کد خبر: ۴۴۴۰۰



سگ‌های ولگرد و گرسنه از مزاحمین محله و دغدغه اصلی مردم و مسئولان طی دهه‌های اخیر بوده که بدنبال برنامه‌های ناموفق در کنترل این حیوان به معضلی برای سلب آسایش و آرامش مردم در شهرها و حتی روستاها تبدیل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، در همین حال برنامه‌های متنوع و در عین حال روزمره طی این سال‌ها برای کنترل سگ‌های ولگرد با انجام هزینه‌های هنگفت صورت گرفته، اما نبود برنامه جامع، اصولی و علمی در کنترل این حیوان از یکسو و دفن غیربهداشتی و غیراصولی زباله‌ها که محلی برای تجمع و زاد و ولد سگ‌های ولگرد است، این مشکل را دوچندان نموده است.

سگ ولگرد به سگی گفته می‌شود که آزادانه زندگی می‌کند و شامل؛ انواع سگ‌‌های رمیده، سگ بدون صاحب، سگ خیابانی شهری و روستایی، سگ دهکده و نیز سگ‌هایی که صاحب آنها اجازه بیرون رفتن آزادانه به آنها می‌دهد.

اما سگ‌‌های ولگرد پیامدهای اکولوژیکی (بوم ‌شناختی) بر محیط زیست اطراف خود دارند:

- دورگه ‌شدن با سگ‌ سانان وحشی. (به ویژه گرگ و سگ‌های وحشی واقعی).

- رقابت غذایی با حیوانات شکارچی و لاشه‌ خوار وحشی. (انتقال بیماریهایی چون هاری به انسان‌ها و جانوران دیگر)

براساس برآورد سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۰۰ میلیون سگ ولگرد در دنیا وجود دارد. بیش از ۵۵ هزار انسان هر سال از هاری می‌‌میرند و ۱۵ میلیون نفر واکسن هاری دریافت می‌‌کنند.

در همین حال خبرهای زیادی در برخورد با سگ های ولگرد در استانهای مختلف مانند عقیم سازی، جمع آوری و ... به چشم می خورد که تاکنون پیشرفتی در خصوص کنترل این حیوان حاصل نشده و همچنان معضلی برای جامعه است.

در همین حال وجود سگ‌های ولگرد و گرسنه در یکی دیگر از مناطق کشور از جمله شهرکرد آرامش را از ساکنان محله مسکونی برم پهنه این شهر گرفته و در برخی موارد با سرو صدا موجب آزار و اذیت ساکنان این محله شده‌اند.

مدتی است که ساکنان محله مسکونی برم پهنه شهرکرد با خطر جدی حمله سگ‌های ولگرد بصورت فردی و گروهی مواجه شده و بسیاری از آنان از ترس حمله این سگ‌ها در ساعات ابتدایی صبح، هنگام غروب آفتاب و نیمه‌های شب جرات رفت و آمد در این محله را ندارند.

ساکنان محله مسکونی برم پهنه شهرکرد مدتی است که علاوه بر آلودگی صوتی شدید ناشی از سگ‌های نگهبان کارگاه‌های مجاورت این محله با خطر حمله سگ‌های ولگرد گرسنه نیز مواجه‌اند.

با فرا رسیدن فصل پائیز و خنک شدن هوا سگ‌های ولگرد برای یافتن غذا و فرار از گرسنگی در مناطق مسکونی پرسه می‌زنند.

در همین حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال میزان گزش سگ در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ تا ۱۵ درصد رشد داشته است.

سید راشد جزایری تصریح کرد: سال گذشته چهار هزار مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش و در دفاتر و مراکز بهداشتی ثبت شده که تمامی آن‌ها از یک تا پنج نوبت واکسن و سرم ضد هاری دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به مرگ ناشی از گزش و کوتاهی در مراجعه و دریافت واکسن در کشور طی سال ۱۳۹۶ افزود: خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری هیچ مورد فوتی ناشی از حیوان گزیدگی گزارش نشده است.

جزایری تصریح کرد: برای کاهش هزینه‌های مالی و جلوگیری از تلفات جانی احتمالی، بایستی به مهار و کنترل سگ‌های ولگرد اهمیت بیشتری داده شود.

وی یادآور شد: هر مورد گزش انسان از سوی سگ‌های ولگرد ۱۰ میلیون ریال هزینه به دنبال دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: به ازای هر مورد گزش از سوی حیوانات مردم باید برای نوبت های واکسن و سرم‌های ضدهاری به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه تا ضمن دریافت سرم و واکسن ضدهاری، خطری آنها را تهدید نکند.

وی اظهار داشت: پیش از این روش اتلاف در شهرها زیر نظر شهرداری‌ها و در روستاها از طریق دهیاری‌ها به صورت سنتی صورت می‌گرفت.

جزایری تصریح کرد: اما براساس دستورالعمل جدید روش بیهوش سازی، زنده گیری، نگهداری در مراکز مجاز و عقیم سازی، جایگزین روش قبلی شده و بهداشت محیط و حفاظت محیط زیست نظارت جدی و مستمر دارند.

متاسفانه هم اینک مراکز نگهداری یا دفن پسماندها مکان مناسبی برای تغذیه و جایگاهی برای این حیوانات شده که به جز سگ‌های ولگرد، حیوانات صاحب دار هم برای تغذیه و زاد و ولد به این مکان‌ها می‌روند.

براساس آمار موجود و گزارش‌های ارائه شده از سوی مسئولان، هزینه عقیم سازی هر سگ ۶ میلیون ریال است.

همچنین یکی از ساکنان محله مسکونی برم پهنه شهرکرد گفت: کودک خردسالش این روزها از ترس حضور سگ‌های ولگرد در اتاق خوابش با کابوس حمله سگ‌ها مواجه است.

حسین احمدی افزود: شهرداری شهرکرد باید نسبت به کنترل و جمع آوری سگهای ولگرد درنقاط مختلف شهر به ویژه محله برم پهنه تدابیر لازم را بیندیشد و شرایط را برای رفاه عمومی مهیا کند.

همچنین یکی دیگر از ساکنان این محله گفت: سگ‌های ولگرد با سرو صدای بیش از اندازه آسایش مردم این محله را سلب کرده‌اند.

سید حمید حسینی تصریح کرد: با سردتر شدن هوا و گرسنگی بیشتر سگ‌های ولگرد خطر حمله سگ‌ها به مردم افزایش یافته است.

وی یادآور شد: جمع آوری سگ‌های ولگرد محله مسکونی برم پهنه شهرکرد و انتقال آن‌ها به منطقه‌ای دیگر باید هرچه سریع تر در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

معاون خدمات شهری شهردار شهرکرد نیز با تایید خطر حمله سگ‌های ولگرد گفت: هنوز زیرساخت‌های لازم به منظور راه اندازی مرکز نگهداری سگهای ولگرد در شهرکرد مهیا نیست.

محمدرضا محمدیان دهکردی تصریح کرد: این اقدام هزینه‌های بسیار هنگفتی دارد که تاکنون در این راستا کمکی به شهرداری شهرکرد نشده اما به طور جد در حال پیگیری هستیم.

وی افزود: قرار بود شهرداری بروجن پس از راه اندازی مرکز زنده گیری و نگهداری سگ‌های ولگرد بروجن به عنوان پایلوت به تمامی شهرداری‌ها خدمات ارائه کند.

محمدیان دهکردی تاکید کرد: البته در زمان مسئولیت معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری قرار بود برای اجرای این طرح در بروجن سه میلیاد ریال به شهرداری بروجن کمک شود.

وی یادآور شد: اما وقتی این وعده محقق نشد شهرداری بروجن نیز پس از راه اندازی مرکز زنده گیری و نگهداری سگ‌های ولگرد فقط نسبت به فعالیت در محدوده این شهر اقدام و از پذیرش سگ‌های ولگرد سایر شهرها و خدمات رسانی به آنان خودداری کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد تصریح کرد: البته سگ‌های موجود در محله مسکونی برم پهنه متعلق به صاحبان کارگاه‌های مجاور این محله است.

وی اظهار داشت: شهرداری شهرکرد اخطارهایی به این افراد داده اما آنان هنگام تاریکی هوا سگ‌های نگهبان را رها می‌کنند.

محمدیان دهکردی تاکید کرد: در نیمه نخست امسال تعدادی از سگ‌های ولگرد ساکنان مسکونی برم پهنه از سوی شهرداری شهرکرد و با همکاری مرکز بهداشت و دامپزشکی زنده گیری و در مکان دفن زباله شهر رهاسازی شد.

وی گفت: ادامه طرح جمع آوری سگ‌های ولگرد از محله‌های مختلف شهرکرد به ویژه برم پهنه جزو اولویت‌های شهرداری است.

برم پهنه یکی از محلات مسکونی در بافت جدید و در ورودی شرقی شهر شهرکرد واقع است.



نظر شما
ادامه