کد خبر: ۴۴۳۴۴
 

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از ورود نشریه «آرشیو رازی» به پایگاه استنادی پاب‌مد خبر داد و آن را اتفاقی بزرگ در تاریخ انتشار این نشریه خواند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر نوید داداش پور دواچی» با اعلام خبر نمایه شدن نشریه "آرشیو رازی" در پایگاه جهانی پاب‌مد، گفت: پاب‌مد  (PubMed) یکی از مهمترین بانک‌های علمی اطلاعاتی دنیا در زمینه تحقیقات پزشکی، دامپزشکی و دارویی است و ایندکس شدن مجله آرشیو رازی در این بانک، موفقیت بزرگی برای این نشریه قدیمی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نشریه آرشیو رازی به عنوان قدیمی ترین نشریه علمی کشور برای ورود به نمایه سازهای معتبر و مهمی مانند آی اس آی  (ISI) و پاپ مد باید به روز رسانی می شد، افزود: اعمال تغییراتی در رویه انتشار و چاپ مقالات در این نشریه با یک هدف گذاری بلند مدت در سال 1392 و با همراهی رئیس وقت موسسه و حمایت های ویژه سردبیر این نشریه آغاز شد.

مدیر اجرایی آرشیو رازی، با اشاره به اینکه فقط شناسایی و یکپارچه سازی تمام شاخص های استاندارد چاپ مقالات و رعایت آن در نشریه آرشیو رازی حدو چهار ماه طول کشید، گفت: مرجع دهی صحیح از مهمترین اقداماتی است که باید برای استانداردسازی چاپ مقالات رعایت شود و ما با اصلاح این روند در نشریه آرشیو رازی، امروز می توانیم ادعا کینم که تنها مجله ایرانی هستیم که رفرنس و سبک ویژه خود را طراحی کرده ایم.

دکتر دادش پور افزود: علاوه بر این با توجه به اهمیت همگون، یکنواخت و استاندارد بودن مقالات برای چاپ در نمایه سازهای معتبر بین المللی، مقالات پذیرفته شده نویسندگان پس از پذیرش نیز بررسی می شود تا از بروز هرگونه ناهمگونی در رفرانس ها و سایر استانداردهای ساختاری پیشگیری به عمل آید.

به گفته وی، این تغییرات سبب شد نشریه آرشیو رازی با یک پله بهبود از طبقه بندی چهار به طبقه بندی سه  (Q3) صعود کند که از نظر کیفی اتفاقی بزرگ است و با ادامه این روند در آینده نزدیک به  Q1 خواهد رسید.

مدیر اجرایی نشریه آرشیو رازی، اعمال این تغییرات را مقدمه ای برای کسب امتیازات لازم برای ورود به پاب‌مد عنوان کرد و یادآور شد: پاب‌مد مجموعه ای است که تحت قیومیت کتابخانه ملی آمریکا اداره می شود و یک نشریه تنها پس از رعایت تمام معیارهای مورد نظر ارزیابی های بین المللی، در این نمایه ساز پذیرفته خواهد شد.

ورود نخستین نشریه وزارت جهاد کشاورزی به پاب‌مد از طریق مِدلاین

عضو هیئت علمی موسسه رازی در ادامه با اشاره به اینکه آرشیو رازی نخستین نشریه وزارت جهاد کشاورزی است که از طریق مِدلاین موفق به ورود به پاب‌مد شده است، گفت: مدلاین، نمایه سازی است که مجلات حوزه پزشکی و دامپزشکی را پس از ارزیابی از نظر تکنیکی شامل مباحث کیفی، ساختاری، زبان انگلیسی، رعایت استانداردهای نشر و... پذیرفته و به شما اجازه می دهد فایل های مقالات را بارگذاری کنید.

وی با بیان اینکه مجوز ورود نشریه آرشیو رازی به پایگاه مدلاین را با کسب نمره عالی 3.75 از پنج نمره کسب کردیم، اظهار کرد: امروز همزمان با آغاز سال تحصیلی، روز تولد مجله آرشیو رازی در پایگاه استنادی پاب‌مد است که از اصلی ترین موتورهای جستجوی مقالات علمی در دنیا با حدود 29 میلیون رکورد ثبت شده به شمار می رود.

مدیر اجرایی نشریه آرشیو رازی با ابراز خرسندی از این اتفاق گفت: متاسفانه تعداد زیادی از مجلات ایرانی در دو سال گذشته به علت رعایت نکردن استانداردهای مورد نظر مقالات علمی از پایگاه مدلاین اخراج شدند و امیدواریم نشریات ایرانی بیشتری بتوانند به پایگاه های معتبر جهانی ورود پیدا کنند.

دکتر داداش پور، افزایش تعداد بازدکنندگان، افزایش تقاضای نویسندگان برای چاپ مقالات خود در نشریه آرشیو رازی و افزایش ارجاعات به مقالات این نشریه را از مزیت های ورود به پاب‌مد برشمرد و افزود: معیارهایی مانند کیفیت زبان انگلیسی مجله، برخورداری از سبکی مناسب و منحصر به فرد در ارجاع نویسی مقالات، کنترل متن مقالات از نظر محتوا و نگارش به منظور پیشگیری از سرقت ادبی و علمی و تولید فایل های  XML ویژه مدلاین که کاری سخت و زمانبر است، از جمله شاخص های ورود به پاب‌مد است که همه را رعایت کردیم.

اقدامی ماندگار برای قدیمی ترین نشریه علمی کشور "آرشیو رازی "

عضو هیئت علمی موسسه رازی، ورود مجله آرشیو رازی به پایگاه پاب‌مد را افتخاری بزرگ برای موسسه رازی و همه محققین حوزه دامپزشکی کشور و نتیجه اعتماد به نیروهای جوان و استقبال از پیشنهادات سازنده دانست و اظهار کرد: این موفقیت نتیجه تلاشی جمعی بوده و من گوشه ای از کار را برعهده داشتم و باید تلاش کنیم با همراهی و همدلی ضمن حفظ این موقعیت، آن را تقویت کنیم.

وی افزود: بیش از نیم قرن از انتشار نشریه آرشیو رازی به عنوان قدیمی ترین نشریه علمی کشور می گذرد و این نشریه در تمام این مدت با فراز و نشیب های بسیار به حیات خود ادامه داد.

دکتر داداش پور در پایان با بیان اینکه تداوم انتشار یک نشریه در چندین دهه کاری دشوار است، تاکید کرد: گذشتگان ما در موسسه رازی برای این نشریه زحمات زیادی متحمل شدند و خوشحالم امروز با همدلی همکارانم توانستیم، قدمی ماندگار برای این میراث ارزشمند برداریم.

گفتنی است؛ نشریه آرشیو رازی اکنون به آدرس https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=%22Arch+Razi+Inst%22%5Bjour%5D در پایگاه استنادی پاب‌مد نمایه شده است.

 
 
نظر شما
ادامه