کد خبر: ۴۴۶۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بندرعباس، تیران و کرون، قزوین و دیر

 

در آذرماه انجام شد؛ ضبط و معدوم‌سازی بیش از 26 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در بندرعباس
 
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بندرعباس گفت: طی آذر ماه سال جاری 26805 کیلوگرم فرآورده های غیربهداشتی ضبط و معدوم شد که این میزان فرآوردهای غیر بهداشتی در 255 نوبت بازدید از مراکز تولید و عرضه فرآوردهای خام دامی بدست آمد.
وی اظهار داشت: در همین مدت 189 مورد گواهی بهداشتی حمل برای 1122100 کیلوگرم فرآورده خام دامی صادر شده است و  10 مورد بازدید نیز از اسکله های صیادی صورت پذیرفت.

 

------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون:
ذبح اکثر دام‌های تیران و کرون در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون از افزایش سطح آگاهی بهداشتی و همکاری مردم در افزایش بهداشت عمومی جامعه خبر داد و گفت: اکثر ذبح دام تیران و کرون در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود.

فضل‌الله صالحی با اشاره به طرح کشتار دام ایام عاشورا و تاسوعای حسینی (ع) همانند دیگر ایام سال در کشتارگاه‌ها اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور طی دو سال گذشته در راستای ارتقای بهداشت عمومی کشتارگاه‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) دایر بوده است و اکیپ‌هایی نیز به صورت ثابت و سیار از گوشت‌های قربانی شده بازرسی می‌کردند که در شهرستان تیران و کرون این اقدامات اعم از بازگشایی کشتارگاه و بازرسی و نظارت انجام شد.
وی افزود: با توجه صدمات جبران ناپذیر از جمله صدمه به روح و روان و مهم‌تر از آن به خطر افتادن بهداشت عمومی از طریق انتقال بیماری‌های مشترک به وسیله خون و گوشت، اجرای این طرح در این ایام بسیار با اهمیت است.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون بیان داشت: این طرح با حضور روحانی مستقر در کشتارگاه در جهت نظارت بر ذبح شرعی و کارشناس بهداشت گوشت در جهت شناسایی دام‌های بیمار صورت می‌گیرد که اکیپ سیار نیز بر سلامت گوشت و دام ذبح شده نظارت دارد که این اقدامات در دیگر ایام سال و همچنین ایامی همانند عید قربان و غدیر نیز انجام می‌شود.
وی با اشاره به استقبال مردم از این طرح گفت: با اجرای این طرح طی دو سال گذشته در شهرستان تیران و کرون، مردم از این طرح استقبال کرده‌اند و اکثریت کشتارها در گشتارگاه‌ها انجام شده و کشتار در جلوی هیئت‌ها و در خیابان‌ها کاهش یافته است و همچنین در جلوی مغازه‌ها انجام نمی‌شود.
صالحی اضافه کرد: این همکاری مردم از افزایش سطح آگاهی بهداشتی و همکاری عموم مردم در افزایش بهداشت عمومی جامعه حکایت دارد.
وی بیان داشت: هم‌اکنون اکثر کشتارهای دام تیران و کرون در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود که امید است با گذشت زمان و در سال‌های آینده تمامی کشتارهای نذری به طور کامل در کشتارگاه‌ها انجام شود و این تهدید علیه بهداشت عمومی از بین برود.

 

-----------------------------------------

 

حضور اداره کل دامپزشکی استان قزوین در اولین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان

اداره کل دامپزشکی استان قزوین با 12 طرح پژوهشی، تالیف کتاب و طرح های نوآورانه در نمایشگاه پژوهش و فناوری قزوین شرکت کرده است.

نمایشگاه پژوهش وفناوری قزوین از تاریخ 28/9/89 لغایت 2/10/89 در پارک علم و فناوری قزوین دایر خواهد بود که دستگاههای اجرایی و صاحبان صنایع استان با ارائه طرحهای پژوهشی در آن شرکت نموده اند.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه آیت ا... باریک بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین بر اهمیت پژوهش در رشد کشور تأکید نمود.

اداره کل دامپزشکی استان قزوین با 12 طرح پژوهشی، تالیف کتاب و طرح های نوآورانه در این نمایشگاه شرکت کرده است.

 

-------------------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دیر خبر داد:
نگهداری بیش از 1300 رأس شتر در شهرستان دیر


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دیر از نگهداری بیش از یک‌هزار و 300 رأس شتر در شهرستان دیر خبر داد.

مرتضی رحمانی در بازدید از فعالیت‌های امور دام در شهرستان دیر اظهار داشت: شهرستان دیر دارای آب و هوای مناسبی برای انواع مختلفی از دام‌هاست و در چند سال گذشته شاهد نگهداری انواع حیوانات در این شهرستان هستیم.
وی افزود: اداره دامپزشکی شهرستان دیر با همه توان در خدمت مردم این شهرستان است و نظارت کاملی بر زیست انواع دام‌ها، ذبح دام‌ها و سایر امورات آنها دارد و انتظار داریم که مردم تعامل نزدیکی با ما داشته باشند تا بتوانیم در سالم‌سازی امور مربوط به دام موفق شویم.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دیر از نگهداری بیش از یک‌هزار و 300 رأس شتر در شهرستان دیر خبر داد و گفت: بیشترین تعداد شترهای استان بوشهر در شهرستان دیر نگهداری شده و در مناطق سرمستان، بردستان، سهول و بردخون کهنه به علت موقعیت مناسب بیش از یک‌هزار و 320 شتر نگهداری می‌شوند.
رحمانی عنوان داشت: نظارت کاملی بر زاد و ولد حیوانات و به ویژه شترها انجام می‌شود و انتظار داریم که مردم و شهروندان نیز همکاری خود را بیشتر کنند تا بتوانیم نظارت بهینه‌ای داشته باشیم.
وی در ارتباط با زاد و ولد شترها در دیر خاطرنشان کرد: از اواسط دی‌ماه تا اواخر فروردین فصل زاد و ولد شترهاست و بر اساس آمار و ارقام ارائه شده، تعداد بچه‌شترهای موجود در شهرستان دیر معمولاً به 800 نفر می‌رسد.
رحمانی بیان داشت: بچه ‌شترها پس از رسیدن به هشت‌ ماهگی برای پرورش به استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان منتقل شده و برای تلفیق نژادی هم از خوزستان وارد دیر می‌شوند.
رئیس اداره دامپزشکی دیر از واکسینه کردن شترها و سایر حیوانات در شهرستان خبر داد و یادآور شد: هر سال حداقل یکبار برای مبارزه با بیماری شاربن، اقدام به واکسینه کردن شترها می‌کنیم و این امر بدون تردید در شهرستان انجام می‌شود.
رحمانی درباره موارد استفاده از شتر در دیر نیز گفت: هر ساله بیش از 50 تن گوشت و بیش از 2.5 تن پشم از شترهای موجود در شهرستان تولید می‌شود، ضمن اینکه شیر شتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از استخوان آن هم در ساخت صنایع دستی استفاده می‌شود.
وی ابراز داشت: باید از تمام ظرفیت‌های موجود در شهرستان استفاده کنیم و هیچ فرصتی را از دست ندهیم.

 

 

نظر شما
ادامه