کد خبر: ۴۴۴۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: دامداران این استان قبل از خرید دام های سبک و سنگین از استان های همجوار با دامپزشکان محل مورد نظر درباره وجود بیماری تب برفکی مشورت سپس اقدام به خرید کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدباقر حاج کاظمی» افزود: تب برفکی، بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن دام های سبک و سنگین می‌شود .

به گفته وی، ویروس این بیماری نخست به مدت 2 تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و تاول هایی در داخل دهان و روی پای دام ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگیدن حیوان شود .

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیماری تب برفکی بسیار واگیردار است، گفت: قطرات دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب شیوع این بیماری می‌شوند .

حاج کاظمی با تاکید بر اینکه این بیماری طاعونی برای صنعت دامداری محسوب می‌شود، یادآوری کرد: کنترل بیماری باید با واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال دام، قرنطینه کردن دام مبتلا و اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات باشد .

وی ادامه داد: بیماری دامی تب برفکی یا همان دباغ، هیچ درمانی ندارد و دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری دام‌ها را جدی بگیرند .
به گفته مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، طی 6 ماهه نخست امسال 39 کانون بیماری دامی تب برفکی در استان زنجان وجود داشت .

در این کانون ها 107 راس دام سبک و سنگین در استان به دلیل واگیر شدن به این بیماری تلف شد .

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان عاری از بیماری دامی تب برفکی است و تاکنون 450 هزار و 311 راس دام سبک و سنگین در استان علیه آن واکسینه شده اند .

حاج کاظمی متذکر شد: دامداران چنانچه از جایی که دام خریده اند به وجود این بیماری در آن مکان مشکوک هستند دام را تا 21 روز در قرنطینه نگهداری کنند .

وی ادامه داد: از رفت و آمد اشخاص و خودروهای غیر ضروری در دامداری جلوگیری کنند چرا که ممکن است حامل ویروس بیماری تب برفکی باشند .

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در صورت مشکوک بودن دام به این بیماری دامداران با اطلاع دادن به دامپزشکی در سراسر استان و انجام واکسیناسیون از شیوع جلوگیری شود .

وی، از دامداران خواست با رعایت مسائل بهداشتی به فروکش کردن این بیماری دامی کمک کنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک با شماره 1512 در تماس باشند و مورد را گزارش دهند .

به گزارش ایرنا، برای نخستین بار بیماری دامی تب برفکی از اواخر دی 94 وارد استان زنجان شد و فقط در شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ایجرود و ماهنشان شیوع داشت .

بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست .

این بیماری، یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود .

در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
0
0
جسارتا دامدارا بهتر از دامپزشکا میتونن تشخیص بدن و درمان کنن
نظر شما
ادامه