کد خبر: ۴۴۴۵۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
به بهانه الزام کلینیک‌های دامپزشکی مشهد به اخذ مجوز از اتحادیه‌ گل‌فروش‌ها:
به استناد قانون سازمان دامپزشكی كشور و قانون افزايش بهره‌وری بخش كشاورزی و منابع طبيعی، عرضه و فروش ملزومات حیوانات خانگی باید توسط کلینیک‌ها و بیمارستان‌های مجاز صورت پذيرد و این مراکز نیازی به اخذ پروانه کسب از اتحادیه‌های صنفی نخواهند داشت ...
 

بررسی و نقد صدور پروانه کسب فروش ملزومات حیوانات خانگی

دکتر محسن مشکوة

در سال های اخير فروشگاه ها يا مغازه هايی در سطح شهرها به ويژه مراكز استان ها و شهرهای بزرگ با تابلو يا ويترين «پت شاپ» برای عرضه و فروش خوراک، غذا و لوازم حيوانات خانگی از قبيل قفس، لانه، جای خواب، باكس حمل و نقل، لباس، ظروف آب و غذاخوری، قلاده، اسباب بازی، لوازم بهداشتی و لوازم آموزشی داير گرديده و دايركنندگان اين فروشگاه ها، بر اساس ماده ۵ قانون نظام صنفی كشور مصوب 1392 مجلس شورای اسلامی از اتحاديه های صنفی مرتبط با بخش کشاورزی از جمله اتحاديه صنفی تهيه و توزيع كنندگان مواد اوليه كشاورزی و باغبانی و بهداشی دامی/ اتحادیه صنفی گل و گیاه/ اتحادیه صنفی گل فروش ها و سموم دفع آفات نباتی و ... پروانه هایی تحت عنوان پروانه كسب فروش مواد اوليه كشاورزی (بذر، سم، كود)، لوازم باغبانی، لوازم بهداشتی دامی و داروهای دام و طيور، دریافت می کنند.

تاسف بارتر اینکه در تبليغات برخی از اين فروشگاه ها (پت شاپ ها) در شبكه های مجازی، كم و بيش به ارائه خدمات دامپزشكی (مشاوره، واكسن و واكسيناسيون، عرضه مكمل هاي ويتامينی، انواع كرم ها و پمادهای درمانی و ...) نيز اشاره می شود؛ در حالیکه به استناد تبصره ذيل ماده 2 همین قانون (قانون نظام صنفی كشور)، «صنوفی كه واجد قانون خاص می باشند، از شمول قانون فوق مستثنی می باشند».

به استناد قانون سازمان دامپزشكی كشور (قانون خاص) مصوب خرداد ماه 1350 مجلسين سنا و شورای ملی و قانون افزايش بهره وری بخش كشاورزی و منابع طبيعی (قانون خاص) مصوب تير ماه 1389 مجلس شورای اسلامی، فروش داروهای دامپزشکی، مواد ضدعفونی کننده و سموم دامپزشکی صرفاً بايد در داروخانه های دامپزشکی مجاز (دارای پروانه تاسیس)، فروش واکسن و واکسیناسیون توسط مراکز مایه کوبی مجاز (دارای پروانه تاسیس)، و عرضه و فروش ملزومات حیوانات خانگی توسط کلینیک ها و بیمارستان های مجاز (دارای پروانه تاسیس)، صورت پذيرد و این مراکز نیازی به اخذ پروانه کسب از اتحادیه های صنفی نخواهند داشت؛ لذا انتظار می رود با پیگیری و اقدام هماهنگ سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، ادارات کل دامپزشکی استان ها، شوراهای نظام دامپزشکی استان ها و انجمن های صنفی کلینیسین ها و داروخانه داران از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و ... به اینگونه بی نظمی ها و اقدامات غیرقانونی، ناشایست و غیرمتعارف خاتمه داده شود.  

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
دکتر عزیز خداوند شما را برای ما حفظ کند. چقدر شما عالی هستید.
علی چشمی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
سلام لطفا اساتیدوصاحبنظران دامپزشکی بشدت جواب این برداشت های اشتباه از قانون رابدهند.اگردامپرشکان این سربازان زحمتکش وایثارگرنباشند.میدانیدچه بلای سر سلامتی ما مردم صورت میگیرد.درودبرتمامی دامپزشکان بزرگواروارزوی سلامتی وتوفیق.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
1
0
وزارت صنعت یکی از بی در و پیکرترین و بی قانون ترین وزارتخانه های دولت هست. افتضاح این وزارتخانه را در جریان تخصیص ارز به افراد نامشخص و نااهل دیدیم.

این قانونی که گفته میشه فروشگاه های دامپزشکی از اتحادیه گل فروشان مجوز بگیرند در واقع یک آیین نامه من درآوردی از یکی از کارشناسان جاهل این وزارتخانه است. کلا وزارتخانه ها علاقه زیادی به تولید آیین نامه غیرقانونی دارند.

راه ابطال این آیین نامه هم شکایت به دیوان عدالت اداری هست که در عرض چند ماه رسیدگی میشه و درصورت درست بودن شکایت آیین نامه ابطال میشه. با توجه به محرزبودن غیرقانونی بودن این آیین نامه، قطعا هرشکایتی در دیوان عدالت اداری به ابطال آن منجر خواهد شد.
پاسخ ها
مدیر دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
یکی دیگه از مشکلاتی که دامپزشکی با این ادارات صنعت معدن و تجارت و زیر مجموعه های اون یعنی اتاق اصناف داره: در اجرای ماده 11 آئینن نامه اجرائی نظارت بهداشتی دامپزشکی هست که "ملزم کرده همه دستگاه های صادر کننده پروانه برای مراکز عرضه فراورده های خام دامی و ... قبل از صدور پروانه از ادارات دامپزشکی استعلام بگیرند " ولی اداره اصناف و صمت میگه چون این قانون به اسم دامپزشکی هست و توی قانون اصناف نیومده پس برای اونا لازم الاجرا نیست! در صورتیکه اگه کمی سواد باشه میفهمه که وقتی مصوبه را هیات وزیران و یا مجلس تصویب کرده برای همه دستگاه ها لازم الاجراست.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
وظیفه سازمان نظام دامپزشکی هست که از این آیین نامه غیرقانونی در دیوان عالی عدالت اداری شکایت کنه.

سازمان نظام دامپزشکی باید از انفعال خارج بشه و یکبار هم که شده یک کار مفید برای دامپزشکان انجام بده.
دکتر حسین زاده
|
United States of America
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
1
با اینکه چندین روز است از انتشار مطلب صنف گل فروشان گذشته دریغ از کوچکترین خبری از واکنش سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی در این رابطه !!!؟؟؟
در رابطه با کامنت آخر بنظر می آید بسیاری میبینند که نظام تقریبا" کارکرد مفیدی ندارد . البته در یک نگاه به کامنتها و حتی مطالب و متون منتشر شده در حکیم مهر به کررات می توان دید که به این نکته اشاره شده است .
لذا در راستای تسهیل در امور دامپزشکی و دامپزشکان و حتی دامپروران بهتر است بجای اجرای انتخاباتی که عقب افتادنش و یا به موقع انجام شدنش تاثیری بر ناکارامدی ذاتی نظام دامپزشکی ندارد !! برای اولین بار در تاریخ دامپزشکی ایران عاقلانه و صادقانه رای گیری از دامپزشکان و سایر رده ها در ارتباط با بقاء یا انحلال نظام دامپزشکی و ادغام آن در سازمان دامپزشکی انجام گردد .
اگر اکثریت دامپزشکان و سایر رده ها رای به کار آمدی نظام و بقای آن دادند ، آنگاه اقدام به اجرای انتخابات بسیار به تعویق افتاده نمایند !!!
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
1
تا اونجا که من اطلاع دارم مدیر کل و رییس نظام دامپزشکی خراسان رضوی دارند رایزنی می کنند و اقدامات خوبی انجام دادند حتما چون هنوز نهایی نشده فعلا رسانه ای نکردند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
1
تو مشد دیگ قانون زیاد کاربرد نداره هر ارگانی به هر نحوی میخاد پول بگیره از مردم
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
0
2
سلام دوستان عزیز آیا با مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاه دامپزشکی میشه مجوز پت شاپ گرفت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
3
یک پت شاپ در حال فروش سگ هست با ارقام بالا و لوازم سگ از قرص و ویتامین غذا و ... و یک قسمت هم دامپزشکیه که نه مجوز داره نه پزشکهاشون پروانه داره و به شخصه به من سگ مریض به مبلغ ۵۰ میلیون فروختن که سر دو روز سگ مرد و ایشون کلا حاضر به پرداخت پول بنده نیست و جز بی احترامی هم چیزی نسیبمون نشده و بنده به شرایط روحی که داشتم مجبور به خرید سگ شدم و بعدها فهمیدم ایشون سگهای ۴۰ روزه و حتی مریض میفروشن آیا من باید چه اقدامی بکنم ممنون میشم بفرمایید به کجا باید مراجعه کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
خوشبختانه سگ مالیت نداره بنابراین پولتون رو دور ریختین ... هیچ کاری هم نمیتونین انجام بدین چون خرید و فروش سگ تزیینی ( غیرشکاری و غیر سگ گله ) حرامه و قانونی نیست . آدم عاقل پنجاه میلیون نمیده سگ بخره تا حالشو خوب کنه . سگ حال هیچ کس رو خوب نمیکنه فقط سرگرمت می کنه . دنبال درمان روح و روانت باش
علیرضا آدینه زاده قوچان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
0
0
اگر یک کاردان دامپزشک مستقل بخواهد فعالیت کند و مجوز فروش تجهیزات و لوازم دامپروری و پرورش طیور بخواهد دریافت کند،چکارباید انجام دهد؟( مراحلش چیست)
آیا یک کاردان باید فقط بصورت وابسته تا آخر عمر فعالیت کند!
و هرگز طعم استقلال و امنیت شغلی را نچشد؟
09035814400
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
0
0
احداث پت شاپ تحت مجموعه درمانگاه عمومی دامپزشکی مانعی نداره؟کسی از صاحبنظران هست که اطلاع داشته باشه
سپاس
نظر شما
ادامه