کد خبر: ۴۴۸۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه، قزوین، خراسان رضوی، بیجار، خراسان شمالی، کرمان و شهربابک

 

نایب قهرمانی تیم فوتسال دامپزشکی کرمانشاه در جام میثاق با ولایت
 
تیم فوتسال اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه مقام دوم مسابقات جام میثاق با ولایت را از آن خود کرد.
در این دوره از مسابقات که با همت حوزه پنج بسیج کارمندی و به میزبانی پتروشیمی بیستون برگزار گردید، تیم فوتسال دامپزشکی کرمانشاه با برتری برابر تیمهای همگروه شامل پالایشگاه کرمانشاه، بهزیستی، خطوط لوله شرکت نفت در مسابقات نیمه نهایی با شکست تیم پالایشگاه به فینال این دوره از مسابقات راه یافت.
گفتنی است در بازی فینال این دوره از مسابقات که یکپای آن دامپزشکی کرمانشاه حضور داشت ،تیم خوب و منسجم شرکت گاز استان طی یک بازی نفسگیر و علیرغم شایستگی هر دو تیم موفق شد با نتیجه 7 بر 5 دامپزشکی استان را مغلوب خود نماید.
آقایان سیروس سپهری ،کیوان تیرانداز،رامین داهی،فرزاد هواسی،محمدرضا احمدزاده،اردشیر نادری، حمزه نظری، اردلان جمشید بیگی،وحید دامود و بیژن سهرابی به عنوان بازیکن و رامین سمیعیان و افشین شورچه نیز به ترتیب به عنوان مربی و سرپرست تیم دامپزشکی را در این دوره از مسابقات همراهی می نمودند.

-----------------------------------

 

برگزاری مسابقات فوتسال جام زنده یاد دکتر علی‌محمد اویسی


ششمین دوره مسابقات فوتسال جام یادواره اولین مدیرکل فقید دامپزشکی استان قزوین، مرحوم دکتر علی‌محمد اویسی با همکاری نظام دامپزشکی استان با حضور  6 تیم از مورخه 2/10/89 در سالن ورزشی کوثر برگزار می گردد.
اسامی تیم های شرکت کننده در این دوره عبارتند از: 1- سازمان جهاد کشاورزی 2- شرکت هواپیمایی خدمات ویژه 3- مرکز آموزش علمی کاربردی 4- اداره کل منابع طبیعی 5- نظام دامپزشکی استان 6- اداره کل دامپزشکی استان قزوین

------------------------------------

 

افزایش 21 میلیون دلاری صادرات فرآورده های خام دامی

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام داشت: طی 8ماهه ابتدای سال جاری رقم صادرات استان به 17 هزار تن به ارزش 43 میلیون دلار رسیده که از نظر وزنی نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل بیش از 5800 تن و از نظر دلاری نیز 21 میلیون دلار افزایش را نشان می دهد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی دربازدید از منطقه مرزی دوغارون تایباد  با اعلام این خبر بر ضرورت تقویت توان دامپزشکی در  حوزه های تشخیصی و قرنطینه ای تاکید کرد.

وی اظهار داشت: با توجه هم مرز بودن استان با کشور افغانستان و در جهت جلوگیری از گسترش بیماری های دامی، تقویت قرنطینه مرزی را در مناطق همجوار با دیگر کشورها  در اولویت قرار داده و با عنایت به ضرورت استفاده بهینه از توان تشخیصی شبکه دامپزشکی شهرستان در جهت کنترل کالاهای مرتبط با دام که از طریق گمرک دوغارون وارد می گردد، تجهیز و مرمت آزمایشگاه دامپزشکی تایباد نیز طی ماه های آینده انجام خواهد شد.

ازغدی عمده کالاهای صادراتی طی 8 ماهه ابتدای سال جاری را شامل؛ انواع فرآورده های خام دامی دانست و مقصد صادرات استان در این حوزه را کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس ذکر کرد و یادآور شد تمامی موارد فوق با تائیدیه دامپزشکی استان صادر شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان میزان واردات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور را طی 8 ماه اول امسال 264 هزار تن دانست که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 7400 تن کاهش را نشان می دهد.

وی با اشاره به نقش ترانزیت در گردش اقتصادی، گفت: در مدت یاد شده 17 هزار تن کالاهای مرتبط با دام و طیور از طریق مرز های استان به منظور ترانزیت وارد کشور شده که پس از بررسی مدارک بهداشتی به منظور خروج از مرزهای دیگر به آن ها اجازه ترانزیت داده شده است که این رقم نیز با افزایش4 هزار تنی نسبت به 8ماهه اول پارسال روبرو بوده است.

 

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی بیجار خبر داد:
کشف یک تن گوشت غیرقابل استفاده در شهرستان بیجار


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار از کشف یک تن گوشت غیر قابل استفاده در این شهرستان خبر داد.

علی راسخی اظهار داشت: مصرف فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی با توجه به 750 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام و عوارض اقتصادی و جسمی حاصل از مصرف این‌گونه فرآورده‌ها امنیت غذایی جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد.
وی افزود: در همین راستا این میزان یک تن گوشت غیرمجاز و غیرقابل مصرف توسط اکیپ‌های بازرسی بهداشتی دامپزشکی شهرستان بیجار کشف، ضبط و معدوم شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار بیان داشت: کارشناسان دامپزشکی شهرستان بیجار با هدف تأمین گوشت سالم و بهداشتی برای مصرف شهروندان، در سال‌جاری با راه‌اندازی کلاس‌های آموزشی برای مددجویان ترویجی روستا، دامداران صنعتی و نیمه صنعتی، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای تابعه، بستر فرهنگی لازم را در زمینه ایجاد محیط بهداشتی برای فرآورده‌های دامی فراهم کرده‌اند.
راسخی با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت فرآورده‌های خام دامی و نقش آن در سلامتی انسان‌ها اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 750 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد.
وی تصریح کرد: مردم باید به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و جلوگیری از انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با بهره‌گیری ازخدمات مطلوب بهداشتی دام‌های خود را برای ذبح به کشتارگاه‌های استان با نظارت دامپزشکی تحویل دهند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار بیان داشت: دامپزشکی یکی از ارکان موفقیت در مقابله با شیوع بیماری‌ها همکاری لازم بین کارشناسان و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است که باید این همکاری به شکل منسجم‌تری انجام گیرد تا به نتیجه لازم برسیم.
راسخی در پایان خواستار همکاری هرچه بیشتر مردم در بهبود وضعیت بهداشت عمومی به ویژه در زمینه بهداشت فرآورده‌های خام دامی به منظور جلوگیری از سرایت بسیاری بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شد.

 

--------------------------------------

 

با رویکرد حفظ بهداشت و سلامت؛
حمایت از پژوهشگران از اولویت‌های دامپزشکی خراسان شمالی است


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: حمایت از پژوهشگران با رویکرد حفظ بهداشت و سلامت جامعه از اولویت‌های این اداره کل است.

مجید روحانی‌نژاد با بیان اینکه دامپزشکی یکی از مستعدترین علومی است که موجب افزایش تولید، بهره‌وری، امنیت سلامت، جامعه و غذا و حفظ سرمایه‌های دامی می‌شود، اظهار داشت: از این رو پژوهش برای تحقق این اهداف ضروری است.
وی با بیان اینکه بررسی کیفیت شیر خام با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از دامداری‌های استان سنتی هستند مورد توجه این اداره کل است، افزود: در این راستا بررسی و پایش آلودگی بار میکروبی شیر خام یکی از پژوهش‌هایی است که توسط کارشناسان به منظور کشف علت‌های بروز آلودگی شیر از زمان دوشش تا رسیدن به کارخانجات دریافت شیر انجام شده است.
به گفته وی، بررسی و پایش میزان باقی مانده دارویی و تقلبات شیر خام و اندازه‌گیری میزان سم آفلاتوکسین در آن از دیگر پژوهش‌هایی است که در راستای بالا بردن کیفیت شیر خام در سال جاری انجام شده است.
روحانی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به بروز خشکسالی و عدم وجود برخی از داروها برای درمان زنبورهای عسل، زنبورداران تمایل به استفاده از داروهای دیگر پیدا کرده‌اند که کارشناسان این استان به منظور یافتن اینکه آیا این داروها باقی‌مانده دارویی را در عسل بر جای خواهد گذاشت و همچنین بررسی کنترل و کیفیت آن از لحاظ وجود تقلبات احتمالی پژوهش‌هایی را انجام داده‌اند.
وی اضافه کرد: اکنون دنیا به سمت تولید محصولات ارگانیک و بدون باقی‌مانده داروهای شیمیایی می‌رود که در این راستا پژهش‌هایی در قالب پایش باقی مانده دارو، سموم و فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در ماهی قزل‌آلا انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: انجام این پژوهش‌ها فعالیت‌های این اداره کل را هدفمند می‌سازد و موجب می‌شود تا فقط به عملیات واکسیناسیون کفایت نکنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: این اداره کل از دانشجویانی که دارای پژوهش‌های کاربردی باشند حمایت خواهند کرد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: پژوهشی قابل قبول است که موجب توسعه پایدار شود و قابلیت تبدیل شدن به ثروت را داشته باشد.

---------------------------------------

 

مسوول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی کرمان:
39 هزار کیلوگرم طیور در استان ضبط و معدوم شد

 

مسوول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان وزن ضبطی دام سبک غیربهداشتی را در شش ماهه اول سال جاری، چهار هزار و 453 کیلوگرم، دام سنگین 22 هزار و 952 کیلوگرم و طیور را 39 هزار و 324 کیلوگرم عنوان کرد.

آمنه زینلی گفت: استان کرمان از لحاظ موقعیت جغرافیایی، همجوار با استان سیستان و بلوچستان است و این استان نیز همجوار با مرزهای شرقی (پاکستان و افغانستان) است بنابراین همواره در مسیر تردد دام قاچاق قرار دارد که این دام‌های قاچاق به سایر نقاط کشورمنتقل می‌شوند.

وی از همکاری خوب نیروی انتظامی در کنترل ورود دام قاچاق در استان خبرداد و گفت: این همکاری موجب شده کمترین میزان بیماری از دام‌های قاچاق در استان مشاهده شود و از لحاظ بیماری‌ها کاملا کنترل شده‌ایم.

مسوول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، تعداد دام سبک کشتار شده در شش ماهه اول سال جاری را 86هزار و 365 راس، دام سنگین 16 هزار و 17 راس، طیور سه میلیون و 882 هزار و 484 قطعه اعلام کرد.

مسوول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان به وجود 20 کشتارگاه دام در استان اشاره کرد و گفت: دو کشتارگاه کرمان و سیرجان نیمه صنعتی و بقیه به صورت سنتی کشتار می‌کنند.

وی اظهار کرد: بازدید از مراکز تولید، توزیع و نگهداری عرضه مواد خام دامی در شش ماه نخست سال جاری 55 هزار و 931 مورد بوده است.

 

----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک خبر داد:
آغاز واکسیناسیون تب برفکی 290 هزار دام در شهربابک


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: فاز جدید واکسیناسیون تب برفکی برای 290 هزار دام سبک در این شهرستان انجام می‌شود.

مجید اسدی با اشاره به آغاز فاز جدید واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان شهربابک اظهار داشت: یکی از وظایف دامپزشکی صیانت از سرمایه دامی کشور است و به این منظور اکیپ‌های فنی و عملیاتی دامپزشکی شهرستان شهر‌بابک به طور مستمر کار واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف را انجام می‌دهند.
وی افزود: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهمی ویروسی و واگیردار دام‌های اهلی و وحشی است که به آسانی خسارات اقتصادی قابل توجهی به بخش دامداری و دامپروری کشورها وارد می‌کند.
اسدی خاطرنشان کرد: در این بیماری میزان تولید شیر شدیدا کاهش یافته و هرگز بعد از بهبودی در بقیه دوران شیر‌دهی به میزان تولید قبلی نمی‌رسد.
وی گفت: کشور ما در منطقه جغرافیایی خاصی قرار دارد، به طوری که در همه کشور‌‌های همسایه ما بیماری تب برفکی بومی است و از طرف دیگر به علت ورود و تردد دام‌های قاچاق در مرز‌های شرقی، غربی و شمالی کشورمان همیشه احتمال ورود بیماری دامی از کشورهای همسایه وجود دارد.
اسدی بیان داشت: اصول کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ در همه کشورها بر پایه همکاری منطقه‌ای و اعمال قرنطینه و کنترل تردد دام و کشتار دام‌های آلوده و مشکوک استوار است.
وی تصریح کرد: در بیشتر کشور‌ها واکسیناسیون مرتب و منظم دام‌ها به ویژه در ابتدای برنامه‌های کنترلی و ریشه‌کنی نقش مهمی را بازی می‌کند همانند بسیاری از بیماری‌ها استفاده استفاده از واکسن و واکسیناسیون دام‌‌های حساس یکی از راه‌های مقابله با تب برفکی است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: در اجرای این فاز بیش از 290 هزار راس گوسفند و بز در سطح شهرستان شهربابک علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی می شوند.
وی اظهار داشت: در این راستا شبکه دامپزشکی شهرستان شهر‌بابک در حال اجرای فاز مایه‌کوبی گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی با اولویت نواحی پر تراکم و پر تردد دام در سطح شهرستان با فعالیت بخش خصوصی به طور رایگان است.
اسدی تصریح کرد: همکاری دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون کمک زیادی به زیر پوشش قرار دادن جمعیت دامی شهرستان شهربابک می‌کند.

 

 

نظر شما
ادامه