کد خبر: ۴۴۶۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

تولیدکنندگان در این حوزه ناگزیر شده‌اند، کیسه‌ای بار بخرند تا بتوانند شکم مرغ‌ها را سیر کنند. در حال حاضر مرغداران، دانِ بی‌کیفیت را از سایر واحدهای مرغداری و انبارهای متفرقه تهیه می‌کنند. این در حالی است که نهاده‌های دامی باید در پروسه انتقال، نهایت رعایت ضوابط بهداشتی را در نظر بگیرند تا بیماری خاصی به جان مرغ‌ها نیافتد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، این بار اعتصاب سفت و سخت کامیون‌داران در مناطق مختلف کشور، گریبان مرغ‌های زبان بسته را گرفته و باز بودن پرونده این اعتراض گله‌های مرغ گوشتی و تخم‌گذار را با خطر مرگ روبه‌رو کرده است. خبرهای ریز و درشت رسیده از فعالان صنعت مرغداری در اقسا نقاط کشور، نشان می‌دهد که از ابتدای مهر سال جاری تاکنون بحران تازه‌ای برای پرورش دهندگان مرغ گوشتی و تخم گذار به وجود آمده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، واردات نهاده‌های دامی به داخل کشور موفقیت‌آمیز بوده، اما کمبود کامیون کافی برای حمل و نقل این محموله‌ها از بنادر به سایر نقاط کشور، مرغ‌داران را با مشکل و مرغ‌ها را گرسنه نگه ‌داشته. به نحوی که «دکتر ناصر نبی‌پور» رئیس هیات مدیره مرغ تخم‌گذار تهران از قرض دادن نهاده‌های دامی توسط مرغداران به یکدیگر می‌گوید و این مساله را بسیار جدی تلقی می‌کند. همچنین «حبیب اسدالله نژاد» نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور به مسئولان هشدار داده، اگر مسئولان در جهت رفع این مشکل بر نیایند تا 24 یا 48 ساعت آینده، فاجعه مرگ گله‌های مرغ گوشتی رخ خواهد داد.

در این باره «علی صابری» دبیر انجمن شرکت‌های تولید کننده مرغ گوشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «واردات ذرت و کنجاله سویا انجام شده، اما به دلیل اعتصاب کامیون‌داران حمل و نقل و جابه‌جایی آنها تاکنون با مشکل همراه بوده. این معضل داستان دیروز و امروز نیست که وقت برای حل آن باقی باشد، بلکه این ماجرا از ابتدای مهر سال جاری شروع شده و به مدت 16 روز است که مرغداران را به دردسر انداخته. به علت جابه‌جا نشدن نهاده‌های دامی گله‌های مرغ گوشتی و تخم‌گذار در سالن‌های پرورش مرغ، گرسنه مانده‌اند و این فشار زیادی را به فعالان این بخش وارد کرده.»

او با اشاره به اینکه مرغداران به دلیل کمبود نهاده‌های دامی در مضیقه هستند، توضیح می‌دهد: «تولیدکنندگان در این حوزه ناگزیر شده‌اند، کیسه‌ای بار بخرند تا بتوانند شکم مرغ‌ها را سیر کنند. در حال حاضر مرغداران، دانِ بی‌کیفیت را از سایر واحدهای مرغداری و انبارهای متفرقه تهیه می‌کنند. این در حالی است که نهاده‌های دامی باید در پروسه انتقال، نهایت رعایت ضوابط بهداشتی را در نظر بگیرند تا بیماری خاصی به جان مرغ‌ها نیافتد.»

دبیر انجمن شرکت‌های تولید کننده مرغ گوشتی معتقد است که در شرایط کنونی فعالان حوزه مرغداری تولیدات خود را با اعمال شاقه انجام می‌دهند که این به هیچ عنوان برای این صنعت قابل قبول نیست.

صابری با تأکید به اینکه اوضاع بسیار حاد و بحرانی است، ادامه می‌دهد: «ماهی 110میلیون جوجه در مرغداری‌ها ریخته می‌شود و حداقل هر جوجه‌ ماهی چهار کیلو دان، نیاز دارد. حالا با یک حساب سرانگشتی می‌توان به عمق فاجعه پی‌ بُرد که تولیدکننده مورد نظر باید با این حجم عظیم نیاز به نهاده‌های دامی چه کند! بنابراین اگر قرار باشد، اعتصاب کامیون‌داران ادامه‌دار شود و تنها روزی 40 یا 50 کامیون از بندر بارگیری کنند، مصیبتی بزرگ در صنعت مرغداری ایجاد خواهد شد. از این رو مسئولان باید بسیار مقتدارانه در این زمینه عمل و از امکانات خود در زمینه رفع این بحران استفاده کنند.»

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
خواهد شد؟
تعارف که نداریم شده دیگه.
مرغی نمانده
منتظر واردات و کمبود مرغ در کشور باشید
آن هم در کشوری که تا پارسال قابلیت صادرات بسیاری در گوشت مرغ داشته.
دوباره میشه داستان جوجه ریزی های اردیبهشت و کاهش قیمت و ضررهای تیرماه و متعاقبا کمبود مرغ و قیمت بالای اواخر مرداد و شهریور.
عدم مدیریت و برنامه ریزی درست هم مصرف کننده رو نگران و عصبی کرده و هم مرغدار رو ورشکسته و بدبخت.
منتظر نابودی این صنعت طی یک ماه آینده باشیم.
نظر شما
ادامه