کد خبر: ۴۴۶۰۴
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
به مناسبت ۱۴ مهر، روز ملی دامپزشکی:
او می‌گوید: دامپزشکی رشته‌ایست که باید به آن علاقمند باشید تا بتوانید انتخابش کنید و معمولا برخی افراد وقتی با سختی‌های این رشته مواجه می‌شوند، انصراف می‌دهند ...



حکیم مهر: «دکتر سورن جباری» علاوه بر دامپزشک بودن سالهاست که به کنکوری‌ها برای داشتن انتخابی درست بین رشته های پزشکی مشاوره می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آفتاب، به مناسبت روز دامپزشکی با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از این رشته بگوید:

دکتر جباری در خصوص انتخاب بین رشته پزشکی و دامپزشکی اینطور گفت: دامپزشکی رشته ایست که باید به آن علاقمند باشید تا بتوانید انتخابش کنید. قبولی در رشته دامپزشکی کمی آسانتر از قبولی سایر رشته‌ها از قبیل پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی است، با این حال هنوز هم متقاضی چندانی ندارد. برای همین علاقمندان به این رشته با رتبه‌های بالا هم وارد این رشته می‌شوند ولی ورود به رشته دامپزشکی خروجی صددرصد ندارد. معمولا برخی افراد وقتی با سختی‌ها و فضای کار این رشته مواجه می‌شوند انصراف می‌دهند.

این دامپزشک که در خصوص مشاوره تاکنون توانسته موفق عمل کند می گوید: من خودم با وجود اینکه از نظر رتبه دانشگاهی همه رشته‌های پزشکی را می توانستم برگزینم، دامپزشکی را به دو دلیل انتخاب کردم؛ یکی علاقه به حیوانات و دیگر اینکه شغلی که برای آینده‌ام به صورت ایده آل در نظر داشتم پزشکی تامین کننده آن نبود. از این‌ها هم نگذریم دامپزشکی برای من علاوه بر شغل و علاقه، بخش بیزینسی و تجاری هم داشت.

علاقمندان به این رشته باید بدانند زمانی که وارد دانشکده دامپزشکی می‌شوند صحبت‌های امیدوار کننده‌ای نخواهند شنید؛ البته این موضوع معمولا در ابتدای ورود به تمامی رشته‌ها اتفاق می افتد و اساتید در بدو ورود دانشجو می‌گویند درس‌هایتان سخت است، خیلی دشوار می‌توانید یک فرد موفق در این رشته شوید. بازار کار سخت و رقابتی است و از این قبیل صحبت ها. اما برای خود من بعداز مدتی که وارد این رشته شدم و با همه زوایای آن به خصوص بحث مارکتینگ آن آشنا شدم خیلی دلپذیرتر شد، به طوریکه الان دیگر با هیچ رشته و هیچ شغلی آن را عوض نخواهم کرد. پس همه چیز به علاقه و درجه صبر و تحمل فرد بستگی دارد.

وی در ادامه افزود: همچنین در رشته دامپزشکی گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارد مثلا شیلات، طیور، ماکیان، دام کوچک، دام بزرگ، درمان، دارو، پت شاپ و ...

از همه مهم تر اینکه خیلی از بحث‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی در دامپزشکی انجام می شود. چون همه داروها حتی داروهای انسانی بر روی پت‌ها تست می‌شود. حدود 400 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد. حتی در برخی مواقع دامپزشکان به دلیل حساسیت کاری‌شان که مرتبط با غذای انسان است از اهمیت بالاتری نسبت به پزشکی قرار می‌گیرند.

دکتر سورن جباری در پاسخ به این سوال که وضعیت دامپزشکی کشور علاوه بر بحث ورود به دانشگاه و تحصیل در چه سطحی قرار داد گفت: وضعیت دامپزشکی کشور الان در سطحی قرار دارد که فکر می کنم بعد از صادرات نفت، بخشی از درآمد کشور را تامین می کند چون جزو صادر‌کنندگان دام و طیور محسوب می‌شویم.

دکتر جباری درباره مشکلات شغلی‌شان اینطور پاسخ می دهد: سختی‌های درمان زیادی وجود دارد چون این حیوانات زبانی برای بیان درد و مشکلاتشان ندارند و به علت استرسی که حیوان در مواجه با درد و بیماری اش دارد پزشک به هر بخش از بدن او که دست بزند حیوان عکس العمل نشان خواهد داد و این کار را برای تشخیص مشکل او سخت می‌کند.

متاسفانه به دلیل اطلاع رسانی‌های غلط و دلسوزی های بیش از اندازه مردم برای حیوانات باعث شده برخورد با برخی از حیوانات به تابو تبدیل شود. مثلا چند روز پیش خانمی به بیمارستان مراجعه کرد برای محافظت از 6 بچه گربه، ما در همان نگاه اول متوجه شدیم که گربه ها پن لوکوپنی دارند. پن لوکوپنی یک بیماری ویروسی خطرناک است. در اغلب موارد این بیماران را از دست می دهیم پس همان اول باید واکسیناسیون شده و به آنها دارو تزریق شود ولی این خانم مقاومت و مقابله کرد که من راضی نیستم که به اینها تزریق انجام دهید و با قرص درمانشان کنید؛ نتیجه این شد که هر 6 بچه گربه را ظرف یک ماه در اثر بیماری از دست دادیم.

وی در مورد تصور غلطی که بین مردم رایج است می گوید: بیماری‌های مشترک بین پت‌هایی که در خانه نگهداری می‌شود از بیماری‌های که انسان ممکن است از دامی که روزانه از آنها تغذیه می کند مبتلا شود خیلی کمتر است.

البته برخی تصور می کنند اصرار دامپزشک‌ها به تزریق واکسن و چک آپ حیوانات خانگی به علت بیماری زا بودن آنهاست در حالی که به علت بیماری‌های واگیردار بین خود پت‌ها و حیوانات است تا بیماری نتواند باعث از بین رفتن آن حیوان شود و برای انتقال بیماری به انسان نیست. همچنین احتمال اینکه یک حیوان از انسان بیمار شود خیلی بیشتر است تا بالعکس آن.

البته بیماری های محدود و کمی وجود دارد که انسان از حیوان خانگی می تواند بگیرد و برای آن هم با رعایت و مصرف داروهای خاص برای حیوانات خیلی راحت قابل پیشگیری است. معمولا اگر آموزش کافی وجود داشته باشد مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کنند.

دکتر سورن جباری در پایان می گوید: ضمن عرض تبریک به همکارانم، خوب است بدانید کسی که پزشکی می خواند فقط پزشک است ولی فردی که دامپزشکی می خواند علاوه بر اینکه پزشک است، دندان پزشک و داروساز و متخصص تغذیه و حتی پرستاری را هم در برمی گیرد. پس باید برای ورود به این رشته که علاوه برعلاقه بداند که پتانسیل این چند بُعدی بودن را داشته باشد.

در امر پزشکی و دامپزشکی گلایه‌های همیشگی وجود دارد که دیگر تکراری شده. نوع داروهایی که استفاده می شوند خیلی قدیمی هستند مثلا دگزامتازون که از رده های دارویی جهانی برداشته شده است هنوز حتی برای انسان هم استفاده می شود. امکانات و تجهیزاتی که برای درمان و جراحی وجود دارد خیلی کمتر از سایر کشورهاست.



انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
2
طرف بعد این همه علافی که این رشته برای فارغ التحصیلانش ایجاد می کنه،خیلی باید مشکل دار باشه که این رشته رو انتخاب کنه.مگر اینکه از ترس این باشه که نگن کنکور قبول نشد ولی باز هم دیپلم موندن از خوندن این رشته بهتره.لااقل وقتش تلف نمی شه و به کارهای فنی می ره و زندگی خوبی تشکیل می ده.مقایسه مکانیکی با دامپزشکی:مکانیکی نیاز به مجوز نداره شما در تهران هم می تونید مکانیکی انجام بدین ولی فارغ التحصیلان جدید یا کم امتیاز اصلا نباید به تهران و یا مراکز استانها فکر کنند.2-آقا بالا سر هم حتما دارید ولی اگه به مکانیکی کسی حرفی بزنه از دست طرف گرفته و به راحتی از مغازه به بیرون پرت می کنه.مشتری های شما در مکانیکی مختلف هستن خوب و بد داریم.ولی در دامپزشکی اکثرا یک جور هستن و کم پول(نشخوارکنندگان سنگین و سبک).برای مکانیکی نیاز به خوندن زبان انگلیسی و دادن کنکور ضروری نیست،پری انترنتی هم نمی خواد.بازار کار مکانیکی خیلی خیلی بهتر از بازار رو به فنای دامپزشکی هست.همه ماشین دارن ولی همه گاو ندارن.تو گاو همه استادن ولی تو مکانیکی حتی لنت ترمز هم طرف سعی می کنه بده مکانیکی وارد عوض کنه.هر متراژِی می خوای مکانیکی رو افتتاح کن ولی مطب دامپزشکی باید هفتاد شرط رو داشته باشه.بازرسی های رییس شبکه هم اعصاب خوردی بعدی است ولی از مکانیکی از این خبرا نیست.اتحادیه اصناف هم سالی یکبار برای پول فقط مزاحم می شه می ره.بیماریهای مشترک در مکانیکی نداریم خطرات کمتر از لگدهای دامپزشکی-مشتری خودش به پای شما میاد ولی در دامپزشکی شما باید به طویله مراجعه کنید.
ناشناس
|
France
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
واقعا چرا باید ای رشته رو خوند؟!
واقعا چرا این رشته رو خوندیم؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
اگر این اقا از بازار مارکتینگ دامپزشکی رازیه و حاضر نیست با هیچ رشته ایی عوضش کنه طبق متن بالا چرا پس مشاور کنکور شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟خب تو همون مارکتینگ عالی فعالیت میکردند ؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
رازی؟!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
1
خواهشی که از اساتید دارم اینه رشته ی پوچ دامپزشکی رو انقد بزرگ نکنن بذار 4 نفر پشت کنکور رو بیچاره نکنین. مدیرای راس کار هم همه از روابط و ضوابط به اون سمت رسیدن لیاقتشو ندارن
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
1
0
مقایسه با مکانیکی عالی بود!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
چرا بچه های مردم و که یک دنیا آرزو برای آینده شون دارن این طور گمراه می کنید. همه میدونن دامپزشک ها چه جایگاه اقتصادی بدی تو جامعه امروز دارن .
دکتر رضایی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
2
1
این اقایی که الان این حرفارو زده همکلاسی ماستو نفسش از جای گرم بلند میشه ...ایشون ..................... تا یه دفتر مشاوره کنکور بزنه سانتافه داره و...
دامپزشك
|
United States of America
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
1
1
اين اقا اگه راضي چرا مشاوره كنكور ميده؟؟؟دامپزشكي مزخرفترين رشته تو تجربيه.حقوق مسول فني بين ٢تا٣ميليون كه اندازه حقوق يك كارگر.تو رو خدا نخونيد عمرتون را تباه نكنيد.جايگاه اجتماعي هم داغووووون.نخخووونيد.توو رو خدا نخونيد.
پاسخ ها
ایدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
کدام دانشگاه
مجید
|
Ukraine
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
1
پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی دست مافیای قدرت و ثروت افتاده که این رشته رو تبدیل کرده به بقالی و محل درآمد .تعداد فارغ التحصیلان به حدی بالا رفته که به زودی به ازای هر دام بیمار سه نفر دامپزشک بیکار کشیک خواهند کشید .هیچ کجای دنیا اینقدر دانشکده دامپزشکی و فارغ التحصیل نداریم . دامپزشکی دارد به سرعت تبدیل به یکی از رشته‌های کشاورزی میشود .
دکتر افخمی . خامنه و دریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
1
0
بهترین رشته دنیا دامپزشکیه
واقعا پزشکی چی داره که حسرتشو میخورین
من خودم پزشکی تهران رو راحت میوردم ولی حیف نبود دامپزشکی نخونم! الانم بهترین درامدو دارم هرکی خواست بیاد تو زمینه مامایی بهش کمک میکنم. و میبینه که ۳ برابر پزشک عمومی درامد داره
ناشناس
|
Czechia
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
تو این زمونه دامدار همه چیزو میندازه گردن دامپزشک
رویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
1
2
مدیر سایت چرا نظرات مسخره دوستانی که هیچ اطلاعی ازین رشته ندارند و فقط در صدد بد جلوه دادن این رشته هستند را تایید میکنید؟؟جالبه کسی که عرضه انجام کار نداره بی لیاقتی خودشو میندازه گردن رشته تحصیلیش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
3
رویا جوش نیار.اگه اسمت رو هم نمی نوشتی راحت می شد حدس زد که این حرفها رو یه زن زده!!سرت رو از برف تعصب بیخود به دامپزشکی، بیاری بیرون ،حتما متوجه می شی که گر نباشد چیزکی ،این همه افراد به این راحتی از دامپزشکی بد نمی گفتن!
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
2
2
دیگه اینطوریم نیس من ایشونو میشناسم حتی خودمم با ایشون مشاوره داشتم نتیجه گرفتم خیلی موفق و عالین
نظر شما
ادامه