کد خبر: ۴۴۵۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر



مدیرکل محیط زیست البرز گفت: تعداد تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان به ۱۷ راس کل و بز رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «فردین حکیمی» اظهار کرد: پس از وقفه یک هفته‌ای از گسترش بیماری و تلفات حیات وحش در منطقه شکار ممنوع طالقان، متأسفانه از روز پنج‌شنبه تا کنون دو لاشه تازه از بز وحشی در منطقه درگیر با بیماری مشاهده شده است.

وی ادامه داد: این امر نشانگر عدم کنترل بیماری و فعال بودن ویروس طاعون در منطقه است.

حکیمی گفت: از زمان مشاهده اولین لاشه در منطقه، تمامی همکاران محیط‌بان به حالت آماده باش هستند و به همراه جوامع محلی، هیئت‌های ورزشی و مأمورین برخی از ادارات به ویژه دامپزشکی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حال پایش منطقه بوده و ضمن ضدعفونی آبشخورها و سایر منابع آبی، در صورت مشاهده لاشه جدید، اقدام به سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه ها می‌کنند.

حکیمی میزان تلفات حیات وحش از بدو شروع بیماری تا کنون را حدود ۱۷ لاشه اعلام کرد و افزود: امید است با استمرار همکاری ادارات و جوامع محلی، بیماری مذکور در ظرف زمان کوتاه‌تری مهار و شاهد تلفات کمتری در حیات وحش منطقه باشیم.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید عطارد
|
United States of America
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
ویروس طاعون‌ نشخوارکنندگان کوچک بسیار حساس بوده و در محیط خارج از بدن دام بخصوص در گرما و ‌نور به سرعت از بین می رود .. ضدعفونی محیط و آبشخورها تاثیری در گسترش بیماری ندارد زیرا راه انتقال تماس نزدیک بین‌حیوانات هست بعبارتی face to face ...مدتی طول می کشد در حیات وحش تا حیوانات به مرور در مقابل بیماری انتی بادی لازم در بدنشان ایجاد شود ..و تا آن زمان تلفات وجود خواهد داشت و ‌موضوع کنترل در حیات وحش توسط نیروهای دامپزشکی و یا هر کس دیگر عملا منتفی است .تنها راه کنترل ..کنترل بیماری در دامهای اهلی است توسط واکسیناسیون ..ضمنا به مجرد ایجاد ایمنی ویروسی دیگر در بدن دام وجود نخواهد داشت .. یاداوری می گردد این بیماری با توجه به از بین بردن سیستم ایمنی حیوان باعث ‌ایجاد عفونتهای ثانویه می گردد که تعدادی از حیوانات متعاقبا تلف خواهند شد .. راه درمان اینگونه دامها بسیار ظریف و خاص است ..
نظر شما
ادامه