کد خبر: ۴۴۵۷۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز:
«دکتر محمد نوری» افزود: بزرگترین دغدغه‌ای که وجود دارد این است که دولت هیچ فکری برای این همه فارغ‌التحصیل رشته دامپزشکی نمی‌کند ...
 

حکیم مهر: استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: واردات گوشت از سایر کشورها به ایران برای ما ننگ است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمد نوری» درباره شغل دامپزشکی و چالش‌های موجود در آن اظهار می‌کند: موضوع مورد بحث در اکثر مجله‌های تخصصی، درباره عدم رسیدگی به رشته دامپزشکی در کشور است و علت نبود تولیدات نهاده‌های دامی در سال‌های اخیر در کشور نیز بی‌توجهی به این رشته است.

وی ادامه می‌دهد: رشته دامپزشکی رشته‌ای تولیدی است؛ هنگامی که در یک کشور به آن رشته به اندازه کافی توجه و تقویت شود در همه زمینه‌های مواد غذایی به خود کفایی می‌رسند. اکنون بیشتر مواد غذایی روزانه مردم مانند شیر، گوشت، ماهی و ... به رشته دامپزشکی مربوط است و کشورهایی که در دامپروری دچار مشکل هستند اقتصاد آن‌ها دچار مشکل می‌شود.

این استاد رشته دامپزشکی با اشاره به واردات گوشت از سایر کشورها به ایران عنوان می‌کند: این موضوع بسیار برای ما ننگ است. کشور ما به اندازه 17 کشور اروپایی است اما سالانه تنها زیر 9 میلیون تن تولید شیر داریم. ما در کشورمان هم نیرو و هم امکانات تولید داریم اما تنها کاری که مانع از تولید و کارآفرینی در این بخش شده وجود دلال‌های مختلف در زمینه‌هایی مانند کره، شیر و ... است.

دکتر نوری تصریح می‌کند: بزرگترین دغدغه‌ای که وجود دارد این است که دولت هیچ فکری برای این همه فارغ التحصیل رشته دامپزشکی نمی‌کند. اکنون در کشور 30 دانشکده دامپزشکی وجود دارد که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان آن بیکارند و درحال مهاجرت هستند و از همه مهمتر این افراد می‌توانند ما را از نهاده‌های دامی بی‌نیاز کنند.

وی درباره مشکلات مرتبط با رشته دامپزشکی می‌افزاید: ما در تامین غذای دام نیز مشکل داریم. در سال گذشته نزدیک به 3 میلیارد دلار غذای دام از خارج کشور وارد کردیم. بزرگترین دغدغه دامپزشکان این است که دولت به جای اینکه دولت دامپروری را ترویج کند، از خارج کشور گوشت و سایر مواد غذایی که توان تولید آن را داریم، وارد کشور می‌کند.

این استاد دانشگاه شهید چمران با اشاره به مشکلاتی از قیبل خطر انقراض گاومیش‌ها درباره دیگر مشکلات و دغدغه‌های دامپزشکان خوزستان می‌گوید: علی‌رغم اینکه رشته دامپزشکی در سلامت دام‌ها و تامین سلامت عمومی جامعه و انسان‌ها دخالت دارد اما رشته دامپزشکی در کشورما درحال فراموش شدن است. اکنون در کشور ما تب مالت و سل درحال افزایش است علت آن نیز عدم کنترل آن در دام است و با عدم کنترل در دام این نوع بیماری‌ها به انسان نیز سرایت می‌کند.
 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
من برا ایشون خیلی احترام قایلم اما واقعا از صحبتهای ایشون تعجب میکنم. اولا مگه میزان تولیدات کشورها به وسعت سرزمینیشون بستگی داره؟ ثانیا من واقعا تعجب میکنم که ایشون چرا هنوز به درک این مسئله روز دنیا نرسیدند که هر کشور امتیازات و استعدادهای سرزمینی خودش رو داره. از جمله ایران که به دلیل خشک و نیمه خشک بودن محل مناسبی برای کشاورزی و دامداری نیست. تمام کشورهای خشک دنیا دارن به سمت صنعتی شدن پیش میرن و نیازهای غذایی و پروتئینی و کربوهیدراتی خودشون رو از کشورهای دیگه تامین میکنن. اونوقت این اساتید بسیار بزرگ ما چنین اظهار نظرهای .... میفرمایند و حتما به دانشجوهاشون هم منتقل میکنند... ثالثا رشته دامپزشکی رشته تولیدی نیست.دامپزشکی رشته ای درمانی هست که به تولید هم کمک میکنه. وطیفه ما افزایش تولید نیست. وظیفه دکتر دامپزشک پیشگیری و درمان بیماریهاست که البته به روند تولید کمک میکنه. رابعا در هیچ جای دنیا دولت کاری برای فارغ التحصیلان ایجاد نمیکنه. بخش خصوصی قدرتمنده که کار ایجاد میکنه. دولت صرفا در کنترل ورودی و خروجی دانشگاهها از طریق وزات علوم نقش داره.
امیدوارم اساتیدی مثل این بزرگوار نگاهشون رو تعدیل و تصحیح کنند و کمی علمی و جامع و به روز تر به مسائل نگاه کنند. باتشکر
خواننده
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
مگه دولت برای فارغ التحصیل ادبیات فکر میکند فردی که انتخاب رشته میکند باید فکر کند استاد دامپزشکی روز اول تحصیل باید به دانشجو بگوید دامپزشکی که ما به تو یاد میدهیم بدرد .......ات هم نمیخورد .
دکتر محمد نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
دوست عزیزی اظهار محبت فرموده بودند و در پاسخ مصاحبه بنده نوشته بودند که چون ایران کشوری کشاورزی نیست و در منطقه خشک قرار دارد، پس باید به صنعت روی بیاورد و بسیار به تولیدی بودن رشته دامپزشکی تعجب نموده بودند.
دوست عزیز ایران کشوری است که هم مناطق خشک دارد و هم مناطق حاصلخیز؛ چیزی که ندارد مدیریت بهره وری از منابع است.
من یک مثال کوچک خدمت این دوست عزیز می آورم: حتما اسم صحرای آریزونا در آمریکا را شنیده اید. در اینجا حدود 1 میلیون گاو گوشتی و 190 هزار گاو شیری و یک میلیون و شسصد هزار مرغ تخمی با تولید سالیانه حدود 6 بیلیون تخم مرغ وجود دارد. کل مواد غذایی دام از کالیفرنیا آورده می شود. شما می فرمایید ایران محل مناسبی برای کشاورزی نیست. من شما را به کم اطلاعی متهم نمی کنم و حضرتعالی توجه داشته باشید بیشترین تولیدات غیر ضرور در بهترین زمینهای خوزستان کاشته می شود. من اگر تصمیم گیرنده بودم زمینهای این استان را به تولید خوراک دام اختصاص می دادم (کاری که کشت و صنعتها قبل از انقلاب داشتند انجام می دادند) و با احداث کارخانه های متعدد خوراک دام، خوراک دام کل مملکت را تامین می کردم.
قبل از انقلاب یک کشت و صنعت بود بنام هاوایی که در شوش استان خوزستان فعالیت می کرد و گاو گوشتی نژاد برهمن و برانگوس و آنگوس پرورش می داد. یک استاد بازنشسته تغذیه دام از تگزاس با اینها همکاری می کرد. او به من گفت اگر زمینهای خوزستان را داشتیم، یک قاره را تغذیه می کردیم. در آن زمان بیش از 10 چین یونجه بر می داشتند (اکنون دامدار خوزستانی دربدر دنبال 1 کیلو یونجه می گردد).
دوست من، به دلیل عقب افتادگی علمی در بخش کشاورزی از امکانات موجود اصلا نمی توانیم استفاده کنیم. بیشتر آب مملکت در سیستم کشاورزی برای کاشت اقلام غیر استراتژیک به هدر می رود.ّ بله، بنده ذهنیت دانشجو را به لحاظ وظیفه ای که دارم به این موضوعات معطوف می کنم و آن را به فکر می اندازم. این ایده را دلالان در اذهان فرو کرده اند که ما نمی توانیم تولیدات دامی داشته باشیم و آن را باید از خارج وارد نماییم.
در دامپزشکی مدرن و تولیدی (در قسمت دامهای مزرعه) درمان جایی ندارد و بیشتر پیشگیری مورد توجه است. زمان قدیم وقتی یک گاو جابجایی شیردان می گرفت، آن را با صرف هزینه درمان می نمودند؛ اکنون بیشتر به طرف حذف و علت یابی در کل گله پرداخته می شود. دوست من مگر من گفتم دولت بیاید کار برای یک دامپزشک بیکار پیدا کند؟ من می گویم دولت با ندانم کاری باعث بیکاری این دامپزشک شده است، بیاید جوابگو باشد. دولت در نهاده های دامپروری سرمایه گذاری لازم را ننموده و از طرف دیگر نسنجیده دانشجو گرفته و آموزش لازم را به این دانشجو نداده که بتواند در جایی دیگر کارآیی داشته باشد. دوست عزیز، جاهای مختلف را دیده ام و بر اساس تجربه به جرات می گویم ما در بخش دامپروری غفلت کرده ایم و اگر درست عمل نموده بودیم می توانستیم نه تنها از 30 کشور گوشت وارد نکنیم بلکه صادارات داشته باشیم و مجبور به تهیه علوفه دام از کشور هایی با وسعت کمتر از یک استان مان و با آب و هوایی مشابه این استان باشیم.
شتگرد استاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
نظر تقتی دکتر کاملا صحیح است اظهار نظر کننده یا با عدم اطلاع کافی اظهار نظر کرده با از واردکنندگان با وابستگان وارد کننده گوشت، فراورده ها و نهاده های دامی هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
من بعنوان یک دامپزشک که در شیراز کارمیکنم روزان شاهد اضمحلال دامپروری هستم. چرا دورغ خود استان فار میتواند کل گوشت گوسفند کشور را تولید کند. یکی از بزرگترین گوسفند داریها در شرکت گوشت فارس که اکنون در جوار گاوداری پگاه است بهمراه کشتار گاه عظیم مخروبه در جوار آن حاکی از تفکر تولیدی قبل از انقلاب میباشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
دکترنوری عزیز اتفاقا برخی از همین دلالان همین همکاران متخصصتان دامپزشک هستند
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
نکته اول : به قول دوستی سیاست کلی در کشور " مشغول سازی " است و کسی در نهادهای تصمیم گیری دغدغه "اشتغال زایی" ندارد که نگران پذیرش بیش از اندازه دانشجو باشند !!
نکته دوم : دقیقا" بیان استاد نوری در مورد توان فقط یک خوزستان ایران برای تامین یک قاره که حالا بگوییم شاید اغراق است ، اما لااقل تامین نیازهای کشور خودمان یا کشورهای حاشیه خلیج فارس که معقول و حقیقتا" شدنی بوده است .
ولی چگونه میشود که آب کارون را با آگاهی کامل شور و غیر قابل مصرف میکنند !!؟؟
نظر شما
ادامه