کد خبر: ۴۴۶۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه سازمان دامپزشکی کشور از طرح تحول سلامت هیچ اعتباری دریافت نمی‌کند، در حالی که بخش زیادی از پیشگیری‌ها بر عهده این سازمان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد اصغرزاده» صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز دامپزشکی اظهارداشت: مجموع نیروهای دامپزشکی استان 350 نفر بوده که حدود 100 نفر دامپزشک هستند.

وی با بیان اینکه از آذرماه انتخابات نظام دامپزشکی استان برگزار می‌شود، یادآور شد: در این انتخابات 18 نفر ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است چهار نفر به عنوان اعضای شورای نظام دامپزشکی استان انتخاب گردند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی توجه به سلامت و بهداشت جامعه، صیانت از جامعه دامی و تأمین امنیت غذایی سه رسالت اصلی دامپزشکی استان است، افزود: عملکرد خوب دامپزشکی می‌تواند سبب افزایش 25 درصدی تولیدات دامی کشور شود.

هیچ اعتباری از طرح تحول سلامت دریافت نمی‌کنیم

وی با اشاره به جایگاه بی‌بدیل دامپزشکی در تأمین سلامت جامعه در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: متأسفانه سازمان دامپزشکی کشور از طرح تحول سلامت هیچ اعتباری دریافت نمی‌کند با توجه به اینکه بخش زیادی از پیشگیری‌ها بر عهده این سازمان است.

اصغرزاده با اشاره به موقیعت ویژه استان در حوزه صنعت طیور افزود: برای جلوگیری از خسارت به واحدهای مرغداری استان و این صنعت از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان 4 هزار آزمایش در استان انجام گرفته و پایش این بیماری از شمال به جنوب انجام می‌گیرد که در این راستا قرار است سه قرنطینه ایجاد که قرنطینه قاین، قرنطینه بجستان به فردوس و قرنطینه طبس می‌شود.

وی با بیان اینکه هفت جلسه کمیته امور هماهنگی و کشتارگاه‌ها در استان تشکیل شده و فرمانداران نسبت به برطرف کردن مشکلات کشتارگاه‌ها باید اقدام نمایند، اضافه کرد: نخستین کشتارگاه صنعتی استان با ظرفیت کشتار 500 رأس دام سبک و 50 رأس دام سنگین با جانمایی تمام صنایع پایین دستی در خوسف راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی نخستین کشتارگاه صنعتی استان

اصغرزاده با اشاره به صادرات محصولات دامی استان گفت: صادرات خوراک طیور در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد خوبی داشته به طوری که صادرات 29 میلیون و 156 کیلوگرم خوراک طیور به ارزش 14 میلیون و 578 هزار دلار برای استان ارزش افزوده به همراه داشته است.

وی به صادرات جوجه یک روزه در شش ماهه امسال اشاره کرد و افزود: در این مدت یک‌میلیون و 856 هزار و 335 قطعه جوجه یک روزه به ارزش 812 هزار و 147 دلار از استان صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته صادرات مرغ منجمد از استان وجود نداشته است، یادآور شد: در طی شش ماهه امسال 419 هزار کیلوگرم مرغ منجمد به ارزش 628 هزار دلار از استان صادرات انجام شده است.

اصغرزاده با اشاره به اینکه در شش ماهه امسال 40 پرونده در مورد دام‌های غیربهداشتی و توقیفی در استان تشکیل شده است، اضافه کرد: همچنین در طی این مدت در مورد پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیر دامی یک‌میلیون و 700 هزار سر واکسیناسیون انجام شده که از این تعداد 980 هزار مربوط به بیماری‌های دامی و 730 هزار مربوط به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده است.

واکسیناسیون 6000 قلاده سگ

وی به بیماری «هاری» اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه یکی از استان‌های همجوار با استان امسال 2 نفر بر اثر این بیماری تلفات داشته در طی شش ماهه امسال 6 هزار قلاده سگ در استان واکسیناسیون شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین در طی این مدت در خصوص بیماری تب مالت 400 هزار رأس دام در استان واکسینه شده‌اند.

اصغرزاده با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون در مجموع آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی استان 3 هزار و 631 آزمایش در مورد سرم‌شناسی، کشت میکروبی، سم‌شناسی، انگل‌شناسی، خون‌شناسی، باقی مانده‌های آنتی‌بیوتیک و آسیب‌شناسی انجام شده است، تصریح کرد: همچنین در شش ماهه امسال برای ذبح بهداشتی و شرعی بیش‌از 15 هزار رأس دام سبک، هشت هزار بز و بزغاله، دو هزار و 163 رأس گاو و گوساله، 252 قطعه شترمرغ و در مجموع 26 هزار و 676 مورد کشتار نظارت شده که از این تعداد پنج هزار و 400 کیلوگرم گوشت استحصالی ضبط و معدوم شده است.

وی در مورد کنترل ونظارت دامپزشکی به محل‌های عرضه فرآورده‌های خام دامی گفت: در طی شش ماهه امسال 17 هزار و 319 بازدید از این مراکز انجام گرفته که از این تعداد 592 مورد غیربهداشتی تشخیص داده شده و میزان 119 مورد نمونه‌گیری انجام و 12 پرونده تشکیل و بیش‌از 25 تن فرآورده خام دامی معدوم شده است.

ضبط 30 هزار قطعه مرغ/ صادرات 334 هزار قطعه مرغ به خارج از استان

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در کشتارگاه‌های طیور استان در طی شش ماهه امسال تعداد بیش‌از 6 میلیون قطعه مرغ کشتار و تعداد 30 هزار قطعه ضبط که وزن آن‌ها حدود 59 تن بوده است، افزود: در حال حاضر در سطح استان در هفت شهرستان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولید که در شش ماهه امسال 526 هزار قطعه از این نوع مرغ تولید شده که 182 هزار قطعه در داخل استان مصرف و 334 هزار قطعه به خارج از استان صادر شده است.

3 واحد مرغداری معدوم شد

اصغرزاده از انجام 430 مورد آزمایش و 3 هزار و 300 مورد نمونه‌گیری از واحدهای تولید طیور استان در طی شش ماهه امسال خبر داد و گفت: در این راستا سه واحد مرغداری در استان به سبب بیماری‌های ویروسی مشاهده شده و برای جلوگیری از اشاعه آن‌ها معدوم شده‌اند.

وی میزان واکسیناسیونی که برای طیور استان در شش ماهه امسال انجام گرفته را واکسیناسیون بیش‌از 35 هزار قطعه طیور عنوان کرد و افزود: همچنن در این مدت 811 دوره آموزشی ویژه بهره‌برداران این بخش با حضور 2 هزار و 500 نفر برگزار شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه تشخیص و درمان در استان از ابتدای امسال تاکنون میزان معالجات بیش‌از 3 میلیون در حوزه‌های مختلف دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی انجام گرفته است، اضافه کرد: 90 درصد عملیات پیشگیری و درمان توسط ادارات دولتی دامپزشکی استان صورت گرفته است.

واکسیناسیون رایگان دام‌های سنگین

اصغرزاده از اجرای طرح واکسیناسیون جمعیت دام‌های سنگین استان از ابتدای مهرماه جاری به مدت 30 روز کاری خبر داد و یادآور شد: در این طرح بیش‌از 90 درصد جمعیت دام سنگین استان به صورت رایگان واکسینه می‌شوند و در این راستا اعتباری معادل 120 میلیون تومان هزینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دام سبک استان نیز از ابتدای آبان‌ماه آغاز و پیش‌بینی می‌شود در این طرح بیش‌از 90 درصد جمعیت دام سبک استان پوشش داده شوند.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Bulgaria
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
سلام.چندروز پیش بمناسبت پاسداشت روز ملی دامپزشکی به تهران رفته بودم ودرسالن همایشهای رازی ومهمانسرای سازمان خیلی اتفاقی با اقای دکتراصغرزاده آشناشدم.باید خداراگواه بگیرم که درتمام مدت زندگی حرفه ای ام فردی به این مثبتی؛محترمی وبادانشی ندیدم.بعنوان یک همکار ایشان دراستانی دیگر واقعا برای ایشان آرزوی بهترینها رادارم وبه اقای دکتررفیعی پور؛ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشوربرای چنین انتخابی تبریک می گویم.
ناشناس
|
France
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
واکسن هاری نیستش اصن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
جطور انتظار دارید که وزارت بهداشت اعتبار طرح سلامت را که با چالش و منازعه شدید و حتی مخالفت برخی از پزشکان مجلس از جمله دکتر پزشکیان معروف نایب رئیس مجلس به دست آورده است به سازمان دامپزشکی که زیر مجموعه خودش نیست و در جهادکشاورزی است تحویل دهد؟!!

ضمن اینکه تکالیف و نحوه هزینه کرد آن در قانون بودجه مصوب کاملا روشن است و چنین اجازه ای نمی دهد.

اگر وزیر جهاد کشاورزی اعتبار و نفوذی داشت و برای دامپزشکی ارزش قائل بود می توانست مستقیما برای دامپزشکی از مجلس بودجه اختصاصی بگیرد.

در حالی که مطمئنا اگر سازمان مستقل دامپزشکی همانند سازمان عنلیاتی و مستقل غذا و دارو زیر شخص وزیر بهداشت بدون هیچ گونه ادغام و تداخل بود،
به دلیل نقش های حیاتی سازمان دامپزشکی در حفظ بهداشت و سلامت مردم و حرف شنوی بالای نمایندگان از هرگونه اقدام ضامن بهداشت عمومی،
وزارت بهداشت به راحتی می توانست بودجه متناسبی را برای دامپزشکی اخذ کند!
نظر شما
ادامه