کد خبر: ۴۴۹۴۹



مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: گورخرهایی که اخیرا به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار انتقال یافته اند، رها‌سازی شده و فرار آن‌ها تایید نمی‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «عباسعلی دامنگیر» افزود: پس از بررسی، تایید و اطمینان تیم پزشکی و کارشناسی سازمان محیط زیست کشور از سلامت پنج گورخر آسیایی، این حیوانات عصر یکشنبه هفته جاری در پارک ملی کویر رهاسازی شدند.

وی ادامه داد: هدف از انتقال گورخرهای آسیایی از پارک ملی توران در شاهرود به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار، معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی بوده و نگهداری این حیوانات در حصار به مدت چند روز برای تایید سلامت آن ها پس از طی کردن مسیر طولانی و اخت شدن با محیط جدید صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: گورخر آسیایی جزو حیوانات وحشی محسوب می‌شود و به همین دلیل امکان نگهداری این حیوانات بیش از 15 روز در حصار میسر نیست.

دامنگیر اظهار داشت: این حیوانات شب گذشته به منظور تعلیف به محلی که محیط‌بانان علوفه و آب تامین کرده بودند مراجعه و سپس پراکنده شدند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که علاقه‌مند به حضور در پارک ملی کویر و مشاهده این گورخرها هستند با هماهنگی به محیط زیست می‌توانند در محل حضور یابند.

به گزارش ایرنا، امروز خبری به صورت فراگیر در شبکه های اجتماعی مبنی بر فرار پنج گورخر آسیایی انتقال یافته از پارک ملی توران در شاهرود به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار انتشار یافت.

در نوزدهم مهر ماه امسال 10 راس گورخر از پارک ملی توران در شاهرود به پارک ملی کویر مرکزی در گرمسار با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد که متاسفانه پنج راس تلف شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان پس از این واقعه عنوان کرد: علت های تلف شدن پنج گورخر آسیایی در این استان با گمانه زنی بر سه محور در دست بررسی است.

گورخر آسیایی تنها بازمانده علف خوران تک سُم و از گونه های شاخص استان سمنان است.

گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زیرگونه ایرانی تنها 220 راس در منطقه خارتوران شاهرود و جمعیت کوچک در بهرام گور استان فارس باقی مانده ‌است.

پارک ملی توران واقع در شمال شرقی دشت کویر در شهرستان شاهرود را آفریقای ایران لقب داده‌اند و ذخیره‌گاه زیست کره توران با مساحت 147 هزار و 640 هکتار است که بعد از پارک ملی سرنگتی تانزانیا در آفریقا، دومین منطقه مناسب دنیا برای طبیعت گردی بکر به شمار می‌آید.

از جانوران شاخص منطقه حفاظت شده توران می‌توان به گورخر ایرانی، پلنگ، جبیر، آهو، کل و بز، قوچ و میش، کاراکال، جربیل، هوبره ، زاغ بور، حواصیل، باقرقره، انواع پرندگان شکاری از قبیل عقاب طلایی، شاهین، بحری و انواع خزندگان مانند مارجعفری، مارشاخدار ایرانی و کفچه مار اشاره کرد.


نظر شما
ادامه