کد خبر: ۴۴۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - پاییز به آخر رسید. تولیدکنندگان قصد کردند جوجه‌هایشان را بشمرند. اما جوجه‌ها از شمارش خارج شدند. قیمتشان با 40 درصد کاهش به 600 تومان رسید ولی باز هم تقاضایی وجود ندارد و جوجه‌ها روی دست تولیدکنندگان ماندند.

کاهش قیمت جوجه از ابتدای هفته آغاز شد و از 1054 تومان که میانگین قیمت هر قطعه جوجه در آبان بود به 600 تومان رسید. افت تقاضا برای جوجه در واحدهای مرغداری عمده‌ترین دلیل کاهش قیمت عنوان می شود. پیش بینی می‌شود سقوط قیمت‌ها تا پایان هفته نیز ادامه داشته باشد.

پرورش‌دهندگان مرغ رغبتی به خرید جوجه و به اصطلاح جوجه ریزی ندارند. برای تولید دست نگه داشته اند. افزایش قیمت گازوئیل آنها را به فکر برنامه ریزی های جدید انداخته است.

واردات تخم مرغ نطفه دار، واردات جوجه و افزایش تولید جوجه یکروزه به دلیل افزایش واحدهای تولید کننده از دیگر دلایلی است که مزید بر علت شده تا قیمت‌‌ها بیش از پیش کاهش یابد.

برخی هم معتقدند آلودگی هوای تهران بر میزان عملکرد واحدهای تولیدی و پرورشی مرغ اثر گذار بوده و این اثرات منفی در میزان تلفات جوجه یکروزه و مرغ های زنده موجود در مرغداری ها قابل مشاهده بوده است.

در هر حال قیمت جوجه که روند رشد آن از آبان ماه سال قبل آغاز شده و در فروردین سال جاری به اوج خود رسید. اکنون وضعیت معکوس را تجربه می‌کند.

تقاضا کاهش یافت

دکتر ناصر نبی‌پور رئیس اتحادیه مرغداران تخم گذار تهران گفت: تعیین قیمت جدید برای گازوئیل سبب کاهش کوتاه مدت تقاضا برای جوجه یکروزه شده است.

وی توضیح می‌دهد: قیمت هر لیتر گازوئیل برای تولیدکنندگان در بخش کشاورزی 150 تومان به ازای هر لیتر تعیین شده است حال آن که تا پیش از این سوخت مذکور را 20 تومان در لیتر می توانستیم خریداری کنیم. به این ترتیب با هشت برابر شدن این نرخ، برای هر کیلو مرغ 450 تا 500 تومان اضافه هزینه تولید تنها از محل افزایش قیمت گازوئیل ایجاد شده است.

نوسانات بازار جوجه بر مرغ تاثیرگذار نیست

دکتر علی آذروش دبیر انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز با بیان اینکه چند دلیل بر افت قیمت جوجه در روزهای گذشته موثر بوده است متذکرشد: این نوسانات بر بازار مرغ تاثیر نخواهد داشت.

وی خاطرنشان ساخت: به طورکلی پرورش‌دهندگان مرغ در دهه سوم آذر و دهه اول دی‌ ماه واحدهای خود را تخلیه کرده و خود را برای تولید ایام پایانی سال و نورورز آماده می کنند. به این ترتیب جوجه‌ریزی‌ها از دهه سوم دی و اول بهمن ماه آغاز می شود. بنابراین کاهش تقاضا برای جوجه در این ایام تا اندازه‌ای طبیعی به نظر می‌رسد.

آذروش اظهارکرد: اما علاوه بر کاهش تقاضای ایجاد شده عامل دیگری هم موجبات کاهش قیمت را فراهم آورده است.

وی اعطای مجوز واردات از سوی وزارت جهادکشاورزی برای تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه را مسبب دیگر این افت قیمت دانست و ادامه داد: دولت برای تنظیم بازار و کنترل قیمت جوجه که در دوره ای به شدت افزایش قیمت را تجربه کرد به بازرگانان بخش خصوصی مجوز واردات اعطا کرد. از این رو حجمی از محصولات وارد شده توانست بر بازار تاثیر بگذارد.

آذروش عنوان کرد: در هشت ماهه اول امسال شرایط خاصی برای جوجه یکروزه فراهم شد و قیمت‌ها به طور نامتعارف بالا رفت. کاهش کنونی قیمت، هنوز به نرخ مهر سال قبل نرسیده است.

مرور قیمت جوجه در یک سال

زمزمه های افزایش قیمت جوجه یکروزه گوشتی اردیبهشت ماه پارسال و زمانی به گوش رسید که میانگین قیمت آن از 478 تومان به ازای هر قطعه در فروردین ماه 88 به 546 تومان در ماه بعد افزایش یافت و این قیمت، بالاترین سطح قیمت جوجه یکروزه پس از بهار سال 86 محسوب می شد.

در آن ایام که بحران جهانی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به اوج خود رسیده بود، بخشی از تولیدکنندگان داخلی تحت تاثیر پیامدهای این بحران جهانی، عطای حضور در عرصه تولید را به لقای آن بخشیده بودند و کاهش عرضه موجب شده بود که قیمت هر قطعه جوجه یکروزه گوشتی با رکورد شکنی در دو ماه متوالی اردیبهشت و خرداد 86 به ترتیب به 553 و 593 تومان افزایش یابد.

این میزان، بالاترین سطح قیمتی بود که کارخانه های جوجه کشی در دوران فعالیت خود تجربه کرده بودند و با فروکش کردن تب بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ماه های بعدی، سطح قیمت جوجه یکروزه گوشتی نیز به تدریج کاهش یافت و تا پیش از اردیبهشت ماه پارسال هرگز به سطح 5000 ریال نزدیک نشد.

با این وجود، در شرایطی که موضوع بیماری یادشده به تدریج به ورطه فراموشی سپرده می شد و صنعت طیور پس از سال‌ها اضطراب و نگرانی ناشی از شیوع این بیماری روی آرامش را به خود می دید، تکان قیمتی جوجه یکروزه از اردیبهشت ماه سال گذشته دوباره نگاه ها را به سمت این صنعت جلب کرد هر چند که روند صعودی آرام قیمت 607 تومان به ازای هر قطعه جوجه یکروزه گوشتی در مردادماه پارسال حساسیت‌های زیادی را موجب نشد و بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت طیور، این افزایش قیمت را در آستانه ماه رمضان طبیعی و از روی عادت می دانستند. با کاهش نسبی قیمت جوجه یکروزه گوشتی در ماه های شهریور و مهر سال 88 ، گمان می رفت که آرامش دوباره به بازار فرآورده های صنعت طیور بازگشته است اما غافل از این که اتفاق پیش بینی نشده و بی سابقه‌ای در انتظار این صنعت بود.

آبان ماه پارسال مصادف بود با آغاز خیز بلند و جهشی قیمت جوجه یکروزه که رکوردهای قیمت را یکی پس از دیگری شکست و با عبور از مرزهای 6000 ، 7000 ، 8000 و 9000 ریال سرانجام به قله 10000 ریال پر کشید و به این ترتیب رکوردی را برجای گذاشت که شاید دستیابی مجدد به آن در یکی دو سال آینده ممکن نباشد.

و اکنون پس از عبور از ماه‌های پر رونق برای جوجه‌داران، پایین آمدن تقاضا کاهش دوباره قیمت را با خود همراه کرد. هرچند هنوز قیمت ها تا ابتدای سال گذشته فاصله دارد.

 

9 ماه امسال

هر قطعه جوجه ( ریال )

فروردین

9032

اردیبهشت

9141

خرداد

8753

تیر

7491

مرداد

9640

شهریور

9986

مهر

10112

آبان

10547

آذر

600

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا ترابی
|
-
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
0
0
البته بعید می دانم این عدم جوجه ریزی به صورت موقت و گذرا باشد چون با این شرایط به هیچ عنوان جوجه ریزی سود دهی ندارد!... سالن ها خالی باشد بهتر از این است که بعد از 50 روز کار و استرس مرغدار ضرر کند!
البته این وضعیت قطعا به ضرر تولید کنندگان جوجه یکروزه هم خواهد بود!... خدا خودش به داد تولیدکنندگان برسد
نظر شما
ادامه