کد خبر: ۴۴۵۳۱
 

کشورهای ایران و ترکیه ۳ سند همکاری کشاورزی امضا کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، امروز چهارشنبه در حضور وزیران کشاورزی ایران و ترکیه، سند هفتمین نشست کمیته راهبری همکاری های کشاورزی دو کشور و دو سند در زمینه دامپزشکی و توسعه صنعت زنبور داری امضا شد.

بر پایه این گزارش، سند هفتمین نشست کمیته راهبری همکاری های کشاورزی دو کشور توسط محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و محمد تونچ مشاور وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه به امضا رسید.

پس از آن، سند همکاری دامپزشکی توسط دکتر رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی کشور و مدیرکل غذا و کنترل سلامت ترکیه و همچنین سند همکاری توسعه صنعت زنبورداری توسط مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه زنبور داری ایران و رییس انجمن زنبور داران ترکیه امضا شد.

در مراسم امضای این اسناد، وزیر جهاد کشاورزی روابط سیاسی ایران و ترکیه را مثبت و عالی خواند و بر گسترش همکاری های کشاورزی دو کشور تاکید کرد.

مهندس محمود حجتی با بیان این که حجم تجارت کشاورزی ایران و ترکیه نسبت به حجم مبادلات سایر محصولات کم است، گفت: این سطح از تجارت باید افزایش یابد و اگر در حال حاضر محدودیتی در صادرات و واردات میان دو کشور وجود دارد، بخشی از آن ناشی از مسایل مربوط به تحریم های آمریکا است.

وی در مورد توسعه تجارت ترجیحی با کشور ترکیه اعلام آمادگی کرد و افزود: ما تجارت کالا با این کشور را پیگیری می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی حوزه باغبانی به ویژه گلخانه ها را از زمینه های خوب همکاری مشترک با ترکیه عنوان و تصریح کرد: ترکیه در حوزه احداث گلخانه ها پیشرفت های خوبی داشته و می تواند تجربیات خود را به کشور ما منتقل کند.

وی تولید، فرآوری و بازاریابی گیاهان دارویی و قرنطینه و مقابله با بیماری های دامی را از دیگر محورهای همکاری های مشترک در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: دو کشور می توانند در مورد قرنطینه دامی و بیماری های دامی مانند تب برفکی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همکاری داشته باشند.

حجتی افزود: خوشبختانه نقشه راه این همکاری ها میان دو کشور فراهم شده است.

وی در عین حال تصریح کرد که دو کشور علاوه بر توسعه تجارت در زمینه های سرمایه گذاری، آموزشی، تحقیقاتی و عملیاتی در بخش کشاورزی می توانند همکاری کنند.

وزیر جهاد کشاورزی از دولت و ملت ترکیه برای حمایت از ایران به رغم تحریم های آمریکا قدردانی کرد.

در این دیدار، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه نیز خواستار افزایش سطح تجرات در حوزه کشاورزی و کاهش موانع و محدودیت های تجاری ایران شد.

بکر پاک دمیرلی اذعان داشت: رابطه با ایران نه تنها برای ما بلکه برای سایر همسایگان دارای اهمیت زیادی است و امیدواریم روابط میان دو کشور گسترش یابد.

وی در همین حال بر ایجاد معافیت ها در مرزهای زمینی دو کشور تاکید کرد و گفت: معافیت ها در مرزهای زمینی می تواند جان دوباره به تجارت مناطق مرزی ایران و ترکیه بدهد.

دمیرلی افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و مقابله با خشکسالی ما باید همکاری های مشترک و فعالیت های مان را سریع تر انجام دهیم و در مورد احداث گلخانه ها نیز ترکیه می تواند کمک های کارشناسی، فنی و اطلاعات خوبی به ایران ارایه دهد.

وی با بیان این که ایران برای ۱۳۳۱ محصول محدودیت های وارداتی تعیین کرده است، اظهار داشت: از این تعداد ۱۷۹ محصول مربوط به حوزه کشاورزی است.

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه ادامه داد: در دوره ای که تحریم های ترامپ بر ما اعمال می شود، چنین محدودیت هایی به دو کشور ضربه خواهد زد.

وی در همین حال خواستار توسعه تجارت ترجیحی بر اساس اصل متقابل شد و گفت: ما برای توسعه همکاری ها با ایران در تمام عرصه های کشاورزی آماده هستیم.

دمیرلی ادامه داد: در دنیا به ویژه در دوره سرمایه گذاری، یک جنگ رقابتی میان کشورها به وجود آمده به ویژه در زمینه جذب سرمایه های خارجی و ترکیه در این زمینه دارای تجربه های خوبی است که می تواند آن را به ایران منتقل کند.

وی به آمار تجارت میان ایران و ترکیه اشاره و خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲۰ میلیون دلار از ترکیه به ایران صادرات و ۷۶ میلیون دلار از ایران به ترکیه صادرات صورت گرفته که این آمار حاکی از آن است که فعلایت های بیشتری در حوزه تجارت می توانیم انجام دهیم.

دمیرلی گفت: نقطه نظرات مشترک منطقه ای که در مورد قدس و قطر داریم موجب افزایش همکاری های دو جانبه شده و ایران و ترکیه در واقع بازیگران اصلی در گفت و گوهای منطقه ای هستند.

 
 
نظر شما
ادامه