کد خبر: ۴۴۸۹۴
 

در پی انتشار خبرهایی در فضای سایبری مبنی بر ادعای سازمان محیط زیست در عدم انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان به انسانها (اینجا «دکتر سیامک مسعودی» رئیس گروه بیماری حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تصحیح مصاحبه انجام شده گفت: هرسال اواخر تابستان و با آغاز فصول پاییز و زمستان صدها هزار پرنده مهاجر آبزی برای زمستان گذرانی از مرزهای شمالی به كشورمان مهاجرت کرده و در تالاب‌ها و آبگیرها ساکن می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط ‌زیست، وی ادامه داد: طبق آمار سرشماری سالانه پرندگان مهاجر، به‌طور میانگین تعداد دو میلیون قطعه از این پرندگان در طول فصل پاییز و زمستان در كشور سرشماری شده‌اند كه بیشتر این پرندگان مربوط به خانواده مرغابی سانان است. نقش این پرندگان مهاجر در انتقال سویه‌های جدید ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، کاملا روشن می باشد. نظر به اینکه تغییرات ژنتیکی در ژنوم ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مداوم رخ می‌دهد، ممکن است شدت بیماریزایی ویروس جدید افزایش یابد و از مرزهای بین گونه ای عبور نماید، درنتیجه این موضوع همواره به ‌عنوان یک هشدار مطرح بوده است.

دکتر سیامک مسعودی افزود: بعضی از سویه‌های ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جزء بیماری‌های به شدت واگیر، مشترک و خطرناك بین پرندگان (اهلی و وحشی)، انسان و حتی سایر پستانداران است که در صورت مشكوك بودن به شیوع یا وقوع در یک منطقه، برای جلوگیری از انتشار آن در بین جمعیت‌های حساس دیگر، رعایت یکسری از اقدامات طبق ضوابط و مقررات دستگاه‌های متولی شامل سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین حفاظت محیط‌زیست ضروری است.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به این موضوع تاکید دارد که نقش و همکاری هر یک از دستگاه‌های نام برده شده در پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جای خود بسیار مهم و جدی است.

رئیس گروه بیماری‌های حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، سازمان حفاظت محیط‌زیست طی سال‌های اخیر به ‌عنوان خط مقدم پیشگیری و مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات‌وحش، با همکاری سازمان دامپزشکی اقداماتی نظیر افزایش پایش و مراقبت از تالاب‌ها و مراکز تجمع پرندگان مهاجر را انجام داده است. همچنین بررسی وضعیت پرندگان مهاجر و اطلاع‌رسانی به دامپزشکی در صورت مواجهه با لاشه پرندگان و یا موارد مشکوک به بیماری آنفلوانزا در حیات‌وحش بر اساس دستورالعمل مربوطه انجام می شود.

به گفته مسعودی، رعایت دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط‌زیست، در پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی نظیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نقش اساسی دارد که با همکاری بین بخشی می توان به این مهم دست یافت.

 
 
نظر شما
ادامه