کد خبر: ۴۴۶۰۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:
«دکتر یوسف داودی» افزود: آماده همکاری با سازمان نظام دامپزشکی در خصوص وضعیت نابه‌سامان درآمدی دامپزشکان هستیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامی‌داشت روز ملی دامپزشکی ضمن انتقاد از برخی اظهارنظرها در مورد موسسه سرم‌سازی رازی، گفت: «گاهی کارهای تخصصی نیاز به اظهار نظرهای تخصصی دارد. موسسه رازی یک مکان مهم و شاید در دنیا جزء نادرترین مراکز علمی و تخصصی است که در زمینه میکروب‌ها و ساخت واکسن فعالیت می‌کند.»

 به گزارش حکیم مهر، «دکتر یوسف داودی» ادامه داد: «اگر این موسسه در زمینه تولید واکسن نقش نداشته باشد و خود را کنار بکشد، کشور آسیب می‌بیند. همان‌طور که دیدیم در طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ فعالیت این موسسه کمتر شد و اپیدمی شدید تب برفکی به علت کم شدن تولید واکسن و به روز نکردن سویه واکسن، صدمات شدیدی به کشور زد.»

وی با تاکید بر اینکه باید حواسمان به اظهارنظرهایی که در موقعیت‌های خاص تصمیم‌گیری کشور می‌کنیم، باشد، ادامه داد: «اینکه صرفا با یک اظهار نظر، کل سیستم پیشگیری کنترلی بیماری‌ها را تغییر دهیم، مناسب نیست. موسسه رازی باید از نظر علمی، نیروهای متخصص و تامین مالی در مجلس تقویت شود تا بتواند رسالت خود را که پیشگیری از بیماری‌هاست، انجام دهد.»

این عضو دامپزشک مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه قانون دامپزشکی کشور مربوط به ۵۰ سال پیش و بسیار قدیمی است، تصریح کرد: «قانون دامپزشکی کشور نیازمند اصلاح و به‌روزآوری است تا بتوانیم از طریق آن نیازهای روز کشور را تامین کنیم. امروز در حالی وارد کننده گوشت از ۲۳ کشور هستیم که سرانه مصرف ما به زیر ۵ کیلوگرم در سال رسیده است. در حالی که در بعضی کشورها این رقم نزدیک به ۴۰ کیلوگرم است.»

وی ضمن انتقاد از وضعیت درآمدی دامپزشکان، گفت:‌ «در این زمینه آماده همکاری با سازمان نظام دامپزشکی هستیم تا بتوانیم کارهای مهمی در زمینه اعتبارات انجام دهیم. حتی در صحن مجلس هم فعالیت‌هایی را در دستور کار داریم تا دامپزشکان از حقوق قانونی و بیمه تامین اجتماعی مناسب برخوردار باشند.»

داودی افزود: «متاسفانه به علت عدم مدیریت مناسب، بسیاری از دامپزشکانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، فاقد شغل و درآمد حداقلی هستند که لازم است در این زمینه ورود کنیم.»

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به شغل مهم و مقدس دامپزشکی افتخار می‌کنم، گفت: «در سال‌های گذشته در محضر اساتیدی چون دکتر تاج‌بخش، دکتر نادعلیان و سایر اساتید سال‌ها درس آموختم. امروز متاسفانه جوانی که تحصیلات دبیرستان را تمام کرده و در رشته دامپزشکی وارد دانشگاه می‌شود، از همان ابتدا با مشکلات زیادی روبروست. این دانشجو با حیوانات مختلف برخورد دارد و خطرات زیادی سلامتی او را تهدید می‌کند.»

وی تصریح کرد: «حیوانات مخزن بسیاری از میکروب‌ها در طبیعت هستند و ممکن است در حین کار زخم‌هایی را در بدن دانشجویان دامپزشکی ایجاد کنند که این پایان راه نیست. کمااینکه بعد از فارغ‌التحصیلی این مشکلات و قرار داشتن در معرض میکروب‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.»

داودی با انتقاد از اینکه هر سال تعداد قابل توجهی از دامپزشکان، مبتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند و مشکلاتی را برای خود و خانواده‌های خود به وجود می‌آورند، خاطرنشان کرد: «ما یک میلیون دام اصیل صنعتی و ۵ میلیون دام سنتی و نیمه صنعتی داریم که آلودگی‌های مختلف میکروبی دارند و دامپزشکان همواره در معرض این میکروب‌ها هستند. بروسلوز، نازایی و مشمشه تنها بخشی از این بیماری‌ها هستند.»

وی ضمن اشاره به یک تحقیق صورت گرفته در مورد شغل نمایندگان پیش از ورود به مجلس، گفت:‌ «کمترین رقم در این زمینه در طول تاریخ مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای ملی، سهم رشته دامپزشکی بوده است. کمااینکه در بسیاری از ادوار، حتی یک دامپزشک هم عضو مجلس نبوده است. لذا کسی نبوده که بتواند به درستی از حقوق دامپزشکان دفاع و از حقانیت و مطالبات آنان حمایت کند. اگر هم در دوره‌هایی صاحب نماینده دامپزشک بودیم، اما این شخص نتوانسته از عهده این همه مطالبات برآید.»

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور نفت‌محور است، اظهار کرد: «این در حالی است که دامپزشکی نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد. اقتصاد مبتنی بر نفت بسیار آسیب‌پذیر است و با اعمال یک تحریم شدیدا دچار اشکال می‌شود. در تلاطم‌های اقتصادی جهان کمترین آسیب‌ها در حوزه کشاورزی و دامداری است و لذا اگر اقتصاد کشور کشاورزی محور و دامپروری محور باشد، با اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها، باز هم سرپا می‌ماند.»

داودی در پایان تاکید کرد:‌ «لذا دامپزشکان باید به مجلس ورود کنند و کارهای مدیریتی مهم را در دست بگیرند تا بتوانیم نقش اساسی خود را انجام دهیم.»

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Czechia
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
نظام دامپزشکی اصلا برش نداره و قدرت اجراییش اصلا با نظام پزشکی قابل قیاس نیس
ناشناس
|
Czechia
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
باید پروانه داروخانه رو ب جوانان داد نه به پیرمرد ها
دکتر شیرافکن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
نطق بسیار خوبی رو ایراد فرموده دست مریزاد آقای دکتر. ایکاش چند نفر مثل آقای دکتر در مجلس داشتیم
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
اتفاقا این قانون بسیار عالی است. مطمئنا چنانچه به قانون دامپزشکی کمترین دستی بزنند انوقت در خیلی از جاها برای جهاد و یا سایر سازمان هایی که در قانون کنونی اختیاراتی نداده اند، جای کافی باز خواهد شد. ضمن اینکه اگه به آیین نامه ها و دستورالعمل های بی سر و ته ای که بر اساس همین قانون نوشته اند نگاه کنید، می بینید که اصلا آینده نگر و جامع نیستند. ابتدا به قول دکتر ماکنعلی آیین نامه ها و دستورالعمل های بیخود و غیر قابل اجرا و ناقص را اصلاح کنیم اصلاح قانون نیازی نیست. از این که بعداز 50 سال سازمان دامپزشکی هنوز در اجرای قوانین فوق خود ناکام است فقط میتوان به جایگاه عقب مانده این حرفه نسبت به دنیای پیشرفته پی برد.
نظر شما
ادامه