کد خبر: ۴۴۵۱۳
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سید محمدمهدی کیایی» افزود: در یک دانشکده دامپزشکی پیشنهاد دادم سالی ۴۰ دانشجو جذب کنند تا کمبودهای دانشکده اصلاح شود؛ آنها با من لج کردند و ۸۰ نفر در ترم اول و ۸۰ نفر در ترم دوم دانشجو گرفتند!
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: تفرقه میان دامپزشکان یکی از نقاط ضعف حوزه دامپزشکی است. این را استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به حکیم مهر می‌گوید.

«دکتر سید محمدمهدی کیایی» با نظریه حذف داروخانه‌های دامپزشکی مخالف است و اجرای این طرح را باعث ازبین بردن فرصت‌های شغلی می‌داند.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات و چالش‌های حال حاضر دامپزشکی از نظر شما چیست؟

مشکلات دامپزشکی زیاد است و من برای شروع از خودمان آغاز می‌کنم. متاسفانه ما متفرق هستیم؛ یعنی آموزش، اجرا، نهادهای تصمیم‌گیر و نهادهای نظارتی مثل نظام دامپزشکی، هر یک ساز خود را می‌زنند. زمانی که نظام دامپزشکی تشکیل شد، تمام مدیران محترم سازمان دامپزشکی، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای درگیر، در تدوین آن شرکت داشتند و ۳ سال طول کشید تا آیین‌نامه آن تدوین و تصویب شد و به امضای همه رسید. اما هنوز در زمینه اجرا مثل صدور پروانه، بین نظام و سازمان اختلاف وجود دارد. این اختلافات باید حل شود که نشده است.

علاوه بر تفرقه، چالش دوم که اتفاقا مهمتر‌ هم هست، این است که متاسفانه این رشته بسیار ناشناخته‌ است. دامپزشکی برای خود من که حدود ۵۰ سال پیش وارد دانشکده شدم، ناشناخته بود و کسی آن را برایم توضیح نمی‌داد. بعدها متوجه شدم که دنیای با عظمتی است. آنهایی هم که همین الان وارد رشته می‌شوند، شناخت کافی از آن ندارند. جامعه هم اطلاعات چندانی ندارد. این اواخر کمی بحث حیوانات خانگی رواج پیدا کرده که فقط بخش کوچکی از دامپزشکی است. دامپزشکی کوه یخی است که شما فقط قله آن را می‌بینید و بدنه آن بسیار گسترده است.

شما در دنیا اجازه مصرف هیچ دارویی را ندارید، مگر اینکه آن دارو سال‌ها روی حیوان تست شده باشد. بیماری‌ها تقریبا یکی است و کسانی که تست می‌کنند عمدتا دامپزشک هستند. یک پزشک امکان ندارد عمل جراحی انجام دهد، مگر اینکه سال‌ها روی حیوان تست شده باشد. من در پایان‌نامه خودم که در زمینه پیوند عروق بود، دستگاهی را برای پیوند قلب آورده بودم که جرأت نمی‌کردم آن را روی انسان‌ها امتحان کنم. پایان نامه من بود، لذا رگ سگ را از جاهای مختلف بخیه می‌زدم. این دستگاه شاید به مدت یک سال روی تعداد زیادی سگ تست شد تا قلق آن دست جراح آمد و شروع به کار کردند؛ لذا حذف این بخش از مطالعات پزشکی به مثابه حذف مادر است.

دانشی که باید زاییده شود، بخش عمده‌ای از ریشه آن در دامپزشکی است. این را مردم نمی‌دانند. وقتی صحبت از دامپزشکی می‌کنیم، دامپزشکی یک عرصه عظیمی است که از حیوانات در دل اقیانوس شروع می‌شود و تا پرندگانی که در اوج آسمان‌ها هستند ادامه داد. اگر دلفین‌ها در بوشهر بمیرند، به سراغ دامپزشک می‌روند. عرصه محدود نیست و خیلی گسترده است اما مردم اینها را نمی‌دانند.

حکیم مهر:‌ شما مدتی رئیس گروه دامپزشکی در وزارت علوم بودید اما استعفا کردید. چرا؟

به دلیل همین مشکلات استعفا کردم. ما جلسه برگزار می‌کردیم، کارشناسان جمع می‌شدند و مصوبه می‌کردیم که مثلا تا سقف این تعداد دانشجو جذب شود، اما در عمل می‌دیدیم که دو برابر آن جذب می‌شد. وقتی علت را می‌پرسیدیم می‌گفتند فلان مقام مسئول دستور داده‌اند. فلان مسئول هم می‌گفت که از مافوق خود دستور گرفته‌ام. قبلا این بهانه را هم داشتند که دکتر احمدی‌نژاد در سفر استانی این را تصویب کرده است، لذا شما امروز می‌بینید که در یک شهر ۲ و بعضاً در یک استان ۳ دانشکده دامپزشکی وجود دارد که بودن آنها هیچ ضرورتی ندارد.

وقتی کشوری مثل کانادا با آن عظمت با ۵ دانشکده دامپزشکی اداره می‌شود، آن هم دانشکده‌هایی که در حد بسیار محدود دانشجو می‌گیرند، چه لزومی دارد مایی که نه صادراتی داریم، نه مثل آنها پت و حیوان خانگی، این همه دانشکده داشته باشیم.

حکیم مهر: ریشه مشکل از نظر شما کجاست؟

به نظر من مشکلات ما زمانی آغاز شد که دانشگاه آزاد وارد عرصه شد و این شاخه را تجارت خوبی تشخیص داد. دانشجو می‌گفت مثلا فیزیک بخوانم و فارغ‌التحصیل ‌شوم، در نهایت چه؟ اما اینجا حداقل یک «آقای دکتر» به من می‌گویند!

حکیم مهر:‌ شما به عنوان مسئول چه اقدامی انجام دادید؟

ما مسئولین امر، اعم از آموزش و تصمیم‌گیر تحت سیطره یک گروه دیگر بودیم که آنها اصلا به این مساله فکر نمی کردند و لذا نتوانستیم این مساله را کنترل کنیم. خود مسئولین دانشگاه آزاد، من را برای ماموریت به یک استان فرستادند تا وضعیت استانداردهای دانشکده دامپزشکی آنجا را بررسی کنم. من با مشاهده وضعیت غیر مطلوب آنجا، گزارش خود را ارائه کردم و پیشنهاد دادم سالی ۴۰ دانشجو جذب کنند تا کمبودهای دانشکده اصلاح شود. آنها از گزارش من لج کردند و ۸۰ نفر در ترم اول و ۸۰ نفر در ترم دوم دانشجو گرفتند!

یک مقدار از این مساله، ناشی از بی‌توجهی است. ما وقتی ۷ سال از وقت یک جوان را می‌گیریم، هیچ کس توجه نمی‌کند که این هفت سال، ‌بهترین مقطع زندگی این جوان است. پول هم خرج می‌کند و به عنوان مولد کار نمی‌کند. بعد دنبال کار می‌گردد و دلیل عمده آن این است که ما به عرضه و تقاضا توجه نمی‌کنیم و به دنبال منافع خود هستیم. می‌گوییم داوطلب شیمی کم شده است، دامپزشکی بگیریم که چرخ دانشگاه بچرخد، چون اینها اسم می نویسند. این به ضرر مردم، به ضرر جامعه و به ضرر آموزش عالی است و باعث سرخوردگی و خیلی چیزهای دیگر می‌شود.

حکیم مهر: برای حل مشکل تقابل داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی و جلوگیری از فروش بدون نسخه دارو چه راهکاری به نظرتان می‌رسد؟

فروش بدون نسخه دارو بسیار مهم و از خطرناک‌ترین مقوله‌هایی است که ما با آن مواجه هستیم. البته تمامی داروخانه‌داران باید دکتر دامپزشک باشند و خود آنها هم می‌توانند تشخیص دهند، اما تا زمانی که کلینیسین دام یا پرنده را معاینه نکرده، نباید بدون جهت دارو تجویز کرد.

داروخانه‌داری که بعضا داروساز نیست، در داروخانه نشسته و دارو تجویز می‌کند. خود این مساله به مرور نهادینه شده و تبدیل به فرهنگ می‌شود. فرهنگ استفاده بی‌ربط از دارو. ما عوامل و تهدیدهای بیولوژیک را با تهدیدهای شیمیایی پاسخ می‌دهیم و دفع می‌کنیم که این مساله دفع فاسد به افسد است. ما قصد داریم تهدید بیولوژیک را حذف کنیم اما تهدید شیمیایی وارد می‌شود. شیر و گوشت وارد بازار می‌شوند و مملو از دارو هستند. این باید کنترل شود که بخشی از آن از همین مسیر است.

حکیم مهر: برخی صاحب‌نظران معتقدند که داروخانه‌های دامپزشکی باید حذف شوند. نظر شما چیست؟

بنده مخالفم. حجم عظیمی از فارغ‌التحصیلان را داریم که همگی در داروخانه‌ها جا افتاد‌ه‌اند. با اینها چه کنیم؟ بخش عظیمی از این مشاغل را از دست می‌دهیم در حالی که دسترسی به دارو را از بین نبرده‌ایم. چون داروهای بدون نسخه رد و بدل می‌شود و حتی داروهای خطرناکی که از ۱۰ سال پیش از فارماکوپه حذف شده، در حال وارد شدن هستند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
2
استاد ارجمند مشکل از ورود دانشگاه آزاد به عرصه دامپزشکی شروع نشده .حضرتعالی خدمت این حجم از فارغ التحصیلان دامپزشکی دانشگاه آزاد در زمینه های مختلف در این کشور را به راحتی نادیده میگیرید!!؟؟در همین سال بیشترین قبولی تخصص از میان دانش آموختگان دانشگاه آزاد گرمسار بوده.من فکر میکنم مشکل دامپزشکی بیشتر به افراد متعصبی مانند شما برمیگردد که ........ عرصه را بر افراد لایق وشیفته دامپزشکی تنگ نموده اید.
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
2
این نکته که فرمودی دانشجوی دکترای دامپزشکی دانشگاه ازاد با خودش میگه حداقل یک پیشوند دکتر رو مالک میشم ۵۰ درصد درست ولی به یاد داشته باش اقای دکتر دانشجوی دکترای عمومی باچشم خودم دیدم ...دانشگاه ازادی صد تمام pHD های رشته دامپزشکی رو توی جیبش میزاره ...استاد درمقابلش کم اوره ...این قبول نشدنش در دانشگاه ملی ناشی از بی سوادی نیست ..هزارو یک دلیل داره یکیش استرس کنکوره !!!!!!!!!!!!!گفتن این کلمه از شما بعید بود ولی میتونستی بگی کاش دانشگاه ازاد نسبت کمتری از کل دانشجوی متقاضی جدب میکرد ...
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
1
با سلام و احترام
آقای دکتر مشکلات دامپزشکی وقتی شروع شد که اساتید دانشجویانی به بازار کار دادند که قابلیت کار و کارایی نداشتند بسیاری از اساتید دانشگاه آزاد از دانشگاه دولتی و تهران بودند دانشگاه آزاد و دولتی ندارد استاد اگر توانا باشد دانشجوی باکفایت پرورش میدهد ............................
دانشگاه آزاد هیچوقت قابل قیاس با دانشگاه دولتی نیست به چند دلیل
دانشجوی دانشگاه آزاد نه عضو باندی بوده نه پشتوانه پدری داشته نه سهمیه هیات علمی
دانشجوی دانشگاه آزاد هر کلمه ای که یاد میگیرد پول پرداخت میکند و به فکر کار اقتصادی است
دانشگاه آزاد افراد سیاسی ندارد و همه به فکر این هستند که چطور شرمنده خانواده هایشان نشوند ولی دانشگاه دولتی محل سیاست بازی و سیاست زدگیست
دانشگاه آزاد به دانشجو هویت شخصیت و اعتبار میدهد بخش نخبگان دانشگاه آزاد کلاسهای متعدد جهت آموزش افراد برگزار میکند که سطح سواد و کارایی دانشجو بالا بیاید
اما دانشجوی دانشگاه آزاد برای کارآموزی حق ورود به بخش های دولتی را ندارد از امکانات دولتی نمیتواند استفاده کند حتی بازدید از کشتارگاه های دولتی ممنوع است بنظرم نباید با سیاست های غلط و گاها یکجانبه و فرار از واقعیت ها و فرافکنی این دو دانشگاه را مقایسه کرد
مثال واضح شمار دانشگاه های دولتی هستند
فردوسی مشهد
تهران
رازی کرمانشاه
چمران اهواز
شیراز
5 دانشگاه دولتی برای یک کشور با مقایسه با کانادا آیا تعداد زیادی نیست
آیا به این قایل نشدید که در داخل دانشگاه های دولتی کشور افرادی میتوانند وارد هیات علمی دانشگاه تهران شوند که دانشگاه تهرانی باشند بنظر بنده از دید بسیاری از اساتید دانشگاه تهران فقط دانشگاه تهران دانشگاه است و اگر میشد تمام دانشگاه ها را بست اینکار را میکردند
آقای دکتر بنظرم اشتغال وابسته به نیاز جامعه است وقتی ما صنعت دامداری نداریم صنعت پرورش طیور نداریم همیشه با آنفلوآنزا در کشور درگیر هستیم کوچکترین مشکلات کشور را نمیتوانیم حل کنیم و دامپزشکی زیر نظر وزارت خانه بی ربط جهاد کشاورزی است و اساتید و دانشگاهیان ما دکترای عمومی دامپزشکی را تا حد لیسانس و فوق لیسانس برابر میدانند بنظر بنده بحث در مورد دانشگاه ها فرافکنی بیش نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
1
............. اگر دانشگاه آزاد اسلامی بد است پس چرا سالهاست که در واحد علوم و تحقیقات تدریس می کنید ..............؟! واقعا متاسفم.
....................
هیات علمی دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
1
با سلام
با تمام احترام به اساتید پیشکسوت یک مساله جور در نمیاد!!
اگر دانشگاه آزاد مقصره پس چرا الان نزدیک به ۱۵ سال هست که بصورت نیمه وقت در دانشگاه آزاد هیات علمی بودید و اگر خود دانشگاه آزاد قطع همکاری نمیکرد با حضرتعالی، همچنان در همان دانشگاه به نظر شما مقصر هست همکاری میکردید. ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
1
0
اگر آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت بود حتی در دانشگاه آزاد هم پذیرش دانشجو کنترل میشد. همین الان خیلی از رشته های گروه پزشکی در دانشگاه آزاد هم تدریس میشود ولی بازار کارشان با پذیرش کم دانشجو حفظ شده. پس مشکل اصلی این است که دامپزشکی زیر نظر وزارت علوم قرار داره، و وزارت علوم داره این رشته رو به رشته ادبیات تبدیل میکنه.مشکل بعدی به لحاظ کاری و نادیده گرفته شدن این رشته چه از سوی مردم و چه از سوی مسئولینه که تا وقتی که دامپزشکی در دل جهاد کشاورزی قرار داره هیچ گاه به نظر نمیاد و هیچ وقت به بودجه های بهداشتی کشور دسترسی نخواهد داشت. تنها راه برون رفت جزیی از وزارت بهداشت بودن با حفظ استقلال دامپزشکی ست.
دکتر فرهمند
|
United States of America
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
تربیت دانشجو درهررشته بایستی براساس نیاز کشور چه در بخش ددولتی چه دربخش خصوصی باشد ضمنا تاسیس دانشگاه ودانشکده نباید براساس مسایل سیاسی باشد وچه خوب بود که در دانشگاهها فقط منحصر باموزش علمی آن رشته میشد واستاد را هم باساس علمی انتخاب میکردن وصرفا" علم وعلاقه او ملاک انتخاب بود ودر دامپزشکی فعلی برای آموزش دانشجو اول مرکزی را که بتواند در آن مانند پزشکی فراوانی کیس باشد دایر میکردند سپس اقدام به تربیت دانشجو ودان تخصص اسلایدی ورفرنسی نمیکردند تخصص اگر برای دانشگاه باشد که خوب ولی در بازار کار اگر جذب دولتی نشود بیشتر از کمبود بازار کار رنج میبرد در کشورهای پیشترفته هم که مدرک مارا برای کا ر فبول نمیکنند لازم است از نوشروع کنیم ویا رشته دیگری را انتخاب کنیم در ایران اگر کسی از اروپا یا امریکا مدرکی بگیرد کمیسیون پذریرش مدارک آن مدرک را فبول میکند ولی برعکسش قابل قبول نیست پس نتیجه میگریم سرمایه گذاری ما در این تربیت دانشجو بایستی نیاز مملکت خودمان باشد با علم کافی ومورد نیاز نه فقط مدرک
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
1
0
ماشاالله چقدر،به،دانشگاه ازادی ها بر خورده بابا اصلا مشکل از،دانشگاه دولتی است دانشگاه دولتی باید حذف بشه خوب شد؟
ناشناس
|
India
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
1
بچه های دانشگا ازاد 10 برابر بچه های دانشگا سراسری هم پول دارن هم سواد و هم مهارت چون اساتید دانشگاه ازاد اصلا عقده ای نیستن و با دانشجو رفیقن
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
1
اقای دکتر با حفظ احترام کسوت ولیکن بهتر بود بگید مدیریت ناصحیح نظارتی باعث افزایش بی رویه جذب دانشجو شده است.بسیاری از خدمتگذاران صادق به این مملکت بویژه در رشته دامپزشکی از دانشجویان دانشگاه ازاد هستند.
دکتر xy
|
France
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
1
1
مشکل تعداد زیاد پذیرش و پراکنده نبودنه دانشکده ها هستش . کل ایران که نمیتونن بیان فقط توی تهران یا مثلا فلان شهر دامپزشکی دولتی بخونن. هر استان باید دانشکده و بیمارستان مجهز دامپزشکی داشته باشه . تعداد دانشجوهارو کم کنن. ظرفیت کم بشه کیفیت آموزش میره بالاتر و بازار کار بهتری خواهیم داشت. مشکل بعدی سازماندهی دامپزشکانه . مراکز دولتی مجهز به آزمایشگاه باید داشته باشیم توی هر شهرستان که چند دامپزشک بصورت تیمی بتونن کار کنن و خدمات ارائه بدن. یک استان ۳ تا دانشکده داره ولی میبینید بعضی استانها ندارن. فکر و وجدان کاری پشت تصمیمات مسولین نیست و فقط دنبال سودجویی هستن.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
1
0
آقایون دانشگاه ازادی چرا بهتون بر میخوره چرا نمیخوان قبول کنید.. دانشگاه آزاد جذب بی رویه داره.. آخه دانشگاه آزاد شوشتر. شبستر.. بافت.. با رتبه هشتاد هزار... کشور دانمارک تنها یک دانشکده دامپزشکی داره در حال حاصر تنها یک دانشگاه اونم دانشگاه تهران هم زیادی... نه تنها دانشگاه آزاد بلکه تعداد دانشگاه های سراسری هم زیاد.. دانشگاه آزاد به شکل افسار گسیخته ای دانشجو میگره کسی منکر سواد عده از بچه های دانشگاه آزاد نمیشه اما قبول کنید دانشگاه آزاد نابود کرد این رشته رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
1
0
زنده باد دکتر کیایی عزیز دست گذاشته روی ریشه مشکل دامپزشکی کاش می شد در دانشگاه ازاد را گل گرفت
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
قابل توجه بچه های دانشگاه سراسری خصوصا دانشگاه تهران برخلاف رشته های دیگر این رشته مال بچه های دانشگاه آزاد.. اشتباه نکنید و عمرتو ن تلف نکنید من برای خودم متاسفام با رتبه هشتصد این رشته و در دانشگاه تهران خواندم.. کامنت های بچه های دانشگاه آزاد بخوانید و عبرت بگیرید.. در این رشته هیچ جایی برای بچه های دانشگاه سراسری نیست.. بله اونا هم بول دارن.و. هم قدرت و موفق تر هم هستند شاگرد اولهای دانشگاه تهران بخاطر نداشتن سرمایه نه می تونم کلینک بزن نه کاری بازنده اصلی شما بچه های دانشگاه سراسری هستید که با رتبه های عالی میان این رشته رو میخوانید این رشته متعلق به بچه های دانشگاه آزاد هستش و و بس
مجید
|
Ukraine
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
1
0
من هم یک فارغ التحصیلان دامپزشکی از دانشگاه آزاد هستم و عمیقا به گفته های دکتر عزیز باور دارم اما چرا بسیاری از اساتید ما از دانشگاههای دولتی به عنوان استاد پروازی می آمدند ؟به نظر میرسد مافیای ثروت و قدرت در پذیرش دانشجو حد ومرزی ندارد .یادم میایید که جاسبی رأیس قبلی دانشگاه آزاد دستور مستقیم داد برای پذیرش سه ورودی ۱۶۰ نفر در دانشگاه آزاد تبریز خیانت تا کجا ! الان بسیاری از همان جوانها در به در دنبال کار اند .
دکتر وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
خداوندا ، به دامپزشکان لطفی عطا بفرما که بجای صحبت های حاشیه ای مشکل رو پایه ای حل کنیم ، اصلا ایران هزار تا دانشکده دامپزشکی داشته باشه ، دامپزشکی که کارشو بلده میدونه چطور با علم و عملش پول خوب در بیاره ،از طرفی هم دامداران جدید خدا روشکر تحصیل کرده هستن یا انقدری میفهمن که دامپزشک خوب رو از بی سواد تشخیص بدن و در تکرار از دامپزشک خبره کمک بگیرن ، چند سالی هست که این جریان تعدد دانشکده ها نقل مجلس شده ، عده ای از دامپزشکان به جای ایراد های بنی اسراییلی دارن میترکونن پول در آوردن رو ، عده ای هم ضعف خودشونو به هزار دلیل بچه گانه سوق میدن ، وژدانن بچسبین به کارتون ،عزیزی که دانشگاه آزاد رو علت مشکلاتت میدونی ، پس سعی کن با تجربه تر از اون بشی و درآمد خوبشو مال خودت کنی ، چه یک میلیون دامپزشک داشته باشیم چه صد تا ، قدیما میگفتن عروس رقص کردن بلد نبود میگفت زمین کجه
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
1
0
من فقط یک سوال از بچه ها محترم دانشگاه آزاد دارم شما چطور میتوانید از سیاست های دانشگاهی حمایت کنید که در واحد شبستر اقدام به جذب دانشجو با رتبه هشتاد هزار میکنه.. آمار دقیق وجود داره که فردی با رتبه سیصد هزار در این دانشگاه مشغول به تحصیله... شمایی که میای مینویسی که دانشگاه آزاد بهتر است اصلا کادر هیات علمی دانشگاه شبستر دیدید.. دانشگاه آزاد این رشته تبدیل به رشته ای کرده است که اکنون به بچه های تجربیه که هیچ دانشگاهی قبول نمیشم میگن برو این رشته.. تو روخدا یه خرد انصاف داشته باشید.. با این رویه حتی بچه های باسواد دانشگاه ازادی هم طلم میشه.. آخه دانشگاه آزاد در بافت چرا شعبه زده...
این هم نظری است
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
مسئله اصلی دانشگاه آزاد بی سوادی فارغ التحصیلانش نیست مشکل اصلی در حجم بالای پذیرش و متعاقب آن نسبت بی سوادان این رشته به باسوادان آن است که متاسفانه به هر دلیلی غلبه آنها در مراکز تصمیم گیری هم بیشتر از بقیه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
نظر دوستانو که خوندم متأسف شدم. فقط یک کلمه میگم. دانشگاه آزاد رتبه ی ۱۲۰ هزار رو دامپزشک میکنه. دیگه حرفی ندارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
اینکه دانشگاه آزاد زیاد دانشجوی ذخیره برمیداره کاملا درسته ولی اینکه همه مشکلات به دانشگاه برگرده نیست.به وزارت علوم و بقیه جاها هم شامل میشه که فکری به آینده اینهمه دامپزشک و اشتغالزایی نمی کنند و انتظار دارن همه خودشون اشتغال ایجادکنند.در ضمن در دانشگاه آزاد اساتیدی هستند که از حضرتعالی خیلی باسوادتر هستند
دانشجوی Ph.D دانشگاه آزاد(با افتخار)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
سلام و احترام و تشکر از نظرات به حق دوستان دانشگاه آزاد
آقای دکتر کیایی عزیز!
سخنان جنابعالی بوی تفرقه می دهد، بین دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی...
خداروشکر در سال های اخیر به جز روند پذیرش در دانشگاه آزاد، اینقدر بحث علم آموزی و تولید علم در این دانشگاه زیاد بوده است که خط بطلانی بر روی برخی از اظهارات جنابعالی می کشد ...
دانشجویان دانشگاه دولتی دوست و برادر ما هستند...
متاسفم که عرض کنم در بسیاری از دانشگاه های دولتی، جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی با رانت و رابطه ای که شخص اساتید گروه های آموزشی ..... اعمال می کنند صورت می گیرد...
از نظر سواد هم (حداقل به خاطر ترس از دادن پول اضافه بابت واحد مردود!!!!) دانشجویان دانشگاه آزاد محکوم به درس خواندن بیشتر و متعاقب آن پاس کردن دروس و کسب سواد بیشتر هستند...
از نظر ارزش مدرک هم بارها و بارها عنوان شده که ارزش مدرک در دانشگاه دولتی و آزاد یکسان است...
علاقه مندی دانشجویان دانشگاه آزاد به ادامه ی تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را با دانشگاه دولتی مقایسه کنید و بپرسید که با دانشجویان خود در دانشگاه دولتی چه کردید و تا چه حد انگیزه به ادامه ی تحصیل در آن ها ایجاد کردید؟؟
امروز روز عزیزی برای همه ی ما بود ولی بیان یک سری مسائل اوقات ما را تلخ کرد ...
دکتر کیایی عزیز!
گاهی اوقات باید در جهت رشد و پیشرفت فرزندان این مرز و بوم چشم را بر روی برخی مشکلات(کمیت آموزش) که میلیون ها بار از آن ها سخن گفته شده و راه به جایی نبرده، بست و به جای ایجاد تفرقه فکری به حال افزایش کیفیت آموزش کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
متاسفانه ..........تر از فارغ التحصیلان دانشگاه ازاد ما دکتر و کادان و کارشناس نداریم...ادعاهاشونم که ....
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
اصلا قبول ندارم.الان مگر کسی که برق صنعتی شریف میخونه و داره میبینه دانشگاه ازادم داره دانشجو بدون کنکور میگیره باید بگه من بازار کار ندارم یا روانشناسی که پیام نور خونده نمیتونه کارش رو بخوبی کسی که رتبه بسیار خوبی توی کنکور آورده و اونهم روانشناسه ادامه بده؟بعدشم سیستم آموزشی دانشگاه آزاد و سراسری هر دوشون یکیه و هر دو مشکل اساسی داره.استاد دانشگاه تهرانم میتونه خساست نشون بده تو درس دادن.بازار کار رشته معضل اصلیه اونم بستر میخواد.چه با دانشجوی کم چه با دانشجوی زیاد.پزشکی مگر دانشگاه آزاد شهرستانهای دور افتاده پذیرش نداره آیا مثل دامپزشکی فارغ التحصیل سرخورده داره؟
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
به قول دوستی سیاست کلی در کشور " مشغولیت سازی " است و کسی در نهادهای تصمیم گیری دغدغه "اشتغال زایی" ندارد که نگران پذیرش بیش از اندازه دانشجو باشند !!
بر خلاف نظر رویایی بعضی دوستان که فکر میکنند در وزارت بهداشت دانشجو کم میگیرند نیز باید گفت آنجا هم دانشکده های غیر استاندارد و پذیرش بیش از اندازه و خارج از نیاز دانشجو نیز کم نیست !! و بسیاری از پزشکان از این بابت شاکی هستند . اما بله در مقایسه با دامپزشکی و وزارت علوم ، به دلیل لابی قویتر و حساسیت نسبی که مسئله جان انسان و پزشکی دارد ، در آنجا کمی کوتاه آمده اند.
از آنجا که رشته دامپزشکی به تصور آقایان با جان حیوان سر و کار دارد و آن هم اهمیتی ندارد !! لذا با توجه به طولانی بودن دوره تحصیل در دامپزشکی ، این رشته یکی از بهترین گزینه ها برای سیاست " مشغولیت سازی " است !!
به همین دلیل هست که بی محابا و پشت سر هم دانشکده های غیر استاندارد ( آنچنان که دانیم ) تاسیس کرده و میکنند و تازه در همان دانشکده ها هم با تعدادی نجومی دانشجو می پذیرند و حتی در دانشکده های دولتی که ظاهرا" تعداد محدودتری در شیفت روزانه پذیرش دانشجو مینمایند ، برای جبران از دوره های شبانه جهت پذیرش خارج از ظرفیت بهره میبرند .
لذا حتی اگر آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت نیز منتقل شود ، چون همان دیدگاه " مشغولیت سازی " در راس اهداف و روشهای اداره جامعه است و جان حیوان نیز اهمیتی ندارد ، همچنان افزایش دانشکده های دامپزشکی و پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو ادامه پیدا خواهد کرد.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
1
کاش خود ما دامپزشکان که دم از تعصب و آه از وجود برای غربت این رشته میزنیم ای کاش نگاهی که به رشته پزشکی داریم رو خودمون به رشته دامپزشکی داشتیم
۱- آیا رشته های پزشکی و دندان و دارو پذیرش دانشگاه آزاد ندارند؟ علاوه بر اون مگر پذیرش همین رشته ها تو دانشگاه های داخل کشور تحت عنوان بین المللی یا پردیس صورت نمیگیره؟!!! پس چرا مشکل رو دانشگاه آزاد میدونیم؟!
۲- چرا وقتی یک نفر رشته دندانپزشکی دانشگاه ازاد رو به رشته پزشکی سراسری ترجیح میده (مثل دوستان خودم) قشر دندانپزشک شاکی نمیشن که آاااای ملت مشکلاتمون شروع شد؟
۳- آیا تمام دانشجوهای دامپزشکی دانشگاه آزاد بی سواد هستن؟ تعداد قبولی تخصص های دامپزشکی دانشگاه آزاد تهران و تبریز رو چک کنید تا قابل هضم بشه این قضیه براتون که چندین و چند برابر دانشگاه های سراسری قبولی دادن
۴- اقایون و خانومای تحصیل کرده در دانشگاه سراسری! چطوووور دانشجوی دانشگاه آزاد رو خطری برای خودتون میدونید؟!!!! اگر او بیسواد هست پس عملا تو بازار کار حذف میشه از صحنه ! چون رشته دامپزشکی چه بخوای چه نخوای مجالی به آدم های بی سواد نمیده . اگر هم که باسواد هست و تونسته بهترین تخصص هارو قبول بشه یا مقاله و پژوهش و تحقیقات انجام داده پس از تویی که سراسری قبول شدی و نتونستی باهاش رقابت کنی جلوتره ! نوع دانشگاه ملاک نیس!
بهتره جای تیکه تیکه کردن قشر دامپزشک؛ کمییییی فقط کمیییی متحد باشیم مثل بقیه رشته های گروه پزشکی.
التماس تفکر...
ناشناس
|
Finland
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
دوست عزیز ، آیا میدانید علت اقبال به دوره های تخصص ، اتفاقا" نه باسوادی ، بلکه بی سوادی و کمبود مهارت است و احساس کمبود آموزش !!، که باعث میشود یک دانشجوی فارغ التحصیل دوره های عمومی برای جبران و یا به امید جبران کمبود های اموزشی که داشته و احساس ناتوانی که دارد به سمت دوره های به اصطلاح تخصصی گرایش پیدا کند ، شاید آنجا این نداشته هایش را بیابد یا به او تزریق شود !!؟؟
آیا میدانید این دوره ها ی تخصصی بیشتر برای کسب درآمد دانشکده ها است تا آموزش واقعی !!؟؟
آیا تصور میکنید به اصطلاح استادی که در این دوره ها تدریس میکند و خودش خلاف قانون ولی با مجوز بیرون از دانشکده ، کلینیک و بیمارستان دارد و یا کار میکند !! حاضر است برای خودش رقیبی بوجود آورد !!؟؟
بنابر این علت پذیرش بیشتر دانشگاه آزادی ها در دوره های تخصص نه سواد آنها( که این امتحانات ورودی و مصاحبه ها اغلب فرمالیته است ) بلکه پول بیشتری است که میتوانند پرداخت کنند یا عادت کرده اند که پرداخت کنند و این از عهده سراسری ها بر نمیآید !! ودیگر آنکه ممکن است سراسری ها به شدت دانشگاه آزادی ها احساس کمبود ( تاکید میکنم فقط احساس نه در واقع) آموزش نمیکنند !! و برای همین هم چندان رغبتی به دوره های تخصص ندارند .
و دیگر اینکه امروز شعار اغلب موفق های این رشته این است که برای موفقیت در دامپزشکی بخصوص دام کوچک نیازی به سواد و مهارت عملی نیست فقط روابط عمومی کافی است .( میتوانید در سمینارهای کاسبی و موفقیت در دامپزشکی شرکت کنید !!!)
علی برزگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
0
دامپزشکی باید تا مقطع فوق دیپلم مدرک میداد،لباس دکتری تن دامپزشک خیلی گشاده،خودم ۲۰ ساله از دانشگاه دولتی در رشته دکتری دامپزسکی فارغ التحصیل شدم بعد بیست سال فهمیدم چه رشته بدرد نخور و بی ارزشی است
نظر شما
ادامه