجب به حالت كما رفته باشند يا بهترين پاسخ را خاموشي دانسته اند.
مطالب كاملا اشتباه،گمراه كننده و غلط انداز اين بنده خدا ادم را ياد برخي نظرات اقاي احمدي نژاد مي اندازد كه نمي دانم بقيه را چه فرض مي كرد. آقاي استاديار دانشگاه تربيت مدرس لا اقل منابعي را كه براي اين ادعاهاي 100 در 100 اشتباه مي اوريد لا اقل يكبار بخوانيد.
اولا در مورد اشاره به سوابق چاپ مقاله در زمينه اي كه فرموديد بر اساس ادرسي كه خود داديد اين مطلب مي ايد
Genome-wide association study of cell-mediated immune response in chicken.
Raeesi V, et al. J Anim Breed Genet. 2017.
كه نه موضوع آن مرتبط با پرورش طيور در محيط باز و انفلوانزاست و نه شمامولف آن هستيد.
دوم اينكه در مطالب 3 منبعي كه خودتان گذاشته ايد اگر يك جستجوي ساده كنيد در هيچ جاي اين 3 مطلب اشاره اي به كلمه free range نشده است. غير از يك جا كه دقيقا نظر شمارا در مورد نقش پرورش طيور ازاد چرا در كاهش انفلوانزا را رد مي نمايد. اين بخشي از متن مورد اشاره شماست :
Both extensive and intensive farming practices can influence
the likelihood of influenza virus spillover from wild birds to
domestic birds and pigs and the subsequent evolution and
amplification in domestic animals and transmission to humans.
Rice paddies combined with free-grazing duck farming in wetland
areas bring wild water birds into close proximity with domestic.

اقاي استاديار شما بهتر است ابتدا مفاهيمي چون free renge,backyard poultry,comercial poultry وvillage poultry را دقيق تربياموزيد چون اين ها هركدام باهم فرق مي كنند.
نكته ديگر اين كه نقش backyard poultry و free rangeدر بروز و شيوع انفلوانزاي پرندگان و افزايش حدت ويروس و بازارايي ويروس و افزايش سازگاري ويروس بر اساس منابع متعدد اظهر من الشمس است. با يك جستجوي ساده اينترنتي با استفاده از كلمات بالا به همراه كلمه avian influenza ،مقالات و نتايج تحقيقات معتبر فراواني را در جلوي چشمان خود خواهيد ديد.
در ضمن استاديار گرامي پرورش درمحيط باز به روش صنعتي با پرورش خانگي و روستايي طيور خيلي متفاوت است. free range پرورش تعداد زيادي پرنده به روش صنعتي ولي در طيور باز و نيمه باز است و با نگهداري چند پرنده خانگي يا روستايي فرق مي كند.
در آخر از اين همه اظهار لطف همراه با توهم و توهين در خصوص صنعت طيور كشور با 1.2 ملياردنيمچه گوشتي و 60 مليون پرنده تخمگذار و 17 مليون مرغ مادر و زدن برچسب سودجويي خيل عظيمي از زحمتكشان اين صنعت شامل مرغدار و دامپرور و دامپزشك بي نهايت متاسفم. صحبت هاي شما ادم را ياد صحبت هاي اصحاب كهف بعد از خروج از غار مي اندازد.
براي شما از خداوند طلب آگاهي و براي دانشجويان شما طلب صبر مي نمايم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
1
0
با سلام
از تمامی عالیجنابان عزیزی که در نهایت ادب به دانشگاه تربیت مدرس و دانشجویات علوم دامی و اساتید محترم توهین میکنند تشکر میکنم و خواهش دارم از این پس بدون رودر وایسی تشریف بیارین جلوی دانشگاه و بعد از ابراز توهین هاتون اگه هنوز دلتون خنک نشده بود نفری یک سیلی هم به ما بزنید و تشریفتون رو ببرید.
در ضمن خواهش میکنم نسبت به چیزی که بهش علمی ندارین اظهار نظر نفرمایین لطفا
مردم کور و کر و احمق نیستن که بعد از این دو سال فشار و سختی متوجه نباشن چطور بازیچه دست مشتی سود جو شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
ولا درست میگن
هردوتاشون
نظر شما
ادامه