کد خبر: ۴۵۰۲۱

 


دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم با صدور اطلاعیه‌ای، با توجه به فعال‌بودن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اکوسیستم زاینده رود استان اصفهان، رعایت جدی برخی اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه‌ای را خواستار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور امروز شنبه ۵ آبان 97 طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به فعال بودن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اکوسیستم زاینده رود استان اصفهان، عدم رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای توسط مدیریت واحد پرورشی به ویژه مزارع مرغ تخم گذار، می تواند سبب بروز خسارت سنگین ناشی از بروز بیماری گردد. لذا ضروری است پرورش دهندگان به ویژه مزارع مرغ تخم‌گذار، مادر و بوقلمون در این خصوص به موارد ذیل توجه كامل نمایند.

۱- در صورت وقوع هرگونه تلفات غير عادي، افت مصرف آب و دان و یا افت تولید به ویژه در واحدهاي تخم گذار، مادر و بوقلمون قبل از هر چيز به بيماري آنفلوانزا مشكوك شويد و ضمن تشديد ضوابط قرنطينه اي نسبت به اعلام سریع مورد به اداره دامپزشكي شهرستان اقدام گردد.

۲- پرندگان آبزی، بومي و آزاد پرواز در هر فصلي از سال مي توانند حامل ويروس آنفلوانزا باشند و در صورت تماس مستقيم يا غير مستقيم، سبب انتقال بيماري به واحد مرغداري خواهند شد.

۳- انجام جوجه‌ریزی تخمگذار و مادر در واحدها پس از رفع نواقص بهداشتی و اخذ موافقت کمیته ممیزی امنیت زیستی مجاز است.

۴- مواد آلي به ويژه كود سبب افزايش پايداري ويروس در محيط شده و حتي قوي ترين ضد عفوني كننده‌ها نمي توانند ويروس را در حضور مواد آلي از بين ببرند. لذا لازم است در زمينه پاك سازي مرغداري و فضاي اطرافي و رعايت اصول قرنطينه در زمان انتقال كود توجه كامل گردد.

۵- الزام به سرپوشیده کردن محل دپوی کود مرغی به منظور عدم دسترسی پرندگان آزاد پرواز و عدم جابجایی آن بدون فرایند سالم‌سازی.


 

نظر شما
ادامه