کد خبر: ۴۴۸۰۹
 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: جایگاه دامپزشکی در مناسبات سلامت محور نیازمند تقویت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی» روز سه شنبه در دیدار با مسئولان و کارکنان دامپزشکی استان مرکزی، افزود: 800 بیماری مشترک بین انسان و حیوان تهدیدی جدی است و دامپزشکی در ماموریت های خود تکلیف سنگینی را در حفظ و بهبود شاخص های سلامت برعهده دارد .

وی ادامه داد: تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده های دامی، مراقبت، پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام و سلامت غذا از موضوعات مهم و اولویت دار است و کوچکترین بی توجهی در امور محوله خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال دارد .

امام جمعه اراک اظهار داشت: بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام از دیگر وظایف سازمان دامپزشکی است .

وی افزود: چهار درصد از مجموع 14 درصد تولید ناخالص ملی مربوط به بخش دام و طیور است که در صورت موفقیت نهادهای مرتبط از قبیل سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی در امور محوله می توان علاوه بر تامین نیاز داخل نسبت به صادرات گوشت قرمز، سفید و ماهی گام های موثری برداشت .

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: تحقق توسعه صادرات غیر نفتی در گرو تولید با کیفیت در بخش های صنعتی و کشاورزی است که در این میان سازمان دامپزشکی در پرورش دام سالم برای  صادارت نقش مهمی بر عهده دارد .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در این دیدار گفت: این استان دارای جمعیت دام سبک و سنگین قابل توجهی است و به عنوان یکی از کانون های مولد دامی کشور فعالیت دارد .

«دکتر محسن شانقی» افزود: پایش و مراقبت مستمر بیماری های دام و طیور، واکسیناسیون، کنترل تردد حمل و نقل دام و طیور از طریق سامانه الکترونیکی یکپارچه قرنطینه در کشور، آموزش دامداران و مرغداران و تاکید بر رعایت اصول امنیت زیستی در مزارع پرورشی کاهش 34 درصدی بیماری های دامی در سال جاری نسبت به سال 92 را در استان مرکزی به همراه داشته است .

وی گفت: در این مدت  تست خونگیری از دام ها انجام شده و حذف دام های آلوده از چرخه مصرف به منظور کنترل و مبارزه با بیمارهای مشترک بین انسان و دام در استان مرکری صورت گرفته که موجب کاهش 45 درصدی مبتلایان انسانی به بیماری تب مالت شده است .

استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است .

 
 
نظر شما
ادامه