کد خبر: ۴۴۷۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه روز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرپل ذهاب در فرمانداری، مرزی بودن استان کرمانشاه را هم فرصت و هم تهدید برای صنعت دامپروری دانست و تاکید کرد با توجه به شرایط مناطق مرزی باید مراقبت، پایش، رصد و کنترل بیماری ها در این مناطق به صورت مستمر و دقیق انجام شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر نادر پرور» گفت: از نظر صادرات محصولات و دسترسی به بازارهای دنیا، مرزها برای ما یک فرصت است اما از نظر قاچاق دام و ورود بیماری مرزها می توانند برای ما تهدید محسوب شوند .

وی در ادامه به وضعیت کشور عراق نیز اشاره کرد و گفت: این کشور بحران زده است و می تواند کانون بیماری های دامی در منطقه باشد و از این رو دامپزشکی در استان ها و شهرستان های مرزی رسالت خطیری در این حوزه بر عهده دارند .

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه این نشست حفظ سرمایه های دامی در مقابل تهدیدها و بیمارها را از رسالت های خطیر این اداره کل دانست و گفت: تمام تلاش مجموعه دامپزشکی صیانت از سرمایه های دامی استان است .

پرور از کرمانشاه به عنوان استان کشاورزی و دامپروری نام برد و افزود: در این استان پتانیسیل های خیلی خوبی در این 2 بخش بخصوص در زمینه دامپروری وجود دارد که باید از آن صیانت کنیم .

وی بارش های مناسب نسبت به سایر استان ها، مراتع غنی، نژادهای خوب دامی، چهار فصل بودن استان و نزدیکی به مرز عراق در زمینه صادرات محصولات را از جمله امتیازها و ویژگی های استان کرمانشاه ذکر کرد .

او با قدردانی از حمایت های مجموعه استانداری کرمانشاه و فرمانداری سرپل ذهاب در این زمینه، گفت: انتظار داریم سطح حمایت ها و کمک ها به دامپزشکی در مناطق مرزی مانند سرپل ذهاب افزایش یابد .

وی یادآوری کرد که به دلیل اهمیت فعالیت های دامپزشکی در تامین فرآورده های خام دامی باید نگاه ویژه ای به این دستگاه شود .

وی گفت: بیماری ها اگر رصد، پایش و کنترل نشود و برای آن برنامه ریزی هدفمند صورت نگیرد سرمایه های مردم به شدت تهدید می شود .

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه برخی از بیماری ها را در حوزه دام بسیار مهم و راهبردی دانست و افزود: تب برفکی یکی از این بیماری های مهم است که به راحتی می تواند صنعت دامداری کشور را فلج کند و از این رو باید در رصد و کنترل آن بسیار تلاش کنیم .

پرور افزود: خوشبختانه با حمایت های مجموعه استانداری و تلاش همکاران جهاد کشاورزی و بخصوص دامپزشکی شاهد شیوع هیچ گونه بیماری مربوط به دام و طیور در استان کرمانشاه نبودیم .

وی به اهمیت کنترل بیماری ها نیز اشاره کرد و گفت: اگر در حوزه دامپزشکی مانع از شیوع و بروز بیماری مشترک نشویم در حوزه انسانی کاری نمی شود کرد و شاهد افزایش تخت های بیمارستانی و وارد شدن هزینه های کلان درمان به دولت خواهیم بود .

وی گریزی هم به اقدام های دامپزشکی در جریان وقوع حادثه زلزله سال گذشته سرپل ذهاب نیز زد و گفت: در این زلزله اکثر زیرساخت های دامپروری شهرستان از بین رفت و زمینه برای شیوع و بروز بیماری در این شهرستان زیاد بود اما خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته توسط دامپزشکی و جهاد کشاورزی و حمایت های استانداری و فرمانداری مانع از شیوع بیماری ها شدیم .

او گفت: در این زلزله تعداد زیادی دام، طیور و آبزیان شهرستان و منطقه تلف شدند که با تلاشهای شبانه روزی همه لاشه ها را دفن کردیم و توانستیم سلامت منطقه را تامین نماییم .

وی اظهار داشت: اکنون شرایط منطقه از نظر بیماری و سلامت خوب و عادی است و برای حفظ این وضعیت نیاز به همکاری بیشتر همه دستگاه ها داریم .

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در بخش پایانی سخنان خود از تلاش ها و زحمات دکتر عظیمی رئیس سابق اداره دامپزشکی شهرستان سرپل ذهاب قدردانی کرد و گفت: دکتر عظیمی در جریان زلزله و پس از آن زحمات زیادی کشیدند که جای تقدیر دارد .

پرور افزود: بنا بر ضرورت تغییرات در مدیران دامپزشکی در سطح استان، دکتر عظیمی به  عنوان رئیس اداره دامپزشکی گیلانغرب منصوب می شود و دکتر کریمی از جوانان فعال و تلاشگر مجموعه دامپزشکی و بومی منطقه به عنوان رئیس جدید اداره دامپزشکی شهرستان سرپل ذهاب منصوب می شود .

وی تصریح کرد که سرپل ذهاب به دلیل قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات، وضعیت پس از زلزله و مرزی بودن برای دامپزشکی از اهمیت فراوانی برخوردار است .

وی همچنین باتوجه به اهمیت موضوع از فرماندار و شهردار سرپل ذهاب خواست در زمینه تجهیز سالن پیش سرد کشتارگاه دام این شهرستان تسریع شود .

در پایان این دیدار از زحمات و تلاش های «دکتر مالک عظیمی» قدردانی شد و «دکتر حمید کریمی» به عنوان رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سرپل ذهاب منصوب شد .

شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از 90 هزار تن جمعیت و 48 کیلومتر مرز با عراق دارد .

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت .

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دید .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
كيوان نوري
|
United States of America
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
وضعيت بهداشتي مطلوب فعلي در منطقه سرپل ذهاب نتيجه تلاش شبانه روزي دكتر مالك عظيمي و همكاران وي مي باشد.
پس از زلزله سرپل ذهاب بنده از نزديك شاهد فعاليت 24 ساعته پرسنل شبكه دامپرشكي سرپل ذهاب بويژه دكتر عظيمي بودم بطوري كه تقريبا دو هفته پشت سرهم حتي يك ساعت خواب را به چشم نديدند.
اينجانب به نوبه خود از تلاش ها و فعاليت هاي مستمر و بدون چشمداشت دكتر مالك عظيمي و مجموعه زحمتكش شبكه دامپرشكي شهرستان سرپل ذهاب تشكر و قدرداني مي نمايم و آرزوي توفيق روزافزون در پست جديد را براي ايشان دارم.
نظر شما
ادامه