کد خبر: ۴۴۳۷۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران:
«دکتر بهادر حاجی‌محمدی» افزود: ۵۰ درصد گربه‌های ولگرد نیز به این بیماری مبتلا هستند؛ این گربه‌ها با آلوده کردن سبزی‌های خانگی انسان‌ها را بیمار می‌کنند ...



حکیم مهر: بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با بیان این‌ که طبق تحقیقات انجام شده 39 درصد جمعیت ایران حداقل یک بار به انگل "توکسوپلاسما گوندی" مبتلا شدند، گفت: انگل توکسوپلاسما از طریق گربه به انسان منتقل و در برخی مواقع موجب سقط جنین مادران باردار می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر بهادر حاجی‌محمدی» بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با بیان این‌که طبق تحقیقات انجام شده یک عامل انگلی به نام «توکسوپلاسما گوندی» در نمونه‌ فرآورده‌های گوشتی شناسایی شده است، اظهار کرد: گربه میزبان اصلی این انگل است.

وی با اشاره به این‌که انگل توکسوپلاسماگوندی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات است، افزود: گربه‌های ولگرد به دلیل شکار موش میزبان این انگل هستند و با مدفوع خود علف‌های مصرفی حیوانات علف خوار را نیز مسموم می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد، علف‌های مسموم یکی از مهمترین راه‌های ورود انگل توکسوپلاسماگوندی به مواد گوشتی است،‌ گفت:‌ این بیماری از طریق دهان و مصرف علف به حیوانان حلال گوشت نظیر گاو و گوسفند منتقل می‌شود. نگهداری حیوانات خانگی مانند گربه و تماس با آن خطر بزرگی برای افراد است و تحقیقاتی که انجام شد نشان داد به طور میانگین 30 درصد گربه‌های آپارتمانی آلوده به توکسوپلاسما هستند.

حاجی محمدی با اشاره به این‌که 50 درصد گربه‌های ولگرد نیز به این بیماری مبتلا بودند، اظهار کرد: این گربه‌ها با آلوده کردن سبزی‌های خانگی انسان‌ها را بیمار می‌کنند پس ضروری است که افراد به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند، بنابراین یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، شستشوی کامل سبزیجات قبل از مصرف است. گربه‌های مبتلا به این انگل می‌توانند از راه مدفوع خود آن را دفع کنند که برخی افراد در اثر بی دقتی و تماس با این عامل بیمار می‌شوند.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به این‌که انگل توکسوپلاسما می‌تواند بسیاری از انسان‌ها را آلوده کند، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده که 39 درصد جمعیت ایران کنونی حداقل یک بار به این انگل مبتلا شدند.

وی با بیان این‌که علائم این بیماری شبیه آنفلوانزاست، گفت: تب، لرز، درد عضلانی و تورم گره‌های لنفاوی مهمترین علایم آن است. ممکن است علائم انگل توکسوپلاسما در افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند مشخص نشود. این میکروب در افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند بسیار خطرناک‌تر است.

حاجی محمدی در ادامه به تکسوپلاسمای مادرزادی اشاره کرد و گفت: این نوع از توکسوپلاسما موقعی اتفاق می‌افتد که مادر باردار باشد. این عامل بیماری در دوران بارداری فقط منجر به تب و لرز نمی‌شود. توکسوپلاسمای مادرزادی در زنان بارداری که برای اولین مبتلا می‌شوند خطر سقط جنین را به دنبال دارد. مادرانی که قبل از بارداری سابقه ابتلا به این انگل را دارند بدنشان مقاوم شده و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

وی به انجام تحقیقی در زمینه انگل تکسوپلاسما بر روی مادران باردار اشاره کرد و گفت: این تحقیق که بر روی 600 مادر باردار انجام شده نشان داد سه نفر از این مادران برای اولین بار مبتلا شدند.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با بیان این‌که درصد خطر این عامل بیماری در سه ماهه اول بارداری زیاد است و در صورت عدم سقط جنین منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود، اظهار کرد: ناهنجاری‌های مادرزادی نقص‌های تولد است که نوزاد حین تولد به آن‌ها مبتلا می‌شود.

مدیرگروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این‌که ابتلا به توکسوپلاسما در سه ماهه آخر بارداری عوارض کمتری را در پی دارد، افزود: در این دوره از بارداری باعث اختلالات چشمی نظیر تاری دید، آب مروارید، ضعف چشم و دو بینی می‌شود. این اختلالات اغلب در دوران نوجوانی که تغییرات هورمونی زیاد است، خود را نشان می‌دهد اما اگر مادر در دوران بارداری مکرر و منظم به پزشک مراجعه کند قابل کنترل است.

حاجی محمدی به راه‌های انتقال توکسوپلاسماگوندی اشاره کرد و گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف گوشت و شیرخام به ویژه شیرخام‌ بز از نظر انتقال بیماری بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید همواره از مصرف کباب نیم پخته یا خونی، جگر آبدار و شیر غیر پاستوریزه پرهیز کرد.

«توکسوپلاسما گوندی» یکی از گونه‌های خطرناک انگلی است که از طریق گربه بیمار به علف و منابع گوشتی انسان‌ها منتقل می‌شود و مهمترین دلیل عوارض جسمی در افراد به ویژه زنان باردار است. زنان بارداری که برای اولین بار در سه ماهه اول بارداری به این انگل مبتلا می‌شوند ممکن است جنین خود را از دست بدهند.


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
1
خدایا چقدر ..................
۳۹ درصد انتی بادی توکسوپلاسما را دارند نه این که مبتلا شده اند
گربه حیوان شهری است نه مزارع
گربه مدفوعش را دفن میکند
گربه در طول حیات فقط در صورت ابتلا دو هفته دفع کننده توکسو پلاسما است
گربه ها آشغال خور هستند نه موش خور
اون کارتون تام و جری بوده
بیش از نود درصد موارد ابتلای انسان از گوشت گوسفند و بز و گاو است و کوبیده و کباب
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
چند سال پیش در سیمای ایران یک برنامه تلوزیونی در رابطه با موضوع نگه داری از حیوانات خانگی یا در واقع بر علیه نگه داری از حیوانات خانگی به نام " مدشده است" برای چندین بار پخش شد که موجب تنشهایی اجتماعی و حتی فیزیکی ما بین مردم ترسیده از حیوانات و صاحیان حیوانات گردید !!
موضوع جالب در این بود که در این فیلم ادعا شده بود که حداقل 20 درصد تختهای بیمارستانی توسط بیماران ناشی از زئونوزهای
ناشی از سگ و گربه اشغال شده اما دریغ از نشان دادن حتی یک بیمار و یک تخت اشغال شده توسط چنین بیمارانی !!! در این فیلم که هزینه قابل توجهی برایش شده بود !!
موضوع جالبتر آن بود که حتی یک پزشک واقعی با این برنامه حاضر به همکاری نشده بود و ناچار شده بودند از یک هنرپیشه داوطلب با مدرک مهندسی مکانیک برای ایفای نقش یک پزشک استفاده کنند !!!
حال بماند که چه کسانی ( دامپزشک )به قیمت بدنامی برای معروف شدن با این برنامه همکاری کرده بودند !!! قابل توجه مدرسین موفقیت به هر قیمتی !!؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
ایشون دکتری .............. دارند؟؟؟؟ علم و تحقیق و همه چیز در کشور ما نابود شده. افسوس و صد افسوس
حسین ترابی
|
United States of America
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
آفای دکتر حسین زاده گرامی،سرکار گویا با قوانین ....... عزیز آشنا نیستید! باید بدانید برای مصلحت مسلمانان و حفظ جانشان دروغ مصلحت آمیز ............ هیچ اشکالی نداره که واجب هم هست و علما و دانشمندان ......... ما در این مورد فتاوی فراوان دارند.بنابراین چنین دروغ ها و صحنه سازی هایی اصلا جای نگرانی نباید باشد بخصوص در این شرایط تحری که تجار مسلمان بیشتر مواد غذایی را برای روز مبادا در انبارها مخفی کرده اند چه لزومی دارد که بخشی را به سگ و گربه و......اختصاص دهیم؟
متخصص انگل شناسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
1
با سلام
آقای محترم لطفا منابع مقدار آلودگی را در گربه ها اعلام کنید. شما بدون اطلاع از فرایند آلودگی در انسان با این مصاحبه جنجالی باعث تشویش افکار مردم می شوید.
گلپایگانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
حساب کردم 27 میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت ایران ؟؟!!!!!
اگر در نظر بگیریم توکسوپلاسما اینقدر الودگی ایجاد کرده سایر انگلها و باکتریها چه میکنند؟!!
ما وقتی میگوییم درصد چپ دستها 25 درصد جامعه است حداقل در اطراف خود در هر جمعیتی حداقلی را می بینیم.مثلا در یه جمع 4 نفره دو نفر یا در یک جمع ده نفره 2 نفر یا یک نفر حداقل هست.حال چگونه حداقل ما در اطراف خودمان حداقل در یک جمع اداری، خانوادگی بیش از ده نفر ، یکنفر هم آلوده به این بیماری ندیدیم ام.همه می دانیم که نمونه برداری و اعلام درصد شیوع می بایست بیانگر حداقلی از وقوع و حالت واقعی بیماری در جامعه باشد.
خوشبینانه فکر میکنم در بیان جمعیت اشتباهی سهوی رخ داده ، قاعدتاً در این خصوص متخصصان اپیدمیولوژی باید نظر دهند.
و علی القاعده اعلام گزارش و یا بررسی در یک نقطه خاص مثلا غرب کشور نمی تواند ملاک جامعی برای تعمیم آن به کل کشور باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
همين افراد ................... متاسفم
سعید جباری
|
Finland
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
آقای دکتر حاجی محمدی! لطفا به عنوان یک بازرس کمی دقیق تر سخنران کنید تا باعث ابهام و تشکیک در جامعه نشوید.
با کدام جامعه آماری و تحقیق گفته اید 39 درصد ایرانی ها؟!!!
چنین حرف هایی حتی برای افراد غیردامپزشک هم خنده دار است...
آمارتان درباره گربه های خانگی خیلی خنده دار تر است!!!!!!!
امیدوارم کمی درباره حرف های مان فکر کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
صرف نظر از درستی یا نادرستی آمار ارائه شده واقعیت این است که گربه های ولگرد شبانه روز
در حال پرسه زدن به خصوص در محلهای جمع آوری زباله ها توسط شهرداری ها هستند و به دلیل نداشتن زمین های های خاکی طبیعی با مدفوع و ادرار خود محیط زندگی مردم را آلوده می کنند و برای هیچ نهادی هم این وضعیت نگران کننده اهمیت ندارد.
نظر شما
ادامه