کد خبر: ۴۵۰۰۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تلخندهای یک دامپزشک:
وقتی پارسال پذیرش دانشجوی دکترا با رتبه هفتاد هزار در مقطع دکترا را فاجعه خواندیم و آنرا فاتحه‌ای بر رشته مهجور دامپزشکی قلمداد کردیم، پذیرش رتبه‌های پایین‌تر آخرین میخ خواهد بود بر تابوت رشته دامپزشکی!
 

تلخندهای یک دامپزشک

چی فکر می‌کردیم و چی شد!

دکتر میرجلال سیدرسولی

در حالی که داد همه از پذیرش بیش از حد دانشجو در مقطع دکترای دامپزشکی در آمده است و آینده کاری این جوانان آینده‌ساز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تبعات اجتماعی و آسیب های بی‌شمار دیگری که توسط اهل فن بارها به آن پرداخته شده است، مشکل دیگری رخ عیان نموده است!

بصورت معمول، چهار انتخاب اول دیپلمه‌های رشته علوم تجربی در کنکور ورودی دانشگاه شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی می‌شد و رشته‌های دیگری نظیر پرستاری و سایر رشته‌های کارشناسی در مکان های بعدی قرار می‌گرفتند. اما ظاهرا امسال ماجرا از قرار دیگری بوده است و به سبب آینده کاری مبهم و بازار کار بسیار نامناسب دامپزشکی، دیپلمه‌های تجربی رشته پرستاری را بر دامپزشکی ارجح تر دانسته و پرستاری در مکان چهارم انتخاب های آنها قرار گرفته است!

بررسی چرایی این نزول شأن رشته بسیار مهم و مقدس دامپزشکی چندان سخت و دشوار نیست و سیاست هایی که در طی سالیان قبل بانی این مشکلات بوده‌اند، کاملاً مشخص است و قطعاً در رأس آنها ورودی بی‌حد و حصر دانشجو و به تبع آن تعدد خروجی فارغ‌التحصیل بوده است، لیکن نکته بسیار ‌مهم در این میان، نقد و تحلیلی‌ست که از این اتفاق می‌توان داشت. شاید در نگاه اول و با تحلیلی سطحی‌نگر چنین بیندیشیم که جامعه آگاهتر شده و نسبت به انتخاب این رشته کاهش رغبت داشته است که این امر خودبخود باعث کاهش جذب دانشجوی دکترای دامپزشکی خواهد شد، ولی در واقع اینکار باعث شده است تا افراد با سطح علمی پایین تر و رتبه‌های شش رقمی (!) فرصت حضور در مقطع دکترای دامپزشکی را داشته باشند! ضمن اینکه همزمان با این اتفاقات شوم، دانشگاه آزاد نیز ظرفیت پذیرش دانشجو را سال به سال بالاتر می‌برد و مشکلات افزونتر می‌شود!

وقتی پارسال پذیرش دانشجوی دکترا با رتبه هفتاد هزار در مقطع دکترا را فاجعه خواندیم و آنرا فاتحه‌ای بر رشته مهجور دامپزشکی قلمداد کردیم، پذیرش رتبه‌های پایین تر به سبب آنچه در بالا عرض شد، آخرین میخ خواهد بود بر تابوت رشته دامپزشکی!

یاد بیتی از از یک ترانه (البته از نوع مجاز!) افتادم:

 "چی فکر می‌کردیم و چی شد

عاشقی هر کی هر کی شد!"

شاید دور از واقعیت نباشد در بیت بالا بجای کلمه «عاشقی» از کلمه «دامپزشکی» استفاده شود!

دکتر میرجلال سیدرسولی

 ۳ آبان ۱۳۹۷

منبع: کانال تلگرام Meat Inspection

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
اخه دامپزشکان هم پخی نبودند و سازمان دامپزشکی هم حرفی برای گفتن ندارد . اوضاع بهتر از این نمی شود .
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
من امسال با رتبه ۵۷۰۰ سهمیه و ۲۰۰۰۰ کشوری هیچ جا دامپزشکی قبول نشدم، آخه با هفتاد هزار ؟؟؟؟ چطور ممکنه
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
"اخه دامپزشکان هم پخی نبودند "
این چه طرز حرف زدنه؟
انشا الله روزی برسه از شر این کنکور و رتبه خلاص بشیم و هر کسی در هر رشته ایی خواست وارد بشه ولی در فارغ التحصیلی سخت گیری بشه
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
من یک همکلاسی داشتم دانشگاه دولتی شیمی کاربردی قبول شده بود دانشگاه آزاد ذخیره پزشکی بود الان همین همکلاسی من فوق تخصص بیهوشی هست و استاد دانشگاه دولتی بدون هر گونه سهمیه ببینید اگر دانشگاه آزاد نبود چه استعدادی را ازدست میدادیم اونوقت آقا با سهمیه شاهد وغیره ذخیره دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد تورقوز آباد قبول میشه خروجی هم بیسواد اگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
احسنت بر دکترمیر جلال سید رسولی عزیز. دقیقاً مسأله اصلی همان پذیرش بی رویه دانشگاه آزاد و حتی دولتی است که پدر دامپزشکی را در آورد
امیر
|
France
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
2
0
سلام
چرا فکر میکنید تعداد زیاد دانشجو در یک رشته موجب معظل بیکاری میشه؟!!!
اولا تعداد دانشجو در رشته دامپزشکی نسبت به خیلی از رشته ها حتی رشته های تاپ مثل پزشکی ، حقوق و ... خیلی کمتره، دوما اصلا تعداد دانشجو و دامپزشک این رشته هنوز جا داره افزایش پیدا کنه
فقط باید بدونیم اگر در هر رشته سواد و دانش کافی داشته باشیم در هر شرایط و موقعیتی موفق میشیم
تعداد اصلا گزینه خوبی برای سنجش و قضاوت نیست ...
سپاس
استاد دامپزشکی
|
Germany
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
0
0
سلام بر همکاران ارجمندم در حرفه دامپزشکی به نظر می آید که رویه گرفتن مدرک دامپزشکی باید اصلاح شود. در تمام دنیا ورود به دانشگاه آسان است ولی اتمام تحصیلات و گرفتن مدرک بسیار سخت می باشد. به نظر می رسد با کنترل کیفیت آموزش و آزمون ها در دانشگاه های مجری دوره ها می توان به آینده امیدوار بود همچنین در استخدام فارغ التحصیلان باید سطح سوار افراد در نظر گرفته شود تا دانشگاه های مجری بیشتر بر روی کیفیت خروجی خود اهمیت دهند. با آرزوی موفقیت برای تمام همکاران و دانشجویان عزیز
دامپزشک نیروهای مسلح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
2
با سلام خدمت دوست و هم ورودی عزیزمان بله سیاست های غلط مسوولین چه در دانشگاه های دولتی و هم ازاد و همچنین بی کفایتی سازمان دامپزشکی و ادارات در ایجاد تعریف درست از وظایف و ایجاد نقش های جدید برای دامپزشکان در جامعه باعث وبانی این مسایل شده است .بایستی خیلی از دانشکده های دامپزشکی به مراکز تحقیقاتی وپژوهشی تبدیل شوند و با دانشکده های پزشکی همکاری نمایند در کشور های توسعه یافته که از لحاظ دامپروری و دام های کوچک از ما بسیار پیشرفت کرده اند تعداد دانشکده های دامپزشکی ان ها به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی باشد .بایستی رشته هایی مثل طب حفاظت و حیوانات ازمایشگاهی وپاتولوژی مقایسه ای و دندانپزشکی در دامپزشکی ایجاد گرددو فارغ التحصیلان دامپزشکی دامپزشکی بعد از دکتری عمومی به شرطی اجازه فعالیت بهشان داده شود که یک دوره اینترشیپ مثل دیپلمای که دانشکده دامپزشکی شهرکرد داشت .بگزرانند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
بنظر می اید از نظر همه پذیرش مساوی است با فارغ التحصیلی !!!؟؟؟؟ آیا این درست است !!؟؟ این فقط در فرهنگ این کشور دیده میشود !!!
نکته در این نیست که چقدر پذیرش میشود بلکه مهم این است که چه تعداد و با چه کیفیتی در نهایت فارغ التحصیل میشوند !!!
وقتی برای این سیستم ، کیفیت آموزش و میزان کارآمدی فارغ التحصیلان و سواد و مهارتهای آنان مهم نیست، چه فرقی میکند که چه تعداد دانشجو پذیرش نمایند . وقتی هدف مشغول کردن و سر کار گذاشتن جوانان و فقیر تر کردن آنها است و وقتی این مردم برای عنوان دکترای بی محتوا ، خوب پول خرج میکنند !! چرا که نه !!؟؟ چرا از این مردم عجیب غریب ایرانی که واکنشهای جاهلانه شان در دنیا نمونه است پول بیشتری کسب نکنند !!؟؟
وقتی که یک فرد خاص که تا ریاست ............. هم رسیده و افتخارش بی سوادی است و مشاور دانشگاه آزاد میشود و هنرش را ،در به هر قیمتی پول در آوردن و .................. در اختیار دانشگاه آزاد می گذارد ،و حتی به بقیه یاد می دهد چگونه چند سال انتخابات نظام را به تعویق بندازند ، چه انتظاری دارید !!؟؟ تا این نوع الگوها که با بیسوادی و فقط با هنر فریب کارشان را پیش میبرند ،وجود دارند امیدی به هیچ نوع بهبودی در این اوضاع وجود نخواهد داشت .
دکتر کاوه عایدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
جناب نفر اول که فرموده اید دامپزشکان هیچ پخی نیستند.با ساختار مغز و سیستم تفکری که دارید بهترین جا برای شما اتاق کالبد شناسی دامپزشکی در قسمت تک سمی ها ............ هستش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
دانشجویان و اساتید در تمام دانشکده های دامپزشکی کشور اعم از آزاد و غیر آزاد و کارکنان دامپزشکی کشور اعم از خصوصی و دولتی همگی دارند چوب بی تدبیری مسئولین سازمان دامپزشکی را میخورند!
هر کس مخالف این سخن است استدلال بیاره لطفا!
دامپزشکی را از یه دستگاه علمی و تخصصی سطحش را به روابط عمومی وزارت جهاد و پشتیبانی امور دام تقلیل دادند خیلی هم خوشحالند!
نظرات استاد بزرگوار دکتر عطارد عزیز را در همین سایت حکیم مهر ببینید:
خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
راست می گه والا.چی فکر می کردیم،چی شد!!!الان دامپزشکی در مقایسه با رشته های فنی کاربردی مثل سیم کشی و مکانیک و کناف کار و غیره پایین تره.یه مکانیک یا سیم کش هر کجا دوست داشته باشه می تونه بدون امتیاز کار کنه ولی یه دکتر به راحتی نمی تونه این تصمیم رو بگیره.تازه سیم کش نیازی به زبان انگلیسی خوندن و پری انترنی دادن و پول و اعصاب خرج کردن نداره و محیط کاری یه سیم کش خیلی تمیز تر از محیط طویله است لااقل بو نمی گیره.چی فکر می کردیم،چی شد!!!این حرفا خطاب به مجلس و دولت گفته شد.گرچه اگه اهمیت بده بودن،الان دامپزشکی به این وضع اسفناک نمی افتاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
باسلام
سخت گیری برای گرفتن مدرک حرف درستی است ولی صحیح ترآن این است گرفتن مدرک را اصولی کنندوشرط آن تربیت استاد با سواد ودلسوز است مانند کشورهای متمدن وپیشرفته انشاالله امیدواریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
آقای امیر نامی که میای مینویسی هنوز این رشته جا داره انشالله تو بازار کار میبینمت این رشته اصلا کار نداره... واقعا برای این تفکر غیر علمی متاسفام به اندازه کل قاره اروپا دانشکده زدن بعضی ها عین آقا میان حمایت میکنن در حالی که بیماری همکارانش میبنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
تو دانشکده های دامپزشکی به جز علوم دمده و منسوخ چیزی به دانشجو آموزش داده نمیشه. کیفیت علم اکثریت اساتید بسیار پایین و اصلا بروز نیست. با دانشگاه های کشورهای پیشرفته تبادل استاد و دانشجو نداشته ایم. همکاری های بین المللی دانشگاهی وجود نداشته. علم امروز دامپزشکی در ایران بسیار عقب مانده و منسوخ است. از سویی دانشجویان بسیار پر مدعا و خود بزرگ بین تربیت میشوند در حالی که وقتی علمشان را با رشته های نزدیک در گروه پزشکی مقایسه میکنیم حتی با رشته هایی در سطح لیسانس هم حرفی برای گفتن ندارند. واقعا همین خودبزرگ بینی ها و تکبرهای یکسری افراد در دامپزشکی همیشه و همیشه مانع از آن شد که دامپزشکی جزیی از سیستم بهداشتی به حساب بیاید و همین افراد همیشه مانع از ایجاد ارتباط با گروه پزشکی شدند. به غیر از این با تربیت دانشجویان خودبزرگ بینی مثل خود این بیماری را اشاعه دادند و خودبزرگ بینی در دامپزشکی ریشه دار و واگیر دار باقی ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
0
یه عزیزی فرمودند که:
اساتید به روز نیستند و علوم تدریسی در دانشگاه دمده شدو و...
عرض کنم خدمت ایشان و سایر همفکرانشان که اگر خودروی تولیدی ما ۵۰سال پیکان بود و ۲۰سال است پراید شده و تغییر نمی کند آیا مقصر اساتید دانشکده های فنی مهندسی ما هستند؟؟؟؟
ما نخبه های رشته ریاضی را میفرستیم دانشگاه تا مکانیک سیالات و جامدات و طراحی و... بخوانند ولی خود اونها بعد از تحصیل باید بیان و سوار پراید بشن با اینکه مدرنترین خودروهای جهان را آنالیزش را دیده اند!
مشکل کجاست؟
مشکل اینجاست که وزارت صنعت و دیگر تصمیم گیران منفعتشان در این پراید بدمصب است!
تو چند تا کامنت قبل نوشتم بلایی که سر دانشکده دامپزشکی اومده از متولیان دامپزشکی کشور است ولاغیر!
عزیزان من بیرون از دانشکده مسئول دامپزشکی از شما علم روز نمیخواهد بنده پس از ۱۵سال سابقه کار در بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی اینا میگم
از شما جمع و پهن کردن و ساختن آمار و شرکت در جلسات مدیریت شهری و استانی است که یک مثقال ارزش ندارد!
صحبت تحقیق و مراوده و مکاتبه با دانشگاه را هم بزنید میفرستنت تورقوزآباد بری تو قالیشویی کار کنی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
0
دین شان را تقلید بر باد داد هزار ویک لعنت بر تقلید باد .....
نظر شما
ادامه