کد خبر: ۴۴۸۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: بر اساس اقداماتی که انجام شده است، انتظار داریم که در سالجاری میزان تلفات این بیماری در مقایسه با سال قبل حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر باشد ...
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۴۰ درصد از گله‌های مرغ تخم‌گذار کشور فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند که امیدواریم با همکاری معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌های مربوطه مشکلات این بخش را حل کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم‌ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، امروز در نشستی در محل جامعه دامپزشکان درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سالجاری، اظهار کرد: با توجه به این که محصولات پروتئینی مانند تخم‌مرغ برای بسیاری از مردم قوت قالب به حساب می‌آید، با کوچکترین حادثه و اتفاقی که می‌افتد نباید گله‌ها را حذف کرد.

وی با بیان این که میزان تولید تخم‌مرغ در دنیا کم است، افزود: مشاهده کردیم که در سال گذشته نیز برای واردات تخم‌مرغ با مشکل مواجه بودیم و تنها 15 هزار تن تخم‌مرغ وارد شد،؛ این در حالی است که میزان تولید این محصول در کشورمان 900 هزار تن است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: برای برخورد با عوامل بیماریزایی مانند بازارچه‌های محلی که در برخی استان‌ها از جمله استان‌های شمالی کشور برگزار می‌شود، مشکل داریم و باید برخوردهای انتظامی لازم با آنها صورت گیرد، اما مشاهده شده است که برخی بازارچه‌ها با وجود این که بسته شده، بعد از مدتی دوباره آغاز به کار می‌کنند و پرندگان وحشی در آنها خرید و فروش می‌شود.

 40 درصد گله‌های مرغ تخم‌گذار فرسوده است

اکبرشاهی با بیان این که 40 درصد از گله‌های مرغ تخم‌گذار در کشور فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد، گفت: امسال برای اولین بار با همکاری معاونت امور دام و اتحادیه‌های مربوطه، کمیته امنیت زیستی تشکیل شد که امیدواریم برخی از مشکلات موجود رفع شود.

وی گفت: تعرفه خسارت بیمه طیور براساس نوسانات قیمتی در نظر گرفته نمی‌شود به همین منظور مشاهده می‌شود که در برخی موارد مبالغ پرداختی توسط بیمه کارآمدی لازم را برای مرغ‌داران ندارد، اما شرکت‌های بیمه‌کننده اعلام کردند که سال گذشته خسارت مرغ‌داران را به موقع پرداخت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیورسازمان دامپزشکی کشور افزود: براساس جلساتی که روز گذشته با شرکت‌های بیمه‌گر داشتیم، موضوع نوسانات قیمتی مطرح شد که امیدواریم این مشکل رفع شود.

مرغدارانی که آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان را به موقع اعلام نکنند، دادگاهی می‌شوند

اکبرشاهی تصریح کرد: در برخی از مواقع مرغ‌داران به موقع بروز بیماری را در واحدهای خود اعلام نمی‌کنند، تا بتوانند تخم‌مرغ‌های موجود را به بازار عرضه کنند. بنابراین برای برخورد با این واحدها به دنبال اعمال جریمه هستیم و حتی آنها را به دادگاه معرفی می‌کنیم. همچنین با بیمه مکاتبه خواهد شد که از میزان پرداخت خسارت آنها کم شود و در جوجه‌ریزی‌های آتی آنها تاخیر صورت گیرد.

وی همچنین گفت: در زمینه پرورش طیور بومی نیز به دنبال قابل رصد کردن فعالیت آنها هستیم، همچنین میزان تولید تخم‌مرغ‌های رنگی در کشور در حال افزایش هست که این امر به تدریج باعث جایگزینی تخم‌مرغ‌های محلی خواهد شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: در سال قبل حدود 20 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به خاطر آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان از بین رفت و در سالجاری نیز پیش‌بینی شده بود که 35 میلیون قطعه از بین برود، اما براساس اقداماتی که انجام شده است، انتظار داریم که در سالجاری میزان تلفات این بیماری در مقایسه با سال قبل حداقل 30 تا 40 درصد کمتر باشد.

اکبرشاهی تاکید کرد: به دنبال ابزاری هستیم که این بیماری را با شرایط بهتری کنترل نماییم، زیرا ما هرچقدر تلاش می‌کنیم به طور معمول این ویروس از ما جلوتر است.

امسال موج آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در دنیا کم‌رنگ است

بنابر این گزارش «دکتر علی غفوری» دیگر نماینده سازمان دامپزشکی نیز در این نشست گفت: موج آنفلوانزا در سالجاری در دنیا خیلی پررنگ نیست و امیدواریم که در کشور خودمان نیز میزان خسارت آن مشخصاً کمتر باشد.

وی افزود: در سال گذشته در آلمان، فرانسه، کره و برخی کشورهای اروپایی این بیماری فوق‌حاد آنفلوانزای پرندگان بروز کرد اما در سالجاری پیش‌بینی شده است که به آن صورت نباشد.

بنا بر این گزارش، «دکتر فلاح» نماینده موسسه سرم‌سازی رازی نیز در این نشست گفت: باید مراقب باشیم که آنفلوانزای فوق  حاد پرندگان به سمت طیور گوشتی نروند زیرا این نگرانی در کشورهای دیگر دنیا نیز وجود دارد.

اعلام آمادگی موسسه سرم‌سازی رازی برای تولید واکسن آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور

وی همچنین در ارتباط با امکان ساخت داخلی واکسن‌های بیماری فوق‌حاد آنفلوانزای پرندگان در کشور بدون اجازه همراهی و اراده سازمان دامپزشکی کشور و سازمان‌های دامپزشکی امکان تولید این دارو در کشور نیست، اما در صورت تحقق این امر شرکت‌های سازنده‌ای مانند سرم‌سازی رازی می‌توانند در این زمینه ورود کنند .

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امرو
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
من نمیدونم چرا با اینکه موسسه سرم سازی رازی همیشه اعلام آمادگی میکنه ولی در کشور کمبود داریم.
یا این آمادگی اون آمادگی نیست، یا اینکه طفلیو بازی نمیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
آمادگی موسسه رازی مانند آمادگی دفاعی هست که در آموزش و پرورش درس می دهند.
نظر شما
ادامه