کد خبر: ۴۴۸۰۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
مدیر مسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد لطفی‌زاده» افزود: این طرح از سه بخش دولتی، غیردولتی و آموزش دامپزشکی تشکیل شده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: وضعیت کلی دامپزشکی کشور به گونه‌ای پیش می‌رود که بسیاری از صاحب‌نظران را نسبت به انجام برخی اصلاحات اساسی، متفق‌القول کرده است. مدیر مسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی یکی از افراد موافق اصلاحات در دامپزشکی است که وقت خود را مصروف تدوین طرحی به نام «اصلاح وضعیت دامپزشکی کشور» کرده و به حکیم مهر می‌گوید که کار تا حدی پیش رفته که مبانی اولیه آن نیز تدوین شده است. «دکتر محمد لطفی‌زاده» معتقد است که در بدنه این طرح، علاوه‌بر نقد وضعیت موجود، پیشنهادات و راهکارهایی نیز برای برون رفت از شرایط کنونی ارائه شده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، ساختار این طرح چگونه است؟

این طرح از ۳ بخش دولتی، غیردولتی و آموزش دامپزشکی تشکیل شده است. در بدنه این طرح، علاوه‌بر نقد وضعیت موجود، پیشنهادات و راهکارهایی نیز برای برون رفت از شرایط کنونی ارائه شده است. ما امیدواریم که این طرح به زودی نهایی شده و از طریق مرکز مجازی ترویج دامپزشکی به مبادی مختلف از جمله دوستان مستقر در سازمان دامپزشکی کشور،‌ مجلس، بخش غیردولتی و رسانه‌ها باشیم.

حکیم مهر: چه شد که به فکر تدوین این سند افتادید؟

ما باید قبول کنیم که وضعیت دامپزشکی کشور نیازمند اصلاح است. البته در این چند سال، تعدادی نظرسنجی داشتیم که در آنها، برخی افراد معتقدند که دامپزشکی نیازمند اصلاح آن چنانی نیست و صرفا با تغییر برخی تاکتیک‌های موضعی می‌توانیم وضعیت را بهتر کنیم. اما وقتی از اصلاح صحبت می‌کنیم، یعنی در یک سیستم و سامانه، یک اشکال عمده می‌بینیم و با نقدی که با آن می‌کنیم، تمایل داریم این اصلاح صورت گیرد.

ما راهکارهایی را برای این اصلاح اندیشیدیم. یکی از این مبانی بخش دولتی در ساختار و عملکرد است. دیگری در بخش غیر دولتی که به تشکل‌ها برمی‌گردد و یک بخش مهم دیگر آموزش دامپزشکی است. در حال حاضر بعضی از اساتید دانشگاه، دوستان دلسوز و صاحبان مسئولیت و سمت به شکل جسته و گریخته در فضای مجازی و ... اظهار نظرهایی می‌کنند که برخی محتاطانه و برخی صریح‌تر است. همه این عزیزان معتقدند که باید به سمت اصلاح برویم اما از آنجا که کار جزیره‌ای است و هرکس از نگاه خود تمایل دارد که این سیستم را اصلاح کند، شاید این اصلاح تا سال‌های دیگر به نتیجه مطلوب نرسد. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که نظرات را تجمیع کنیم و بگوییم که در بخش دولتی و غیر دولتی، با تجمیع نظرات و بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که مثلا ۲ راهکار برای اصلاح این وضعیت یا این موقعیت فعلی در بخش دولتی، ۳ راهکار در بخش غیر دولتی و ۵ راهکار در بخش آموزش دامپزشکی داریم.

این طرح قرار نیست که تمام ساختار نظام دامپزشکی کشور را به شکل کامل به هم بریزد و از ابتدا یک ساختار جدید بسازد. بلکه مهمترین هنر شخص به دنبال اصلاح، این است که بدون به هم ریختن ساختار و رویاپردازی، از ظرفیت موجود استفاده کند؛ نقایص را از بیرون و با استفاده از ذره‌بین ببیند و راهکار را با گرفتن نظر متخصصین ارائه دهد.

حکیم مهر: این طرح اکنون به کجا رسیده است؟

مبانی اولیه آن که نقد در بخش دولتی، غیر دولتی و آموزش دامپزشکی بوده، تقریبا به اتمام رسیده است.

حکیم مهر: چه کسانی در تدوین این طرح، با شما همکاری کردند؟

دوستان زیادی در بخش خصوصی بودند. ما یک نظرسنجی کردیم، دوستانی که در فضای مجازی یا در بخش آموزش دامپزشکی فعال بودند، نظرات مکتوب داشتند. همچنین با بعضی از دوستان که روسای دانشکده‌های دامپزشکی بودند، صحبت شده و از برخی به شکل مکتوب نظرخواهی صورت گرفته است و مجموع اینها کنار هم قرار داده شده است. فعلا نقد اولیه ما خام بوده و نظرات تجمیع شده است. نیازمند فرصتی هستیم که آن را پخته‌تر کنیم و فهرست‌بندی واضح‌تری داشته باشیم تا بعد وارد  موضوع راهکار شویم. همه کسانی که نقد داشتند، در کنار آن راهکارهایی را هم ارائه داده‌اند.

حکیم مهر: حجم راهکارهای ارائه شده چقدر بوده است؟

حدود ۱۵۰ راهکار جزئی دریافت و احصا شده است، اما اینها جزئی است و لازم است که مقداری پخته‌تر شود و راهکار کلی باشد.

حکیم مهر: فضا را تا چه اندازه برای پذیرش اصلاح مناسب می‌دانید؟

من خیلی نسبت به اینکه مسئولین سازمان و نظام دامپزشکی، خودشان خواستار ارائه طرح از سوی ما باشند، خوش‌بین نیستم. سوابق هم نشان می‌دهد که این چنین نبوده است. اما احساس می‌کنم اگر ما پیش‌قدم شویم، هیچ اشکالی ندارد. آنها هم شاید در معرض این کار قرار بگیرند. آنهایی که در این عرصه انسان‌های خوش فکری هستند، ترغیب می‌شوند که حداقل با یک شامه قوی تخصصی و هوشمندانه، کارهای انجام شده را ببینند. البته ممکن است در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی، به دلیل مشغله روزمره، این استقبال در بدو امر به چشم نیاید، اما تجربه شخصی من نشان می‌دهد بعضا راهکارهای متعددی را به بعضی از دوستان داده‌ایم و همان راهکارها بعد از سال‌ها به اجرا درآمده است؛ اصلا هم مهم نیست که به اسم چه کسی و در دوره چه کسی باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
باید از مسولیت دامپزشکان کم بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
حکیم جان کاش از دکتر لطفی زاده عزیز می پرسیدی در این طرح تحول آیا صحبتی از جابجایی از وزارت علوم به وزارت بهداشت و درمان هستش.
مجید جدیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
این جناب استاد لطفی زاده و مرکز مجازی ترویج دامپزشکی کجای دامپزشکی کشور هستند که قصد ارائه طرح اصلاح دامپزشکی کشور رو دارند، ببخشید اما دوستان دچار ......... شده اند، مثل بسیاری دیگر از عزیزان با مطرح کردن تیتر های دهان پر کن قصد معروف شدن دارند، حکیم عزیز شما هم به این معروف شدن ها از این راه کمک شایانی می کنید، تیتر جنجالی برای کسانی که هیچ جایگاهی در تصمیم سازی در کشور ندارند چه معنی دارد؟ اصلا این دوستان نماینده چه کسانی هستند،
جمشید قشلاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
از پشت میز و جای گرم و نرم نمیشه برای دامپزشکی طرح داد ،این طرحها باید از کف جامعه دامپزشکی بلند بشه و نظرات همه درش دخیل باشه تا موفق باشه وگرنه محکوم به شکسته ازماهاکه کسی نظری نخواسته،
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
چرا زود جبهه می‌گیریم؟
دکتر لطفی زاده فقط طرح ارائه داده و خودش هم داره اعلام می کنه که ممکنست کسی توجه نکند.
مگر برای ارائه طرح و حرف زدن باید از امثال ما اجازه بگیرد؟
چه اشکالی دارد یکنفر یکسری تئوری به مقامات سازمانی ارائه دهد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
اگر ریشه مشکلات دامپزشکی صرفا"در قوانین و دستورالعملها بود ، شاید با ارائه طرحی و با کمی یا بیشتر اصلاحات میشد به بهبود وضعیت دامپزشکی امیدوار بود ! اما وقتی ریشه مشکلات دامپزشکی در اصل در سیاستهای کلی نظام اداره کشور است ،آیا میتوان امیدی به بهبودی اوضاع دامپزشکی داشت !؟
نحوه انتخاب اساتید، نحوه استخدام کارمندان، نحوه انتخاب وزیر مربوطه ( که اساسا" غیر مربوطه یعنی یک مهندس شهرسازی یا عمران است )، نحوه انتخاب مدیران رده های مختلف ، حتی نحوه انتخاب رئیس نظام دامپزشکی که کمی لبخند آور است ، چون یک مدیر دولتی با انتخابی دولتی، در راس یک دستگاه مثلا" خصوصی و از جیب بخش خصوصی ، همگی غیر اصولی و غیر کارشناسی و مطلقا" سیاسی است !!
شکی نیست که اگر از ابتدا این درک و شعور وجود داشت که سازمان دامپزشکی و حتی وزارت کشاورزی، نهادهای کاملا" غیر سیاسی و کاملا" تخصصی و بسیار حیاتی برای بقاء کشور و مردم هستند و نباید آنها را درگیر بازی ها و رقابتهای سیاسی کرد و باید اجازه داد تا بطور طبیعی و کاملا" کارشناسانه اداره شوند ، دیگر اکنون اینقدر کاسه چه کنم چه کنم در دست نمیگرفتیم !! و اصلا" نیازی به هیچ اصلاحی هم نبود، چون همه کارها ساعت وار توسط افراد متخصص و شایسته و سیستمی سالم ، بدرستی پیش میرفت و اکنون ما علاوه بر کشور خودمان تامین کننده غذای کشورهای ثروتمند منطقه بودیم و بجای نفت ، غذا صادر میکردیم و پول فروش نفت آنها را به جیب ملت خودمان واریز میکردیم !! اما افسوس !!
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
ایشون کی هستن ؟ کارشون چیه ؟ مدیر مسئول مرکز ترویج مجازی دامپزشکی دیگه چیه ؟! ایشون چند پست مدیریتی یا تجربه اجرایی داشتن که بخوان سند تنظیم کنن؟ ...............................
دکتر وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
ای بابا ،باز هم موضع گیری ها شروع شد ، یک طوری از موضع بالا به افراد نگاه میکنید و میگید این فرد کیه که انگار نه انگار تا دیروز ترکونده بودید پست های حکیم مهر رو که ما بیکاریم و داریم مسافرکشی میکنیم ، شناخت زیادی از دکتر لطفی زاده ندارم اما سوابق به نسبت خوبی دارن ،یک نمونه همین حکیم مهر با تلاش ایشون به اولین خبر رسان دامپزشکان تبدیل شد ، در هر صورت توصیه میکنم بعضی از عزیزان بجای موضع گیری های بی مورد که قطعا نشان از بینش بالای فکری نیست ، بجای حمایت و کمک ، چوب لای چرخ افرادیکه به جای گفتن من بیکارم ، به فکر اصلاح وضع موجود از طرف خود هستند نکنند .....
ناشناس
|
France
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
شما ها که کاره ای بودید و سمت داشتید چه کردید تا حالا ،که به دکتر لطفی زاده ایراد میگیرید. شماها یی که حاصل کارتون شده نابه سامانی و بیکاری و بدبختی مشاغل دامپزشکی و کارکنانش. شماهایی که بعد از چهل سال مدیریت با حفظ منافع شخصی خودتون و نادیده گرفتن حقوق خانواده دامپزشکی تنها تخم یاس و بیکاری و ناامیدی رو در دل تحصیل کردگان این رشته کاشتید. واقعا که برای همه شما متاسفم. بگذارید برای یکبار هم که شده از تمام خانواده دامپزشکی نظر خواهی بشه نه فقط اونایی که به میزهاشون چسبیدن و اون آقا زاده هایی که با رانت و پارتی مشاغل بالادستی این رشته رو قاپیدن و راضی به رها کردن منافع شخصی شون در قبال منافع جمعی خانواده بزرگ دامپزشکی نیستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
در ایران تجربه اجرایی ومدیریتی در هیچ سطحی مطرح نیست مگر در همین اخبار ندیدی که مسئول فنی کشتی صیادی رو یکشبه رییس اداره دامپزشکی کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
دوست دارم این کارها را به کسانی تقدیم کنم که خود کاری نمی کنند و از اینکه دیگری کاری کند آزرده می شوند.
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
اقدام خوبی است اگر مستدام باشه عالی است. باید مواظب باشیم کار را خراب تر نکنیم.( منظورم خود طرح نیست ، اگر درست پی گیری نشه ممکن است وضع بدتر بشه) درخصوص افراد صاحب نظر خودون باید لیست اعضای نظام( دولتی و خصوصی) را بگیرید و استان به استان بر اساس شایسته سالاری دعوت به همکاری نمایید.
مجید جدیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
خدمت برخی دوستان عزیزی که البته با عنوان های ناشناس یا مجازی نظر داده‌اند باید عرض کنم که من و بسیاری دیگر از منتقدین این ماجرا نه در چهل سال گذشته کاره ای بوده ایم و نه سمتی داشته ایم اما جوری از قول ایشان تیتر زده شده که ظاهراً ایشان همه کاره دامپزشکی هستند و همین فردا با ارایه راهکارهای جادویی همه مشکلات را حل می کنند، ...................
آران
|
Germany
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
شما که خدا رو شکر هم پول داشتید و هم مقام .هم عصای جادویی داشتی برای ما چه کردید؟ حداقل این رو میدونم که سایت حکیم مهر همیشه حداقل در اظهار نظرهای مخاطبین خودش در این چند سال و بویژه زمانی که بوسیله دکتر لطفی زاده اداره میشد برای اولین بار صدای خاموش ماها رو شنید و انعکاس داد‌ برای اولین بار احساس شنیده شدن حداقل از سوی کسی که خواستار درک کردن این صداها ست به ما دست داد. ایشون عصای جادویی نداشت و نداره ولی حداقل یه قلب عدالت خواه داره. این رو مطمئنم و از این بابت بهشون ایمان دارم. به همه خانواده دامپزشکی باید بگم که تلاش بیشتری کنند برای احقاق حقوق خودشون و در کنار دکتر لطفی زاده بایستن چون ایشون همیشه در کنار ما ایستاده بود.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
تا دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل نشه وضع همینه که هست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
طرح هر مرغ یک دامپزشک قزار اجاره شه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
سلام تورو خدا یه فکری بحال کاردان ها و کارشناسای دامپزشکی بکنین حداقل نظام بچه های که بخش خصوصی هستن رو بیمه کنه از واکسنای دولتی که حق بیمه کسر میشه ولی پول زور میگیرن معلوم نیست کجا میره اون پول
ناشناس
|
Iraq
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
باسلام
همکاران عزیز،این نکته را در نظر بگیریم که ایراد گرفتن و محکوم کردن افراد از ساده ترین و بی هزینه ترین کارها در کشورهای توسعه نیافته هست،در هرحال تلاش همه همکاران و عزیزانی مثل دکتر لطفی قابل تقدیر است چرا که کسی از ما دامپزشکان حداقل آنقدر انگیزه و همت داشته است که درابتدادرباره مشکلات فکر کند و دنبال راهکار باشد،یادمان باشد عقلانیت و تعهد ایجاب میکند که برای تغییر باید با هم باشیم و از تفرقه و نفاق دوری کنیم، در پایان از همکار عزیز میخواهم که در ارائه هر طرح و برنامه ای از بزرگان و افراد دارای تجارب و استخوان خورد کرده هم نظر خواهی بشود تا ضمن اینکه طرح از پختگی و قوام خوبی برخوردار باشد،از حمایت و مقبولیت همگانی و پشتوانه همه همکاران بهره ببرد.ضمنا بزرگترین اشکال در حرفه ما بی عملی و اکتفا به حرف خالی هست،از خودمان بپرسیم من برای دامپزشکی چه کاری را و چگونه میتوانم انجام بدهم.
نظر شما
ادامه