کد خبر: ۴۴۳۱۹
تعداد نظرات: ۵ نظر

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر سگ کشی در مرکز نگهداری سگ های ولگرد مشهد واقع در جاده "ده غیبی” منتشر و با واکنش هایی هم رو به رو شد که حتی پیمانکار قبلی که مدیریت این مرکز را به عهده داشت،در گفت و گو با رسانه ای مدعی شده بود که سگ‌ها در یک وضعیت اسفناک رها شده اند و از گرسنگی ، تشنگی و بیماری می میرند و کسی هم مسئولیت این اتفاق را قبول نمی‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه خراسان، برای رسیدگی به این موضوع به صورت سر زده به مرکز نگهداری سگ های ولگرد رفتیم تا وضعیت موجود را بررسی کنیم. وقتی به محل مربوط رسیدیم اعلام شد که برای ورود نیاز به هماهنگی است . باید منتظر می ماندیم . در همین هنگام خودرویی که تعدادی سگ ولگرد را برای تحویل آورده است، پشت در ورودی می ایستد و نگهبان از راننده می پرسد :«چند قلاده سگ آوردی؟» و راننده می گوید: ۱۶ قلاده.  نگهبان سپس در نیمه باز را برای عبور خودرویی که سگ ها را آورده باز می کند. نیم ساعت طول می کشد تا هماهنگی های اولیه برای ورود به سوله انجام شود . بعد از ورود به سوله از کنار دو قفس بزرگ که  تعداد زیادی سگ داخل آن نگهداری می شوند، عبور می کنیم .

این جا به سگ ها واکسن هاری نمی زنند

«دکتر مهدی صیادی» دامپزشک این مجموعه درباره وضعیت رسیدگی به سگ هایی که در این محل نگهداری می شوند، می گوید:از بهمن سال گذشته در این مرکز مشغول به کار شده ام. در این مدت درباره وضعیت نامناسب فنس ها ، تعداد کم آبخوری ها، نبود واکسن هاری و نداشتن کارت بهداشت برای کارگران درخواست هایی را مطرح کرده ام و دایم در حال نامه نگاری با دام پزشکی هستم اما به این مسائل رسیدگی نمی شود.

وی با ناراحتی و در حالی که پای یکی از سگ ها را پانسمان می کند، می افزاید: این جا به سگ ها واکسن هاری نمی زنند و اگر یکی از سگ ها مبتلا به این بیماری شود به سرعت بیماری به ۱۵۰۰ قلاده سگ و حتی کارگرهایی که در این محل کار می کنند، منتقل می شود.

وی خاطر نشان می کند: هر روز باید به وضعیت درمانی  ۱۵۰۰ سگ آن هم به تنهایی رسیدگی کنم.

وی تصریح می کند: بابت این میزان کار حتی یک قرارداد ساده هم ندارم و مشکلات مالی زیادی در این زمینه برای من و کارگرها ایجاد شده است.

وی ادامه می دهد: برای عقیم سازی سگ ها در این سوله، حدود ۲۰۰ هزار تومان بودجه تعیین شده ، اما هزینه دستورالعمل در کلینیک ۴۰۰ هزار تومان است. شهرداری تهران سالانه شش میلیارد تومان برای نگهداری این قبیل  سگ ها هزینه می کند و بعد از عقیم سازی تمام سگ ها رهاسازی می شود، اما در این مرکز هیچ سگی رهاسازی نمی شود.

این دامپزشک درباره میزان تلفات بالای سگ ها، خاطر نشان می کند:در این مرکز روزانه حدود ۱۵ سگ تلفات داریم که ۱۱ تا از این تلفات توله سگ هستند  که این یک آمار طبیعی است چون توله ای که در بهترین شرایط هم نگهداری شود، ۷ تا ۸ تا تلفات دارد و  این آمار هر روز به سازمان دامپزشکی اعلام می شود.

وی در خصوص ادعای برخی افراد مبنی بر مردن سگ ها از گرسنگی در این مرکز می گوید: مشکلات زیادی در این مرکز وجود دارد که باید آن مسائل حل شود. اما سگی در این مرکز به علت گرسنگی نمی میرد. حامیان حیوانات روزانه یک تا یک  و نیم تن استخوان ،گوشت ومواد غذایی دیگر می آورند و شهرداری هم  هر چند وقت یک بار مقداری نان خشک برای تغذیه این حیوانات می آورد.

از حقوق معوق کارگران تا تکذیب تزریق اسید

مدیر اجرایی سازمان پسماند شهرداری مشهد که از حضور خبرنگار ما در این مرکز مطلع شد،خودش را به این محل رساند. ابتدا از وی درباره طلب کارگران این مرکز از پیمانکار قبلی سوال می کنیم  که می گوید: پیمانکار قبلی  موظف به تسویه حساب کامل با کارگرانش است. همکاران ما در شهرداری در زمان تسویه حساب با پیمانکار حتما موضوع بدهکاری به کارگران و دام پزشک مجموعه را مطرح می کنند تا تمامی بدهی ها پرداخت شود.

«عباس حسن زاده» در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری به جز نان خشک در تامین غذا برای سگ ها اقلام غذایی دیگر را به این مرکز نمی آورد؟ می گوید: بابت تامین غذای سگ های این مرکز هیچ مشکلی نداریم . اما نمی توان بیشتر از حد مورد نیاز غذا به این محل منتقل کرد . چرا که تعداد یخچال هایی که در این محل برای نگهداری  غذا اختصاص داده شده محدود است و اگر بخواهیم بیش از حد نیاز غذا به این محل منتقل کنیم ، مشکلات بهداشتی زیادی را به وجود می آورد. از طرفی در مرکز به روی حامیان باز است و آن ها برای سگ ها هم غذا می آورند.

وی می افزاید : اگر حامی یا گروه های حمایتی که احساس می کنند می توانند شرایط نگهداری بهتری را برای همه سگ های موجود در این مرکز فراهم کنند، ما هیچ مخالفتی با واگذاری این سگ ها نداریم .البته فقط با گروه های حمایتی که مورد تایید هستند درزمینه واگذاری سگ ها همکاری می کنیم.

وی  درباره کشتار سگ ها به وسیله تزریق اسید می گوید :این موضوع کذب محض است و همان طور که اعلام شد، چند سازمان از جمله دادستانی بر روند کاری این مرکز نظارت کاملی دارند.

مدیر اجرایی سازمان پسماند شهرداری مشهد درباره حضور فقط یک دامپزشک در این مرکز با وجود تعداد بالای سگ، می گوید: بارها به دام پزشکی اعلام کرده ایم که دامپزشک مورد تایید خودش را برای نظارت به این محل معرفی کند که تا الان این اتفاق نیفتاده است. بر این اساس یک دامپزشک را به اداره دامپزشکی معرفی کرده ایم
 که هنوز تاییدیه آن  به دست ما نرسیده است که اداره دامپزشکی اعلام کرد، هر دامپزشکی حاضر نیست برای فعالیت به این محل بیاید.

فضای محدود نگهداری

در ادامه رئیس شبکه دامپزشکی مشهد درباره دلیل نگهداری ۱۵۰۰ قلاده سگ در فضایی محدود، می گوید:واقعیت این است که نباید اجازه می دادیم تعداد این سگ ها به ۱۵۰۰ قلاده برسد. این تعداد سگ روی دست ما مانده و هیچ کاری نمی توانیم با این سگ ها بکنیم.

«دکتر محمود جوادی نژاد» می افزاید: از ابتدای تیر مدیریت این مرکز از پیمانکار قبلی که عملکردش قابل قبول نبود، گرفته شد و به صورت موقت به سازمان  پسماند شهرداری سپرده شد.اگرچه  تفاوت محسوسی نسبت به قبل در این فضا ایجاد شده اما  هنوز با شاخص های استاندارد فاصله  زیادی داریم .

این مقام مسئول می افزاید : از تیر هر تعداد سگی که به این مرکز وارد شده، دیگر خارج نشده است  وباید برای کم کردن تعداد این سگ ها چاره اندیشی کرد که یکی از آن ها رهاسازی سگ هاست که محیط زیست با این موضوع مخالف است.

وی خاطر نشان می کند: واقعیت  امر این است که این تراکم سگ در این فضا منطقی نیست . محل نگهداری سگ ها  ۳۰۰ متر مربع فضا دارد  که این فضا در بدترین حالت ممکن برای ۵۰۰ قلاده سگ مناسب است. برای واگذاری سگ های مشمول عقیم سازی ۲۵۰ هزار تومان از فردی که می خواهد سگ را تحویل بگیرد  گرفته می شود.اما واقعیت این است که هیچ فردی برای دریافت یک سگ حاضر نیست ۲۵۰ هزار تومان بپردازد و به همین دلیل استقبال چندانی در خصوص دریافت این سگ ها نمی شود.

وی اظهار می کند: شهرداری باید این فضا را زودتر به بخش خصوصی واگذار کند تا نگهداری آن بهتر شود.

مشکل تهیه واکسن هاری

وی درباره دلیل تزریق نشدن واکسن هاری در این مرکز می گوید: واکسن هاری وارداتی است .اما ما رایزنی هایی  را انجام داده ایم تا سگ هایی را که می خواهند واگذار شوند واکسینه کنند. در تهیه واکسن هاری مشکل حادی داریم و شرایط مان در این زمینه به شدت بغرنج است.

وی در خصوص این که چرا تاکنون دامپزشکی به این مرکز معرفی نشده است ، می گوید: دامپزشکی که در این مرکز مشغول شده است با شرایط سختی روبه روست و رسیدگی به ۱۵۰۰ سگ کار دشواری است و هیچ کس حاضر نیست در این شرایط کار کند. این محیط آلودگی بالایی دارد.

 


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
معلوم نیست مشکل محیط زیست با رهاسازی سگهای عقیم شده واکسن خورده تگ دار چیه؟ تو همه دنیا همین کار رو می کنن؛ حالا ما بهتر از بقیه شدیم؟؟؟
خانم صالح زاده
|
Singapore
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
واقعا باید به دامپزشکی که تو این مرکز با این همه سختی و مشکل هنوز داره به اون حیوان های بی گناه رسیدگی میکنه آفرین و خدا قوت گفت * فرشته ها همیشه بال ندارند *
ناشناس
|
France
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
دكتر فرمودند تلفات١٥ سگ در روز طبيعيه. !!؟؟يعني ١٥٠٠ سگ موجود در پناهگاه در عرض حدود سه ماه تماما تلف ميشوند. واقعا چنين آماري عجيبه و كاملا اشتباه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
گفتند توله ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
0
0
ایشالله آه همین حیوانات دامنتان را بگیرد
نظر شما
ادامه