کد خبر: ۴۴۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر



بر اساس آمار حیوان‌گزیدگی و ابتلا به بیماری هاری در همدان روند رو به رشدی دارد به طوریکه همه روزه در مناطق مختلف شهری و مناطق حاشیه شاهد حضور سگ‌های ولگرد و اغلب بدون صاحبی هستیم که در صورت نزدیکی به آنها و حمله می‌توانند برای انسان مخاطره‌انگیز باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، امید است شهرداری با اقدام سریع خود هرچه زودتر سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کند اما به غیر از سگ‌های ولگرد، سگ‌های نگهبانی که در روستاها وجود دارد و حیوانات خانگی که افراد نگهداری می‌کنند هم لازم به احتیاط و مراقبت‌های لازم دارد.

یکی از عوامل روی آوردن حیوانات به مناطق شهری وجود زباله‌ها و پسماندهای داخل سطل زباله‌هاست که اگر در ساعت معینی زباله بیرون گذاشته شود و البته شهرداری در زمان معین آنها را جمع‌آوری کند و تمرکز بیشتری روی مناطق حاشیه‌شهر داشته باشد می‌تواند از روی آوردن این حیوانات به شهر جلوگیری به عمل آورد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با شیوع بیماری هاری در استان گفت: هر نوبت واکسیناسیون علیه این بیماری بیش از 300 هزار تومان برای ما هزینه دارد و با وجود مشکلات مالی حتی یک مورد هم وجود نداشته که کسی دچار حیوان‌گزیدگی شود و عملیات واکسیناسیون برای آن به طور کامل انجام نشود.

گازگرفتگی سگ‌های ولگرد در مناطق شهری و حاشیه زیاد است

جلال‌الدین امیری بیان کرد: به علت تعدد سگ‌های ولگرد در مناطق شهری و حاشیه گازگرفتگی زیاد است و باید طوری برخورد صورت گیرد که این اتفاق کمتر شود چرا که حیوانات اهلی و وحشی حامل ویروس‌هایی هستند و باید سگ‌های بدون صاحب و ولگرد جمع‌آوری و کنترل شده و در جلسات استانی و شهرستانی هم این موضوع مطرح شده است.

وی در رابطه با بیماری سل نیز عنوان کرد: در بیماری سل افزایش نداشتیم و اگر هم آمار این بیماری بالا رفته باعث خوشحالی است چرا که نشان می‌دهد در زمینه بیماری‌یابی پیشرفت کرده‌ایم و امکان تشخیص این بیماری برای ما بیشتر شده بنابراین با یک یا دو تغییر نمی‌توانیم بگوییم این بیماری شیوع بیشتری یافته است.

روند افزایشی حیوان‌گزیدگی

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان همدان نیز در رابطه با حیوان‌گزیدگی گفت: بحث حیوان‌گزیدگی روند افزایشی در کشور و به تبع آن در استان داشته به طوریکه در سال گذشته 6 هزار مورد گزش توسط حیوانات اتفاق افتاده است.

سیدجلال بطحایی با بیان اینکه آموزش در بیماری‌ هاری از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری هاری به گونه‌ای‌است که باید به موقع درمان شود و میزان کشندگی آن 100 درصد است، مردم باید در این زمینه آموزش‌های لازم را ببینند که در سیستم ما این آموزش وجود دارد اما در کنار آن باید به این آموزش صورت عمومی در صداوسیما و توسط رسانه‌ها هم انجام گیرد.

وی افزود: آموزش‌ها به دو صورت است؛ یکی اینکه باید تلاش شود تا میزان گزش‌ها کاهش یابد، بخشی از گزش‌ها در روستاها صورت می‌گیرد و همانطور که می‌دانیم از سگ در روستا به عنوان نگهبان استفاده می‌شود حال اگر در طول روز مثلا از ساعت 6 صبح تا 6 عصر سگ‌ها بسته باشد، مشکلی برای عابرین و دانش‌آموزان ایجاد نخواهد شد.

بطحایی اضافه کرد: بخش دیگر این فرآیند بدین صورت است که مردم باید به مراکز درمان و پیشگیری بیماری‌ها مراجعه کرده و واکسن، سرم و شست‌وشوی مربوطه را انجام دهند به طوریکه این مراکز به صورت شبانه‌روزی و به طور رایگان آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

واکسیناسیون رایگان حیوانات خانگی و سگ‌های نگهبان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز در رابطه با شیوع هاری در استان همدان عنوان کرد: معمولا بیماری هاری همیشه بوده و هیچ زمانی نبوده که این بیماری وجود نداشته باشد اما میزان گسترش آن بستگی به رفتارها و آموزش‌های مختلف دارد. حیوانات خانگی و سگ‌های نگهبان باید واکسینه شوند که البته اکیپ‌های دامپزشکی رایگان این کار را انجام می‌دهند.

«دکتر محمودرضا رسولی» افزود: دانش‌آموزان در مقاطع راهنمایی و دبیرستان بیشتر در معرض این خطر هستند اما اگر آموزش و بحث جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری انجام گیرد در این زمینه موفق می‌شویم همچنین مبارزه با هاری نیازمند اعتبارات است و خرید واکسن به طور متمرکز و ملی انجام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه این بیماری به دلایل مختلف اکولوژیک، نزدیک شدن افراد به حیوانات و ... گسترش یافته است.

حمایت‌های عجیب و غریب از حیواناتی که جان انسان را به خطر می‌اندازد

معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز گفت: مکاتبات لازم و شناسایی زمین برای نگهداری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در همدان انجام شده و به‌زودی مرکزی ویژه این امر راه‌اندازی می‌شود.

وحید علی‌ضمیر عنوان کرد: این وظیفه شهرداری است که به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بپردازد و طبق مصوبه استانداری زمینی در اختیار ما گذاشته شود تا به رسیدگی این امر بپردازیم البته در حال حاضر زمین موردنظر شناسایی شده و مکاتبات و کارهای اداری آن صورت گرفته است و باید منابع طبیعی زمین را به شهرداری واگذار کند که همین زمین هم باید دارای شرایطی باشد که فاصله آن از حریم شهر حفظ شود و دسترسی‌های لازم برای ما وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون هم سگ‌های ولگرد در بخش خصوصی جمع‌آوری می‌شوند که نژادهای خوب و گونه‌های خاص تحت نظارت و مراقبت قرار گرفته و آنهایی که مشکل یا بیماری دارند از طریق مرگ با ترحم از بین برده می‌شوند البته یکی از مشکلات ما در این کار NGOها هستند که مدافع عجیب و غریب حیوانات بوده و به این نکته که ممکن است این حیوانات جان انسان‌ها را به خطر بیندازد، توجه ندارند و در کار ما خلل ایجاد می‌کنند اما باید دانست ما طبق دستورالعمل‌های ابلاغی عمل می‌کنیم و البته مدتی است این کار را به پیمانکار سپرده‌ایم.

معاون خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه با کاهش منابع غذایی حیوانات به مناطق شهری می‌آیند، گفت: در استان همدان با قطعیت می‌توانم بگویم که تا به حال گرگ به مناطق شهری نیامده اما سگ‌هایی که نژاد ترکیب شده با گرگ دارند، هست که وجود پسماندها و زباله‌ها و از دست دادن منابع غذایی‌شان می‌تواند عامل ورود به این مناطق باشد پس مردم باید در مورد زباله‌ها نکات لازم را رعایت کنند.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
هنوز كسي هست كه ........هاي اين سيستم رو باور كنه؟؟؟؟
ايشان آمار خودكشي رو در اين استان اعلام كنن كه ب لطف ............ در رتبه اول كشوري قرار گرفته
نظر شما
ادامه