کد خبر: ۴۴۶۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر



مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از نیاز کشور به انواع واکسنهای دامی در داخل ایران تولید می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیار آفتاب، «دکتر محسن شانقی» مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در نشست خبری که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شد گفت: ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز دام در کشور توسط تولیدکنندگان داخلی برآورده می‌شود. برخی از این داروها وارداتی است و برخی از مصرف کنندگان شاید به دلیل بحث کیفیت، متقاضی داروهای وارداتی هستند. در بحث واکسن هم همین است، هم نمونه داخلی وجود دارد و هم مشابه خارجی آن که این قضیه حق انتخاب را به مصرف کننده می‌دهد. البته باید گفت این روزها واردات دارو به کشور محدود شده است.

گزارشی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشته‌ایم

شانقی با تاکید بر نبود گزارشی در رابطه با آنفلوانزای فوق حاد در استان طی شش ماه گذشته عنوان کرد: بیش از ۳۵۰۰ مورد بازدید در رابطه با بحث آنفلوانزا داشتیم و بیش از ۴۵۰۰ مورد نمونه برداری انجام داده‌ایم که خوشبختانه تمام نمونه‌ها از لحاظ آنفلوانزای فوق حاد منفی بودند. همچنین پایشی هم در سطح ۱۱ روستا از روستاهای تالاب میقان، شهرستان‌های شازند، خنداب، خمین، محلات، زرندیه و ساوه که اطراف کانون‌های سال قبل بوده اند انجام شده است.

وی افزود: ۶۶۰ مورد نمونه از پرندگان این روستاها گرفته شد و خوشبختانه همه آنها از لحاظ آنفلوانزای فوق حاد منفی شدند. در کنار این ما بحث ممیزی از واحدهای مرغداری تخمگذار را داریم که از سال ۹۵ با همکاری اتحادیه مرغداران تخمگذار استان، جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی استان در حال انجام است و ما توانسته‌ایم در این ممیزی‌ها واحدهای مرغداری تخمگذار را در شرایط بهداشتی که مد نظر است کنترل کنیم و واحدهایی را که شرایط لازم را ندارند به آنها اجازه جوجه ریزی ندادیم و همین مهم خود یکی از عوامل کنترل آنفلوانزای فوق حاد در استان بوده است.

تشخیص بیماری آنفلوانزا در عرض چهار ساعت

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: بعد از سال ۹۵ که بیماری آنفلوانزا بالا گرفت با رایزنی با سازمان مدیریت و حمایت پدافند غیر عامل استانداری، توانستیم آزمایشگاه اداره کل را مجهز به دستگاه PCR کنیم که این دستگاه در عرض سه الی چهار ساعت بیماری آنفولوانزای فوق حاد را تشخیص می‌دهد.

آغاز واکسیناسیون رایگان تب برفکی از ۱۰ مهرماه

شانقی ضمن بیان اینکه در تامین واکسن‌ها بالاخص واکسن تب برفکی هیچ کمبودی نداریم تشریح کرد: در بحث دارو ممکن است در مقاطعی برای داروهای وارداتی کمبودهایی داشته باشیم ولی گاهی اوقات این کمبود نیست بلکه شرکت‌ها به خاطر مشکلات ارز از توزیع خودداری می‌کنند و همین مسئله موجب بروز مشکل می‌شود.

وی با اشاره به آغاز فاز واکسیناسیون تب برفکی از ۱۰ مهر ماه در سطح استان برای دام سنگین تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت استاندار و سازمان مدیریت با ۲۵۰ میلیون تومان هزینه بیش از ۴۵ هزار دز واکسن رایگان خریداری کرده‌ایم و با موجودی قبل حدودا هفتاد هزار دز واکسن رایگان برای روستاها و مناطق دامداری سنتی که مشکلات مالی دارند تهیه شده و استفاده می‌کنیم. ولی در دامداری تمام صنعتی و نیمه صنعتی واکسن بهادار خواهد بود و تزریق با خود دامدار است.

همه کشتارگاه‌های دام در استان سنتی هستند

این مقام مسئول بیان کرد: ۱۵ کشتارگاه دام و ۸ کشتارگاه طیور در اختیار داریم که همه کشتارگاه‌های طیور استان صنعتی و تمامی کشتارگاه‌های دام سنتی هستند، اما تمام تلاش را به کار گرفته‌ایم که تا جایی که ظرفیت دارند امکانات صنعتی در اختیارشان قرار گیرد تا نهایت موارد بهداشتی رعایت شود.

وی در ادامه گزارش خود اشاره کرد: در شش ماه سال ۹۷ در بحث کنترل بیماری‌های دامی تا کنون بیش از دو میلیون و ششصد هزار راس دام را علیه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر دامی واکسینه کرده‌ایم که در این راستا بیش از ۱۰۴۷ مورد بازدید دامداری‌ها برای اجرای سیستم مراقبت از بیماری‌ها انجام شده است و همچنین بیش از ۱۹۰ هزار راس دام تحت پوشش عملیات مبارزه با بیماری انگلی دام قرار گرفته است.

شانقی در خصوص کنترل بیماری‌های مشترک و مبارزه با آن یادآور شد: طی ۶ ماهه امسال بیش از ۴۲۵هزار راس دام سبک علیه بیماری تب مالت و حدود ۳۰۰ هزار راس دام علیه بیماری سیاه زخم واکسیناسیون شده است و همچنین برای تشخیص و حذف دام‌های آلوده بر روی حدود ۱۴ هزار راس دام سنگین تست سل انجام شده است.

واکسینه شدن بیش از ۵ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری

وی با تاکید بر واکسینه شدن بیش از ۵ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری افزود: در بحث بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل در این شش ماه بیش از ۱۴ میلیون جوجه ریزی داشته‌ایم. که برای کنترل بیماری‌های واگیر طیور بیش از ۱۱۷ میلیون دز واکسن علیه بیماری‌های مختلف استفاده شده و ۱۸ مورد کانون در حوزه بیماری طیور در این شش ماهه شناسایی و گزارش شده است.

شانقی در راستای مراقبت فعال و غیر فعال از مرغداری‌های صنعتی، روستاها، زیستگاه‌ها و کشتارگاه‌های طیور گفت: حدود ۴۷۰۰ مورد بازدید در این رابطه انجام شده و ۵۸۰۰ مورد نیز نمونه برداری از این واحدها صورت گرفته است.

وی با اشاره به ۵۹ مورد بازدید در حوزه آبزیان و ۳۹ مورد بازدید در حوزه زنبورستان‌ها اذعان داشت: ۱۵۶۷ مورد نمونه آزمایشگاهی از مراکز پرورش ماهی و ۴۲۷۰ مورد نمونه از زنبورستان‌ها جهت تشخیص بیماری‌ها برداشت شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اشاره کرد: در این شش ماه ۸۴۵۴۰ راس دام‌های سبک و سنگین در کشتارگاه‌های استان کشتارشده است و مقدار گوشتی که از این کشتار به دست آمده ۴۵۰۰ تن می‌باشد. همچنین تعداد لاشه‌ای که در این مدت توسط بازرسین ضبط شده و از چرخه مصرف حذف شده ۳۱۴ لاشه بوده است.

وی افزود: در بخش کشتار طیور نزدیک به ۱۳ میلیون قطعه طیور در استان کشتار شده که مقدار گوشت برآمده از آن ۲۹۵۰۰ تن بوده است. همچنین تعداد طیور غیر قابل مصرف و ضبط شده در کشتارگاه‌ها ۱۲۶ هزار قطعه بوده و تعداد بازدید کارشناسی از واحد های تولیدی، نگه داری و عرضه فرآورده‌های خام دامی ۴۴ هزار و تعداد فرآورده‌های ضبط شده در این مراکز ۱۲۲تن گزارش شده است. در همین راستا ۱۲۶ مورد هم واحدهای متخلف بوده‌اند که به مراجع قضایی معرفی شده اند و از جهت کنترل بهداشتی محصولات مراکز تولیدی هم ۱۱۵۳ مورد نمونه برداری انجام شده است.

شانقی در بحث صادرات اظهار کرد: به ترتیب میزان صادرات در حوزه‌های ماهی‌های زینتی، پا و پنجه مرغ، خوراک مکمل دام، مرغ منجمد صادراتی و خوراک و مکمل طیور هر کدام ۷۷۵ هزار قطعه، ۴۶۸ کیلو گرم، ۲۹۳ کیلو گرم و ۲۲۰ هزار کیلو گرم و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلوگرم گزارش شده است.

افزایش ۴۶ درصدی تولید گوشت سفید و قرمز در استان

وی در پایان کاهش ۳۴ درصدی بیماری‌های دام، کاهش ۴۵ درصدی مبتلایان انسانی به تب مالت، ۴۶ درصد افزایش تولید گوشت سفید و قرمز، افزایش ۷ برابری صادرات ماهی زینتی، سه برابری تخم مرغ و ۵ برابری خوراک و مکمل طیور به خارج از کشور نسبت به سال ۹۲، الکترونیک کردن خدمات، درج کد رهگیری و دریافت کد IR توسط ۴ واحد تولیدی استان و راه اندازی پیش سرد کن‌های تمامی کشتارگاه های استان را از اهم فعالیت‌های ۵ ساله گذشته این سازمان نامید.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سینا
|
Germany
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
سانسور نکن حکیم‌مهر ، مدیران که نمیشه حضوری دید و انتقاد کرد ، بزارید اینجا حداقل صدامون به گوششون برسونیم
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
سلام دکتر ، روز دامپزشکم که پیچوندید ، با تشکر از حکیم مهر
نظر شما
ادامه