کد خبر: ۴۴۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی اهر از آغاز فاز دوم طرح واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین در این شهرستان خبر داد، گفت: متأسفانه تا به حال بیماری تب برفکی در ۷ روستای شهرستان اهر مشاهده‌ شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مهدی احمدی منش» صبح امروز در دیدار مسئولان با روستائیان شهرستان اهر با اشاره به اینکه سال 94 در جریان بروز بیماری تب برفکی روستای سامبران بیشترین تلفات دامی را نسبت به سایر روستاها داده است، اظهار کرد: روستاهای ونه‌آباد، سامبران و چاپان در مقایسه با سایر روستاهای شهرستان اهر بیشترین دام سنگین را دارند به‌طوری‌که در سرشماری‌ها نشان می‌دهد تعداد جمعیت گاوی و گاومیش در این روستاها به بیش از 1000 رأس می‌رسد.

وی افزود: سه سال گذشته که شاهد بروز بیماری تب برفکی بودیم نزدیک‌ترین روستا به سامبرآن‌که روستای لیملو است کمترین تلفات را داشت چون دامداران آن روستا شاید واکسیناسیون را به‌طور انجام نداده بودند ولی اصول بهداشتی را به‌خوبی رعایت کرده بودند.

رئیس شبکه دامپزشکی اهر با ذکر اینکه واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در برابر بیماری‌ها مستلزم پرداخت هزینه است، گفت: متأسفانه اغلب دامداران به لحاظ پولی بودن واکسیناسیون دام‌ها حاضر به همکاری با دامپزشکی نیستند؛ این در حالی است که اندک هزینه کرد برای حراست از دام‌ها در برابر بیماری‌هایی همچون تب برفکی بسیار بهتر از آن است که شاهد تلفات باشیم.

احمدی منش اضافه کرد: باید گفت واکسیناسیون برای ممانعت از تلفات دام‌ها در مقابل بیماری‌ها تنها راه چاره نیست بلکه سدی که فقط می‌تواند بخشی از تلفات دامی جلوگیری کند به‌طوری‌که دامداران وقتی می‌بینند بیماری دام‌هایشان را تهدید می‌کند ابتدا بایستی قرنطینه و ضدعفونی کرده و سپس عملیات واکسیناسیون را انجام دهند.

وی بابیان اینکه علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌هایی که از سوی مدیرکل دامپزشکی استان و شهرستان اهر از طریق جهاد کشاورزی و رسانه‌ها انجام‌یافته ولی تاکنون دامداران حاضر به واکسیناسیون دام‌ها نشده‌اند، گفت: دامپزشکی اهر واکسن رایگان ندارد تا در اختیار دامداران قرار دهد و این مهم تنها برای اهر نیست بلکه در جای‌جای کشور واکسن رایگان نداریم ولی وقتی دامداران حاضر به واکسیناسیون نمی‌شود چطور می‌توانیم هنگام بروز بیماری مانع از تلفات آن شویم.

رئیس شبکه دامپزشکی اهر در خصوص بروز مجدد بیماری تب برفکی در روستاهای شهرستان اهر هشدار داد و گفت: متأسفانه تا به حال بیماری تب برفکی در 7 روستای شهرستان اهر مشاهده‌شده و این روستاها جزو روستاهایی هستند که در واکسیناسیون دام‌ها مشارکت نکرده‌اند، باید برای جلوگیری از تلفات احتمالی و خسارت جبران‌ناپذیر این بیماری دامداران نسبت به واکسیناسیون حساسیت جدی داشته باشند.

احمدی منش با تأکید بر اینکه واکسن تب برفکی برای واکسیناسیون دام‌ها به‌اندازه کافی در دامپزشکی شهرستان اهر وجود دارد، خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه فاز دوم طرح واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سنگین از هفتم مهرماه در کل استان و این شهرستان آغاز شده و واکسیناسیون دام‌ها در این طرح با واکسن وارداتی وتال ساخت کشور ترکیه (بهادار بوده و پرداخت هزینه واکسن به عهده دامدار می‌باشد) صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: نظر به مشاهده شدن بیماری تب برفکی (دباغ) به‌صورت محدود در معدودی از روستاها، جهت جلوگیری از انتشار و غیرعادی شدن روند و شیوع این بیماری خطرناک در بین دام‌ها، دامداران عزیز لازم است که هر چه سریع‌تر هم نسبت به ضدعفونی جایگاه‌های دام و هم واکسیناسیون دام‌های خود اقدام نموده و با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری لازم را انجام دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی اهر در پایان سخنان خود تأکید کرد: ضمناً در صورت مشاهده هرگونه بیماری غیرعادی مراتب را با شماره تماس‌های 1512 و یا 44224078 به اداره دامپزشکی شهرستان اهر اطلاع دهند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
ماشالله احمدی منش
نظر شما
ادامه