کد خبر: ۴۴۴۹۱
 

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، گیاهان دارویی را حوزه‌ای دارای کاربرد در دامپزشکی دانست که در دو زمینه پیشگیری و تا حدی درمان تاثیرگذار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قانون، «دکتر علیرضا خسروی» درباره نقش گیاهان دارویی در حوزه دامپزشکی اظهار کرد: گیاهان دارویی همانگونه که در طب انسانی کاربرد دارد، در حوزه دامپزشکی نیز نقش آفرینی می کند؛ گیاهان دارویی در دو زمینه پیشگیری و تا حدی درمان مورد استفاده قرار می گیرد .

خسروی در ادامه بیان کرد: در سال های اخیر در کشورمان برنامه ریزی و تحقیقات در ارتباط با استفاده گیاهان دارویی و مواد موثره آنها در حیطه دامپزشکی آغاز شده است. البته با توجه به اطلاع رسانی علمی توسط برخی مراکز دانش بنیان و دانشکده های دامپزشکی، داروهای گیاهی در برخی بیماری ها همچون عفونت های میکروبی (در طیور و نشخوارکنندگان) به خوبی استفاده می شود .

به گفته وی، البته در زمینه استفاده از داروهای گیاهی در حوزه دامپزشکی در ابتدای مسیر قرار داریم و تا به دست آوردن جایگاه واقعی باید گام های بیشتری را برداریم. برای این منظور باید بخش خصوصی در بخش فناوری گیاهان دارویی نقش پررنگ تری داشته باشند البته در این زمینه اساس، فعالیت شرکت های دانش بنیان است که برخی از آنها در ارتباط مستقیم با بخش خصوصی فعالیت می کنند .

خسروی همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه هنوز بسیاری از متخصصان طب انسانی و حیوانی دارای اطلاعات اندکی از گیاهان دارویی و ترکیبات آنها هستند بنابراین برگزاری جشنواره ای همچون گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) با حضور صاحبنظران در این زمینه می تواند دیدگاه منفی به این فرآورده ها را برطرف کند. همچنین اگر مختصری از فعالیت های علمی انجام شده در زمینه اجزاء موثر موجود در گیاهان و کاربرد آنها در درمان ارائه شود، مثلا خلاصه مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بر غنای این جشنواره می افزاید .

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود .

 
 
نظر شما
ادامه