کد خبر: ۴۴۸۰۰
 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از سیر صعودی حیوان‌گزیدگی در همدان خبر داد و گفت: سال گذشته 17 درصد گزش متعلق به خانم‌ها و 76 درصد آقایان بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر جلال‌الدین  امیری» بعد از ظهر امروز در شورای پیام‌رسان سلامت با موضوع عملکرد و اقدامات و دستاوردهای معاونت بهداشتی و برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی در هفته سلامت زنان و اربعین حسینی، اظهار کرد : رسانه و آموزش عمومی نقش بسیار مهمی در حوزه سلامت دارد.

وی با تاکید به اینکه هر آموزشی در کنار دانش باید تغییر رفتار نیز داشته باشد، گفت: نقش رسانه‌ها و اهمیت ‌کار آنها محرز است و رسانه‌ها همواره در کنار بهداشت بوده‌اند و اگر انتقادی هم بوده در راستای ارتقای وضعیت موجود مطرح شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برخی از رسانه‌های جمعی تبلیغات ضد سلامتی دارند که می‌بینیم مواد خوارکی مضر نظیر پفک تبلیغ می‌شود، افزود:‌ به ارتباط با رسانه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم در ارتقای سلامت نیاز است.

وی با بیان اینکه آمادگی کمک به اصحاب رسانه و خبرنگار تخصصی در حوزه سلامت را داریم، گفت: کار خبرنگاران بسیار پراسترس است که گاهی متاسفانه مورد آزار دیگران هم قرار می‌گیرند.

ثبت‌نام بیش از 95 درصدی مردم همدان در سامانه سیب

امیری با اشاره به وضعیت سامانه سیب «سامانه یکپارچه بهداشت» استان، خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر پوشش ثبت‌نام در این سامانه بیش از 95 درصد است و 73 درصد همدانی‌ها نیز به جز مردم اسدآباد حداقل یک ویزیت را از ما دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دانشکده اسدآباد از دانشگاه علوم پزشکی جدا شده و به همین دلیل جمعیت شهرستان اسدآباد در آمار استانی قرار نگرفته است، افزود: در پوشش جمعیت شهری ملایر و همدان آمار تقریباً پایینی دارند که امیدوارم مردم این دو شهر به پایگاه‌های سلامت مراجعه و اقدام به ثبت‌ نام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه از 800 واحد حوزه بهداشت 37 واحد زیر پوشش سامانه سیب نیستند، گفت: اطلاعات به دست آمده از سامانه سیب مثلا در حوزه چاقی بسیار ارزشمند است چراکه متاسفانه شاهد افزایش چاقی هستیم.

وی با اشاره به اقدامات زیرساختی، بیان کرد: سال 95، یک‌هزار و 500 رایانه وارد مراکز بهداشتی استان شد و اکنون شاهد بیش از 95 درصد پوشش اینترنتی واحدها هستیم.

در تهیه مکمل‌ها مشکلی نداریم

امیری به وضعیت اقتصادی و تهیه دارو در کشور اشاره کرد و افزود: با وجود مشکلات اقتصادی خوشبختانه در خصوص تهیه مکمل‌ها مشکلی نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمام پایگاه‌های سلامت دارای پزشک هستند، گفت: برخی از پزشکان طرحی هستند و با پایان طرح از مجموعه خارج می‌شوند اما آنچه مهم بوده حضور مراقبت بهداشت در شهرها و بهورز در روستاهاست.

جذب 4.3 درصدی اعتبارات تا پایان مردادماه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه با وجود محدودیت‌ها اعتبارات خوبی برای استان در حوزه بهداشت جذب شده است، افزود: تا پایان مردادماه 4.3 درصد اعتبارات خارج از کسر بیمه روستایی جذب استان شده است.

وی با اشاره به اینکه این عدد در خصوص تملک‌ و دارایی که شامل خرید تجهیزات و اقدامات عمرانی می‌شود، در کشور 6.9 درصد است، گفت: خوشبختانه جذب اعتبارات خوبی صورت گرفته و در این حوزه تاکنون مشکلی نبوده است.

امیری با بیان اینکه طی دو سال اخیر در حوزه عمرانی اقدامات خوبی انجام شده و همدان جزو نخستین استان‌ها در حوزه عمرانی شناخته شده است، افزود: بیش از 270 پروژه عمرانی از پاییز سال 95 آغاز شده و کمتر از دو سال پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده که یک رکورد است.

بیش از 100 میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی هزینه شده است

وی با اشاره به اینکه مراکز بهداشت بالای 30 سال قدمت طی دو سال اخیر بازسازی و ساخته شده است، خاطرنشان کرد: اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده که در حوزه اشتغال و گردش مالی اثر خوبی داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به اینکه خوشبختانه بیش از 35 درصد مراکز نوسازی شده و ساختمان‌های فرسوده جز مواردی استثنا که مشکل زمین دارند، نداریم، افزود:‌ عزمی در استان شکل گرفت و این اقدامات انجام شد.

امیری از مراقبت‌های بهداشتی در حوزه شهری طی دو سال اخیر خبر داد و در ادامه با اشاره به هفته سلامت زنان از بیماری‌های شایع در زنان سخن گفت و خاطرنشان کرد:‌ تشخیص زودهنگام سرطان پستان بسیار مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه 23 مهرماه «روز سل» نامگذاری شده است، افزود:‌ نباید دستاوردهای حوزه بیماری‌های واگیر را به فراموشی سپرد و باید مواظب سلامت بود چراکه همسایگان ایران به شدت سیستم بهداشتی و درمانی ضعیفی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به حیوان گزیدگی و بیماری هاری اشاره کرد و گفت:‌ در تمام دنیا ویروس هاری وجود دارد و سالانه 59 هزار نفر در دنیا به خاطر به بیماری هاری از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه اگر کسی مبتلا به بیماری هاری شود مرگش حتمی است، خاطرنشان کرد: پیشگیری از ابتلای بیماری هاری بسیار مهم است.

امیری با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری از بیماری هاری واکسیناسیون را در دستور کار داریم، افزود: واکسیناسیون بسیار پرهزینه است و برای هر فرد یک میلیون تومان هزینه دارد.

وی از سیر صعودی حیوان گزیدگی در استان خبر داد و با بیان اینکه این موضوع بسیار نگران کرده است، گفت: سال گذشته 6 هزار و 100 مورد حیوان گزیدگی در استان را شاهد بودیم که 336 مورد در صدهزار جمعیت را شامل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حوزه بهداشت ارتباطی با حیوان‌گزیدگی ندارد، افزود: خوشبختانه سال گذشته شاهد مرگ افراد در اثر حیوان‌گزیدگی نبوده‌ایم.

وی با اهمیت به آموزش افراد در پیشگیری از بیماری هاری، گفت: درصد حیوان گزیدگی در کشور، 78 درصد به سگ، 17.5 درصد به گربه و بقیه سایر حیوانات برمی‌گردد.

امیری تاکید کرد: این وضعیت در استان به 84.3 درصد سگ، 14.2 درصد گربه و 1.6 درصد بقیه مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه به هنگام گزش حیوان واکسیناسیون به موقع بسیار حائز اهمیت است، افزود: سال گذشته 17 درصد گزش متعلق به خانم‌ها و 76 درصد آقایان بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه سن پنج تا 15 سال سن شایعی برای حیوان‌گزیدگی است و خانواده‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند، گفت: در صورت گزش حیوان افراد به مراکز درمانی مراجعه کنند تا واکسیناسیون و شست‌وشو به موقع صورت گیرد.

وی بیان کرد: نباید سگ را در طبیعت رها کرد چون به گردشگری نیز آسیب می‌رساند.

امیری با اشاره به وضعیت تب مالت در استان، گفت: خوشبختانه تب مالت روند کنترل شده‌ای دارد اما مراقبت باید همواره مورد توجه باشد.

وی آگاهی عمومی خصوصاً در مصرف لبنیات سنتی را مهم دانست و افزود: سال 90 آمار ابتلا 904 مورد و سال گذشته 926 مورد بوده و پنج ماهه امسال به 444 مورد رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه موارد ابتلا در منطقه غرب کشور بالاست، تاکید کرد: آموزش عمومی را باید بالا برد و دامپزشکی نیز اقدامات کنترلی خوبی را در برنامه دارد.

وی با اشاره به اینکه سلامت مواد خام دامی در حوزه کار بهداشت نیست، گفت: سلامت مواد خام دامی وضعیت مناسبی ندارد و افزودنی شیمیایی در لبنیات سنتی مشاهده شده است.

امیری بیان کرد: شیرهای پاستوریزه سالم هستند و باید مصرف محصولات پاستوریزه و کارخانه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

 
 
نظر شما
ادامه