کد خبر: ۴۴۵۳۵
 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه مصرف هورمون در فرآیند رشد مرغ در مرغداری‌ها دخیل نیست، گفت: خرید مرغ‌های بومی غیرمجاز ممنوع است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد سعیدی» عصر امروز در نشستی با اهالی رسانه که در آستانه هفته دامپزشکی برگزار شد، اظهار داشت: طیور و مرغ‌های مصرفی مردم طی فرآیندی خاص و با توجه به تغذیه و ژنتیک و با رعایت استاندارد تولید می‌شوند و هورمون به علت بحث اقتصادی آن که مقرون به صرفه نیست، در مرغداری‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی به مصرف‌کنندگان فرآورده‌های مرغ و طیور توصیه کرد: مرغ‌های سایز استاندارد که به لحاظ سلامت مطمئن‌تر هستند، را در سبد غذایی خانوار جایگزین مرغ‌های درشت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان به اجرای طرح نظارت و بررسی جدی مرغداری‌ها اشاره و تصریح کرد: در این فرآیند، تلاش شده است تا مرغ‌های تولیدی هنگام عرضه به بازار فاقد باقی‌مانده‌های دارویی باشند و این محصول سالم و مطمئن در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

سعیدی همچنین وضع کنونی استان سمنان را به لحاظ آنفلوآنزای پرندگان، پاک دانست و اظهار کرد: در این بحث، سمنان به‌عنوان جزیره پاک شناسایی شده؛ تنها دو مورد در سال گذشته در استان وجود داشت که امحا و معدوم شد.

وی با بیان اینکه در کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از چهار اپیدمی سال گذشته بهره گرفتیم، افزود: سمنان در بحث عرضه مرغ صنعتی و تخم‌مرغ پاک است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: به‌منظور پیشگیری از ورود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، رعایت مواردی ضروری است که مهم‌ترین آن، عدم خرید مرغ‌های بومی غیرمجاز است.

سعیدی فروش فله‌ای تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها و مراکز عرضه فروش را که جزو فرآورده خام دامی است، ممنوع اعلام کرد و افزود: ساماندهی عرضه تخم‌مرغ در استان سمنان، 70 درصد تحقق پیدا کرده و برای 30 درصد باقیمانده نیز تلاش خواهد شد.

وی همچنین درباره مصرف تخم‌مرغ‌های صنعتی گفت: هیچ فرقی بین تخم‌مرغ صنعتی و محلی وجود ندارد و طبق بررسی‌ها و آنالیز صورت گرفته، شاید این تفاوت تنها در بحث مقدار ویتامین، کلسترول، چربی و ...باشد.

سعیدی وجود محصولات کاملاً ارگانیک را امری بعید دانست و گفت: آب و هوا و خاک عاری از آلودگی کمتر یافت می‌شود؛ از این‌رو، شرایطی برای تولید محصولات به‌صورت کاملاً ارگانیک وجود ندارد و با استفاده از این کلمه از مردم سوءاستفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شرایط رشد و تغذیه محصولات در محیط کوهستان و سالم فراهم شود، باز هم شبه‌ارگانیک است و مردم فریب سوءاستفاده تبلیغاتی با عنوان «محصولات لاکچری» را نخورند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان همچنین در بحث مصرف شیر، مردم را به تهیه و مصرف شیر پاستوریزه و بسته‌بندی توصیه کرد و اظهار داشت: بهتر است شیرهایی که به‌صورت مستقیم از دامداری‌ها به مراکز عرضه و فروش منتقل می‌شود، مورد استفاده قرار نگیرد.

سعیدی تصریح کرد: اگر شهروندان مایل به مصرف شیر فله هستند، باید از مراکز مجاز فروش، به تهیه و مصرف این محصول اقدام کنند.

 
 
نظر شما
ادامه