کد خبر: ۴۴۵۶۱
 

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، گفت: علی رغم تعداد بسیار بالای موارد حیوان گزیدگی، تعداد موارد بروز هاری در انسان و مرگ ناشی از آن در کشور، سالیانه کمتر از ۱۰ مورد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمدمهدی گویا» درخصوص بیماری هاری اظهار داشت: بیماری هاری در واقع نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همیشه (100 درصد) کشنده است، اما خوشبختانه علی رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام تمامی مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست و شوی صحیح محل گزش با آب و صابون و تزریق سرم و واکسیناسیون به موقع و کامل می توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از 150 کشور و منطقه جهان رخ می دهد، عنوان کرد: سالانه 5 هزار و 900 مرگ انسانی به علت ابتلا به بیماری هاری در جهان روی می‌دهد و 40 درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر 15 سال هستند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سگ ها عامل بیش از 90 درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری به انسانها و مرگ ناشی از آن هستند، عنوان کرد: حذف بیماری هاری و پیشگیری از آن از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگها امکان پذیر است و شست و شوی فوری و کامل زخم با آب و صابون پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری به مدت 20 دقیقه برای هر زخم، بسیار مهم و حیاتی است و می تواند زندگی فرد را نجات دهد.

حذف تمامی موارد مرگ انسانی در اثر ابتلا به بیماری هاری ناشی از گزش سگ تا سال 2030

گویا درخصوص آمار حیوان گزیدگی و موارد فوت ناشی از ابتلا به بیماری هاری در ایران اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 180 هزار مورد حیوان گزیدگی در کل کشور رخ داده که با ارائه خدمات شبانه روزی در حدود 700 واحد درمان و پیشگیری هاری در سراسر کشور و انجام اقدامات مدیریت مواجهه با حیوان گزیدگی و پیشگیری پس از مواجهه، نظام سلامت کشور قادر بوده که از ابتلا و مرگ حتمی تعداد زیادی از افرادی که توسط حیوانات هار گزیده شده اند، پیشگیری کند و به علت دقت و حساسیتی که در اجرای برنامه کشوری کنترل و پیشگیری از هاری اعمال می شود، علی رغم تعداد بسیار بالای موارد حیوان گزیدگی، تعداد موارد بروز هاری در انسان و مرگ ناشی از آن در کشور سالیانه کمتر از 10 مورد است.

وی گفت: متاسفانه در سنوات اخیر، تعداد موارد حیوان گزیدگی در کشور به علت افزایش سگ های ولگرد (نه تنها در سطح روستا بلکه در سطح شهرها) روبه افزایش بوده و اگر اقدامی جدی و اصولی برای جمع آوری سگ های ولگرد انجام نشود، هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان گزیدگی مشکل تر و کنترل بیماری هاری و تحقق هدف جهانی که همانا حذف بیماری هاری انسانی ناشی از گزش سگ تا سال 2030 است، دشوارتر می‌شود.

وی در این خصوص افزود: با توجه به اینکه طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت به طور میانگین هزینه خدمات پیشگیری از هاری پس از هر مورد گزش انسان توسط حیوان 50 دلار برآورد شده و طبق برآورد مرکز مدیریت بیماریهای واگیر در کشور، ایران به ازای پیشگیری و درمان هر مورد حیوان گزیدگی بابت یک دوره کامل واکسیناسیون، سرم، سایر خدمات و هزینه های پرسنلی حدود یک میلیون تومان هزینه صرف می کند و این در حالی است که کلیه این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود که هرساله منجر به تحمیل هزینه‌های بسیار زیادی به سیستم سلامت کشور می شود.

گویا درخصوص توصیه‌های بهداشتی جهت پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری بیان کرد: مردم دقت کنند و از نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند، چراکه بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسانها توسط سگ ها روی می‌دهد، همچنین از آزار و اذیت و نزدیک شدن به حیوانات پرهیز شود، زیرا سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز می توانند آلوده به ویروس هاری باشند و در صورت گزش احتمال ابتلا به بیماری هاری وجود دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در صورت بروز گزش و یا تماس یا حیوانات که منجر به مجروح شدن و یا خراش پوستی شد، بلافاصله به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

گویا با بیان اینکه پنجه کشیدن گربه به مثابه گاز گرفتگی توسط حیوان محسوب شده و نیازمند درمان پیشگیری هاری است، تصریح کرد: شست و شوی محل حیوان گزیدگی با آب و صابون گام اول جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری است. از طرفی باید دقت شود که در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسینه کردن سالانه آنها اقدام شود.

 
 
نظر شما
ادامه