کد خبر: ۴۴۸۰۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
نگاهی به ضرورت الحاق «آموزش دامپزشکی» به وزارت بهداشت:
در مورد ضرورت و مزایای الحاق «آموزش دامپزشکی» به وزارت بهداشت و تاثیر آن در کاهش ظرفیت پذیرش دانشجویان دامپزشکی اظهار نظرهای زیادی انجام شده است ...
 

حکیم مهر: در مورد ضرورت و مزایای الحاق «آموزش دامپزشکی» به وزارت بهداشت و تاثیر ملموس آن در کاهش ظرفیت پذیرش دانشجوی دامپزشکی اظهار نظرهای زیادی انجام شده است. در اینجا در نظر داریم که با ذکر مثالی عینی، تاثیر این تغییر را در وضعیت حرفه دامپزشکی تشریح نماییم.

همگی شاهد بودیم که در روزهای اخیر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت علیرغم مخالفت شدید وزارت علوم، اقدام به پذیرش دانشجوی دامپزشکی نموده و بدون داشتن عضو هیات علمی کافی، همچنان بر روند پذیرش دانشجو در رشته دامپزشکی اصرار می ورزد.

حال نگاهی به مورد نسبتاً مشابهی که در رشته های گروه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است، توجه بفرمایید تا تفاوت رویکرد وزارت علوم و وزارت بهداشت در موردی مشابه مشخص گردد.

اخیراً دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اسامی پذیرفته شدگان ذخیره رشته های پزشکی، پرستاری، مامایی و...، به طور سهوی یا عمدی اقدام به پذیرش تعداد دانشجوی بیشتر از مقدار مورد توافق با وزارت بهداشت نمود.

داوطلبان پذیرفته شده اقدام به ثبت نام، انتخاب واحد، واریز شهریه و اخذ کارت دانشجویی نمودند. وزارت بهداشت با اطلاع از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو بدون هماهنگی های لازم، صراحتاً با این اقدام مخالفت نموده و علیرغم ثبت نام این افراد (که در مورد رشته پزشکی به 200 نفر می رسیدند)، دانشگاه آزاد را مجبور به عودت شهریه ها و جلوگیری از تحصیل این افراد نمود.

به بخشی از مصاحبه اخیر «دکتر حمید اکبری» قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در این خصوص توجه بفرمایید:

«این ناهماهنگی ایجاد شده، هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد چون در مورد ظرفیت‌ها، توافق بین دانشگاه آزاد اسلامی و شورای گسترش وزارت بهداشت انجام می‌شود. هر سال ظرفیت پذیرش با حداکثر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود و باید در سقف این ظرفیت، پذیرش انجام شود و اشتباه این دانشگاه در ثبت نام و اخذ شهریه از برخی داوطلبان، هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد.»

آیا وزارت علوم از چنین اقتداری در برخورد با پذیرش بی رویه دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی (و دانشگاه های دولتی) برخوردار است؟ آیا اصولاً نظارتی بر تعداد دانشجوی پذیرفته شده در دانشکده های دامپزشکی دارای مجوز صورت می گیرد؟ ایا در صورت الحاق «آموزش دامپزشکی» به وزارت بهداشت، یک دانشگاه اجازه دارد که جذب اعضای هیات علمی مورد نیاز را منوط به رسیدن دانشجو به ترم 12 نماید؟!

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
وزارت بهداشت قویه چون وزیرشون ی تحصیلکرده مث خودشونه اما ما چی که وزیرمون ی مهندس شهرسازیه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
آیا انفصال آموزش پزشکی از وزارت علوم و پیوستن آن به وزارت خانه ای جدید التاسیس بنام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بنا به درخواست پزشکان و یا دانشجویان و یا اساتید پزشکی رخ داده که حالا با درخواست دامپزشکان یا دانشجویان دامپزشکی و جتی دانشکده ها و اساتید دامپزشکی ، اتفاقی مشابه برای آموزش دامپزشکی رخ دهد !!!؟؟؟
ناشناس
|
France
|
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
باید و باید آموزش دامپزشکی در گام نخست به وزارت بهداشت منتقل بشه تا وقتی که در وزارت علوم هستیم اوضاع همینه و هیچ تغییری رخ نخواهد داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
باسلام.به نظرم اساتید و بزرگان دامپزشکی باید قبول کنند که الحاق به وزارت بهداشت کار درست و منطقی هستش.اصلا خارج از همه این مطالب وقتی یک دکتر دامپزشک حق تاسیس داروخانه داره درسته که دارو برای حیوان داده میشه ولی تاثیرش مستقیما روی سلامت جامعه هستش. وزارت بهداشت که سلامت و بهداشت جامعه براش مهمه باید قبول کنه که این رشته حقیقتا مستقیما ونه غیر مستقیم با سلامتی انسان ارتباط داره و هرکسی مانع این الحاقه بشه حقیقتا که داره به سلامت مردم ظلم می کنه کسی که با 88 هزار وارد دامپزشکی میشه قرار فردا دکتری باشه که سلامت گوشت و لبنیات کشور تایید کنه.من دیگه نمی دونم با چه زبانی باید به این مسئولین این مطلب رو بگیم. باید منافع شخصی رو کنار گذاشت و همتی جهادی کرد.والا بخدا همون اساتیدی که نگران هستن جایگاه خودشون رو در وزارت علوم از دست بدهند باید بدونن که در وزارت بهداشت حقیقتا جایگاه بهتری در انتظارشونه.التماس به تفکر.یاعلی
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
مشکلات ما کار زشت وزارت بهداشت را در این خصوص توجیه نمی کند.مردم و مسئولین از پزشک و بهداشت حوزه پزشکی برای خودشان بت ساختن و واقعا فکر میکنن از بشریت یک سروگردن بالاترن. خود ما هستیم که با تملق های بی مورد و اینکه دائما میخواهیم خودمون به اونا متصل کنیم بعث شده اونا احساس برتری زیادی داشته باشن. طوریکه هر روز عزیزتر میشن و ما رشته ما هم کم اهممیت تر میشه. مشکل ما واقعا از محافظه کاری مسئولین و عدم انسجام دنشجویان، فارغ التحصیلان و کارکنان این حرفه است. ما یادمون رفته که وظیفه نظام دامپزشکی اساسا برای رسیدگی به همین موضوعات است و به نظرم خودشان هم فراموش کردن که وظیع اصلیشان چیست. جای تاسف داره که امروز نظام دامپزشکی یک سازمان انتفاعی شده و برای بقای اداری خود به دنبال کسب درآمد از صدور پروانه های دامپروی و صنایع شده است.ما باید آنقدر در حوزه بهداشت قوی و مستقل ( حوزه های غیر بهداشتی) عمل و گزارش کنیم که خود وزیر جهاد کشاورزی و حتی هیئت دولت این احساس را بکنند که آموزش و سازمان دامپزشکی در جای خودش قرار ندارد.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
اگر صد سالم پشت کنکور بمانید برید پزشکی یا رشته های وزارت بهداشت بخواتید هم کار دارید هم شان اجتماعی...واقعا کافی تو رشته های پزشکی درس بخوانی و شاگرد لول شی دیگه باقی داستان تمامه...یک دانشجو سال اخر پزشکی حقوق کارورزیش به اندازه کارمندان دامپزشکی و موقع طرح حقوقش دوزاده میلیون...تخصص که بگیری عالی عالی...دامپزشکی رو باید با رشته های مثل ادبیات..معارف اینها مقایسه کنید..دامپزشکی در بحث کار فارمی مهمترین
مشکلش ندادن پول توسط دامدار..یادمه با سختی با یکی همکاران یک جابجایی
شیردان جراحی کردیم اخرش طرف گفت برید اگر خوب شد پولتون میدن..دامپزشکی هم رشته ی سختیه هم کار سختیه ..ولی کاری که نه پول
داره نه اینده..حالا که دیگه اینقدر بیارزش کردن که دیگه حتی حقوق بخور نمیر هم نمیشه از تو دامپزشکی در اورد... در یک جمله به عنوان کسی که چندین
سال در اکثر فلید های این رشته کار کردم به تمام جوانان توصیه میکنم سمت این رشته زیبا ولی سخت و بی اینده نیان..سال به سال وضعیت این رشته بدتر شد
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
بدترین تبلیغ برای یک رشته و در واقع مرگ یک رشته بیکاری اون رشته است..من پسر خاله ام شدیدا درس خوان بود و به دامپزشکی علاقه داشت میخواست با رتبه زیر پانصد دامپزشکی بخوانه....ولی اینقدر پدر مادرش سرنوشت دو دامپزشک فامیل و براش مثال زدن که هر دو بیکاریم ..و وقتی معایب این رشته دید رفت سمت دندانپزشکی.. دیگه هیچ دانش اموز باهوشی سمت این رشته نمیاد...وچون بحث مهاجرت با رشته دکتری دامپزشکی خیلی سخته و عملا میشه گفت نزدیک به غیر ممکنه.شاید باورتون نشه مشاورین تحصیلی حتی زیست شناسی به بچه ها جلوتر از دامپزشکی توصیه میکنن..در کل همه جامعه فهمیدن با خواندن دامپزشکی شما در زندانی گرفتار میشویدنه بازلر کار داخل خواهید داشت نه خارج....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
حرفهایی دور از واقعیت و غیر متطقی!

ظاهرا قصه مرغ اول بود یا تخم مرغ تکرار می شود!

چرا کیفیت آموزش در دامپزشکی پایین است؟
چون که مسئولین محافظه کار، مقام طلب و رانت خوارند!
خوب چرا اینطوریند؟
چون کیفیت کار وزارت جهادکشاورزی و وزارت پایین است!

همه می ببینند که تا موقعی که آموزش و اجرای دامپزشکی در این دو وزارت خانه باشد روز به روز ارزش و شان و متزلت دامپزشکی در جامعه بیشتر سقوط می کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
نهایت بی انصافی و کج سلیقگی است که اقدام بسیار پسندیده و شایسته وزارت بهداشت در جلوگیری از ورود افراد نالایق از کانال برخی علم فروشان در دانشگاه آزاد،
به حای تحسین و تشویق "زشت" قلمداد شود!

واقعا باعث تاسف است که در جامعه علمی ما چنین اشخاصی حضور دارند!
فاصله مردم و دولت
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
این کشور درهم برهم شده،همینه دیگه.هیچ کشور عاقلی این بلا رو که دولت های ایران سر مردم آوردن،درنمی یاره.نیروی انسانی پس از فارغ التحصیلی در رشته ای طولانی و سخت مثل دامپزشکی،تازه باید برن تغییر رشته بدن یا یه کار دیگه شروع کنن!!!این یعنی خیانت واضح!!!اونقدر به این کارها ادامه می دن تا آدم ................. به اونجا نرسونید.عدم اعتماد مردم به دولت رو شورشو درنیارید.یه ....... هم با نیروی انسانی اش این طور رفتار نمی کنه.وقتی بازار کار برای فارغ التحصیل رشته ای نداری،با بیکار کردن اونها لطمه بزرگی به فارغ التحصیل و خانواده اش وارد می کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
رییس سازمان باید فردی متخصص و کارا باشد و دامپزشکی منتقل به وزارت بهداشت گردد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
دانشگاه آزاد، چون دامپزشکی صاحب نداره، داره تیکه پارش میکنه
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
خبر جدید اینکه امروز به تمام دویست نفر اشتباه شده اعلام کردند که می توانند در رشته ی دامپزشکی به جای پزشکی ثبت نام کنند فلذا به ظرفیت فعلی دویست نفر در دانشگاه علوم تحقیقات افزوده شده و همه ی اون بیچاره ها با خوشحالی نسبت به دریافت مدرک دکتری گول خوردند و امروز صف طویلی جلوی آموزش دانشکده دامپزشکی تشکیل شده بود برای انتخاب واحد و ثبت نام
به موجودی کنونی دویست نفر بدبخت جدید گول خورده بیفایده
شاهد عینی در دانشکده دامپزشکی علوم تحقیقات تهران
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
دامپزشکی در وزارت علوم عین پسر یچه یتیمی است که دانشگاه آزاد میداند بی صاحب است و عملا آن را به منبع درآمد خود تبدیل کرده .دکان مدرک فروشی از اسم دکترای حرفه ای این رشته در جهت پرکردن جیب مافیای قدرت و ثروت استفاده میکند .وزارت بهداشت قدرت بیشتری جهت ایستادگی در برابر زیاده خواهی دانشگاه آزاد دارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
0
0
دانشگاه ازاد برای ثبت نام ورودی جدید ترمی 11 میلیون گرفته! خب معلومه مسئولان دانشگاه آزاد به هر دانشجو به صورت یک چک 130 میلیونی نگاه میکنه و فقط برای درآمد بیشتر و جبران کمبود بودجه اش که بر اثر سو مدیریت ..... ایجاد شده، پذیرش دانشجوی دامپزشکی میکنند!!
واقعا سکوت وزیران علوم و جهاد در برابر این افتضاح، ضربه مهلکی بر تنه ی نهیف دامپزشکی این مملکت هست!!!
نظر شما
ادامه