کد خبر: ۴۵۰۵۸
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
نگاه شما:
وقتی از صاحب گله گوسفند پرسیدم از دگزا در چه مواردی استفاده می‌کند، گفت: «این مسکن و تب‌بر هست و به هر گوسفندی که تب داشته باشد، می‌زنم!» ...
 

اهمیت دخالت افراد فاقد صلاحیت در درمانهای دامپزشکی

دکتر علی‌اکبر کلانتری

رئیس انجمن صنفی کلینیسینهای دامپزشکی استان مازندران

 

به رغم اعتراض های گسترده کلینیسین های دامپزشکی در مورد دخالت افراد فاقد صلاحیت در درمان های دامپزشکی، توجه لازم به این اعتراض ها نمی شود و اراده ای برای حل ریشه ای این مشکل وجود ندارد.

به نظر بنده، علت اصلی، ندیدن خساراتی است که این کار به بار می آورد و علت اصلی اعتراضات کلینیسین ها هم، دقیقاً وقوف بر این خسارت هاست. به عنوان یک کلینیسین، هر روز شاهد تجویز بدون مناسبت داروهای مختلف و اقدامات درمانی غلط و بی حاصل و حتی زیانبخشی هستم که در این مملکت رایج گردیده است.

مهمترین مرجع تجویز داروها که در بهترین شکلش بر اساس تشخیص های احتمالی صورت می گیرد، داروخانه های دامپزشکی هستند. وقتی مبنای کسب درآمد، فروش دارو باشد، نتیجه ای جز تجویز حداکثری دارو بر اساس هر علامتی که دامدار اعلام می کند، نیست. حضور بقایای داروها در محصولات مصرفی، ضرر دامدار و هدر رفتن ارز مملکت، از عوارض این کار است. مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها در صنعت طیور، یکی از بارزترین نمونه های قابل ذکر است.

در مورد دام بزرگ، دخالت افراد فاقد صلاحیت بر ابعاد روال فوق می افزاید. کلسیم تراپی های بیجا، مصرف هورمونهای گوناگون، درمان ناقص ورم پستانها، تشخیص آبستنی های اشتباه و اعزام گاوهای آبستن به کشتارگاه، دستکاری بیمورد رحم برای خروج جفت و بسیاری از موارد که منجر به ذبح یا مرگ دام می گردد.

بنده نزدیک به چهل سال است که همه روزه شاهد این موارد و متضرر شدن دامدارانی هستم که متاسفانه خودشان هم به علت خسارت ها وقوف ندارند. برای روشن شدن مطلب به یک نمونه از این درمانها اشاره می کنم:

«صاحب یک گله گوسفند 200 رأسی، با ادعای آثاری نظیر تب، اسهال، لاغری و تلفات به داروخانه ها و کاردانهای مختلفی مراجعه کرده و بعد از حدود یک ماه از شروع بیماری و تلف شدن حدود بیست رأس از دامهایش به بنده مراجعه نمود. یک کیسه پر از نمونه داروهایی که مصرف کرده بود را همراه داشت: پنی سیلین، اکسی تتراسایکلین، تایلوزین، پانتریسول، فلونیکسین، دگزامتازون، اسکورزاستاپ و غیره! وقتی پرسیدم از دگزا در چه مواردی استفاده می کند، گفتند این مسکن و تببر هست و به هر گوسفندی که تب داشته باشد میزنم! بیماری گله تیلریوز بود و با مصرف بوتالکس و اکسی تتراسایکلین تحت کنترل درآمد.»

اگر مسئولین به فکر سرمایه دامی کشور، دامداران، ارزش ارزی که هدر می رود و بهداشت عمومی هستند، باید چاره اندیشی نمایند. در مورد چگونگی کار داروخانه ها، بحث زیادی مطرح است که در جایش عنوان خواهم کرد، ولی در مورد دخالت افراد فاقد صلاحیت، نیاز به یک هماهنگی در سطح بالا بین مسئولین سازمان دامپزشکی، نظام دامپزشکی و مقامات قضایی می باشد تا به یک روال مناسب دست یافت؛ روالی که بتواند با سرعت و قاطعیت در مقابل این اقدامات وارد عمل شود و کیفر درخور و باز دارنده ای برای متخلفین در نظر گرفته شود. روال فعلی بهدلیل وقتگیری و کمنتیجه بودن اثر آن، سالهاست که ناکارآمدی خود را به ثبوت رسانده است.

 

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
دامپزشک . دکتر مسعودی
|
Germany
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
1
با سلام
بنده از همکاران کلینیسین هستم جناب دکتر. باید عرض کنم همانطور که مستحضرید تعداد کلینیسین های کم سواد و بیسواد بسیار بیشتر از همکاران داروخانه دار هست. من هم مثل شما از بعضی همکاران داروخانه دار بخاطر پاره ای موارد دلگیر هستم.اما انصافا دامداری که کلا ۵ تومن و ۱۰ تومن تو جیبشه آیا بودجه پرداخت هزینه ویزیت و دارو رو داره؟ من فکر میکنم دوستانی مثل شما باید کمی هم واقع بینانه تر به مسائل نگاه کنن. و فقط به فکر منافع خودشون نباشن. تعداد زیادی از دوستان من داروخانه دار هستند و متفق القول بر این عقیده اند که ارائه دارو بر اساس نسخه براشون درامدزایی بیشتر و دردسر کمتری داره. واقعیت هم همینه اگر دقت بفرمایید. جدای از این مسائل من فکر میکنم شکستن همه کاسه کوزه ها بر سر همکاران داروخانه دار کار اخلاقی و درستی نیست.و متاسفانه این رویه همیشگی شما در همه مصاحبه هاتون هست. من تاحالا حتی یکبار ندیدم از همکاران کلینیسین و بی اخلاقی ها و بیسوادیها و اعمال غیر حرفه ایشون صحبت کنید. همیشه حرف از داروخانه هاست و گلایه از اونها و یکسری حرف تکراری.... . چه خوبه اگر یه سوزن به همسایه میزنیم یه جوالدوز هم به خودمون بزنیم. بنده بعنوان یک همکار کلینیسین با چندین سال سابقه کاری معتقدم همکاران کلینیسین هروقت تونستن کارهای روتین خودشون رو با موفقیت بالای ۹۰ درصد انجام بدن اجازه صحبت در مورد سایر اصناف دامپزشکی رو دارن. متاسفانه در جامعه کلینیکی ما بیسوادی موج میزنه.پیروز باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
2
1
اقای دکتر .... عصبانی نشو الان دامدار بهتر از دکترهای تازه فارغ التحصیل علم و اگاهییشان بیشتره. شما حتما از یه جای زخمی شده اید که اینگونه سخن میگویید تحربه همیشه بالاتر از علم است
دکتر کلینیستین
|
France
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
0
با سلام اقای دکتر ................. دامدار دنبال جواب گرفتنه حالا چه غیر مجاز چه مجاز
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
0
1
حکیم مهر عزیز ایشون رو کاملا آبونه کردن و هر از گاهی باید یه مصاحبه از ایشون چاپ کنند بر علیه داروخانه ها.
....................
شما کلینیسین محترم چقدر از داروخانه انسانی دارو تجویز می کنید، چقدر با داروخانه های خاص کار میکنید.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
1
اون اقایی که خودشو کلینیسین معرفی کرده قطعا داروخانه داره. داروخانه ها شدن سوپرمارکت فقط دنبال فروش بیشتر هستن نه به فکر دامدار و سلامت جامعه. 80 درصد داروخونه ها یه فروشنده آوردن که خودش دارو تجویز میکنه. نسخه نوشتم برا داروخانه برای داروی شرکت معتبرتر چون نداشته فروشنده گفته داروی قوی برات ننوشته بیا اینو ببر حال کن. اصلا داروخانه دامپزشکی به نظر بنده کلا اشتباهه هر کلینیسین هم کار درمان هم دارو باهم داشته باشه بهتره.
دکتر کلانتری
|
United States of America
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
بحث اصلی فعالیت افرادیست که فاقد صلاحیت انجام کار درمانگاهی دامپزشکی هستند . اگر فرد مجاز به این کار هم مشکل دارد باید درجای خود مورد بحث ، بررسی و چاره جویی قرار گیرد نه آنکه وجود چنین پدیده ای را بهانه ای برای انجام هر خلاف دیگری قرار دهیم.
در مورد دارخانه های دامپزشکی هم ، طرف بحث بنده ، همکاران دامپزشک نیستند ، بلکه معیوب بودن نظام در مان در دامپزشکی کشور است . وجود دامزشکان با اطلاعات کم و مهارت ناکافی در عرصه درمان نیز ، زائیده همین نظام معیوب هست .
هدف من، حرکت به سمتی هست که به نظامی مبتنی بر علم و دست آوردهای جهانی منجر شود و در ان ، هم دامپزشکی کشور در جایگاه شایسته خود قرار گیرد و هم بهداشت جامعه و اقتصاد کشور از آن منتفع گردد .
دامدار
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
سلام آقای دکتر .متاسفانه گاهاکلینسین ها با همکاری داروخانه ها جیب دامدار بیچاره رو برای یک درمان ساده خالی میکنن.گر چه فراموش نکنیم که قیمت داروهای دامی واقعا سرسام آورده .درمان ساده تیلریوز ممکنه تا300تومن تموم بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
1
0
چه تیتر داغونی!!!!
واقعا "اهمیت دخالت افراد فاقد صلاحیت در درمان‌های دامپزشکی" یعنی چی؟؟؟؟
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
دامدار باید تفاوت خدمات دکتر و کلینسین را با سایر رده ها عملا احساس کند. وقتی رفتار یک کلینسین در درمان دام با مشتی ابرام کود فروش چه در رعایت اصول معاینه وبیوسکوریتی خدمات و توصیه های پزشکی و بسیاری از مسائل که عنوان آن از شأن حرفه خارج است، یکی باشه و حتی نتایج و رفتار او بهتر باشه، باید برای رفع این شکل را ابتدائا کلینسین های عزیز از خودشان آغاز کنند. تابحال فکر کردید که چرا خیای از ما علی رغم آشنایی به نحوی تزریق، هنوز برای تجویز داروی تزریقی خود به درمانگاه می رویم؟ فقط بخاطر این است که اونا برای هرکارشون رفتار حرفه ای خود را رعایت می کنند و ما و شما به اونا از خودمان بیشتر اعتماد می کنیم.
رضا داروخانه دار
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
با سلام,دوستان بیاییم عادلانه قضاوت کنیم،درسته داروخانه نباید بدون نسخه دارو بده،حرف حقیه،ولی نسخه ای وجود نداره،همه دارن داروخانه ها رو دور میزنن،شرکت پخش که خودش دارو میده به دامدار های بزرگ،بنده مدرک مستدل دارم از این مطلب،کلنسین هم که صندوق عقب ماشینش برا خودش داروخانه است ،نسخه ای نمینویسه،همه دارو ها رو خودش از مراکز پخش میکیره تحویل دامدار میده،داروخانه این وسط باید چکار کنه،واقعا با انصاف حرف بزنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
بی سوادی بعضی دامپزشکان کاملا طبیعی و منطقی است و بدتر هم خواهد شد و کسی هم از این وضع نمی تونه شکایتی داشته باشه.هر وقت علت رو جویا بودین به مقایسه وضعیت حمایت از پزشکان و دامپزشکی مراجعه کنید.سواد رو از کجا بیاره وقتی که شش سال درس خونده،تازه باید کار کنه تا بتونه سواد کسب کنه اگه با کتاب باشه که همه وقتی تمم کنن علامه هستن.این وقت رو دولت می گه ای دامپزشک از خودت بذار.پس تا زمانی که متبحر نشدی،نه می تونی ازدواج کنی،نه می تونی درآمد کافی داشته باشی هیچی برات نیست.حتی کار هم به مرحمت حمایت های دولت های ایران به قدری کم شده که ویزیت به زیر قیمت رفته و همه سرگردان موندن.دولت نه تنها دست گیر نیست از پا هم می کشه.جدایی دولت از ملت هم که به بدتر شدن این امر دامن زده .درآمد های اصلی دست دولته هر جا خوشش میاد خرج می کنه حالا یا سوریه باشه یا افراد خاص!!!!دامپزشکی نه آینده خوبی داره،در مقایسه با شغل های دیگه هم خیلی اذیت و دردسر داره
دکتر سامانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
به نظر من مصاحبه منطقی بوده و من از افکار دکتر کلانتری حمایت میکنم باید هر چیزی روال منطقی و قانونی داشته باشه . اینکه بدون توجه به اصول نسخه نویسی هم دارو به حد اکثر بدهیم و هم دستور و روش مصرف و تمام اطلاعات رو در اختیار دامدار بزاریم نه علمی هست و نه در دراز مدت به نفع جامعه دامپزشکی . داروخونه ها ی دامپزشکی هم باید به روال منطقی و اصولی خویش برگردند
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
درود همکاران گرامی :
بحث دخالت کار درمانی در همکاران داروخانه دار رو صرفا به مهارت و سوادشان ربط ندیم ، چون این دوستان اولا فرصت پیدا می‌کنند که در بین همکاران کلینیسین از تجربه بیش‌تری برای درمان بیماری‌ها ، خصوصا بومی ( با توجه به نسخه های موفق ) پیدا کنند و با اینکار برگ برنده ای از باب دارو بدون نسخه داشته باشند و از بابت دیگه دامدار بدلیل عدم ویزیت دام توسط دامپزشک خودش رو مقصر قلمداد کنه که منجر به چند بار مراجعه به همون داروخونست .
بپرسیدچرا همین همکار داروخانه دار بخاطر وضعیت مالی دامدار :
۱- تخفیفات دارویی شرکت‌های رو به دامدار ( بجز دامداران بزرگ اونم نه همشون ) ارایه نمیکنه
۲- و به طور مثال برای دام زمینگیر بدلیل عدم ویزیت کلینیسین ، یا چندین برابر دارو یا وسیع الطیف دارو میدن و یا اکثرا منجر به تلف شدن دام میشن ..

فراموش نکنیم همکار داروخانه دار ما در سیستم آموزشی تحصیل کرده که همون کلینیسین پرورش یافته و امتیازی علمی جدای از ایشون نداشته مگر امتیاز مالی که به سمت احداث داروخانه رفته ..

در نهایت وجود قانون ، ماورای تعبیر به نفع یا دور زدن منافع شغلی هست .

در باب اینگونه رفتار اشتباه یا دخالت‌های پر بهانه ، حرف بسیارست ..
آیا همچون همکار کلینیسین که در سیستان و بلوچستان بخاطر دپوی دارو و دخالت در توزیع دارو چند میلیارد جریمه شد ! آیا اتفاق خاصی برای همکاران داروخانه دار افتاد ؟
بگذریم که این همکاران با مسایل خاص و مشکلاتی که با نسخه های پشت پاکت سیگار تکنسینها و درمانگران غیر مجاز ، چه به سر درمان و دام و دامپزشک آوردند

بحث سواد هم شاید بی ارتباط نبوده اما بیش‌تر بهانست و راهکارهای مناسبتی وجود داشته و دارد .
بدرود
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
کدوم تخفیفات دوست عزیز
همه رو برداشتن
شما انگار هنوز تو دو سه سال قبل سیر میکنی
واقعیت اینه که هر اندازه داروخانه ها متخلف باشند کلینیسین ها هم متخلف و .........ن
مگر میشه انقد راحت به یه صنف اتهام وارد کرد
حقیقت اینه که کلینیسینها هم تمام این بحثها رو انجام میدن تا دارو رو بدست بگیرن و از سود دارو منتفع بشن
وگرنه مطمئنا بفور دامدار نیستن
شاهد این قضیه اینه که برا کیسهای بیرون هزینه دارو رو بطور مجزا و چندین برابر قیمت میگیرن
بماند که خودشون دپوی دارو بطور غیرقانونی دارن و متخلف و مجرم هستن
ع م
|
Germany
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
0
0
دوست کلنسین عزیز و مثلا حق بجانب که با مظلوم نماییحقایق را وارونه جلوه میدهی ،در مورد واکسن هم که در حال حاضر فروش و تجویز ان در دست شماست قصه بسیار اسف بارتر از فروش دارو توسط همکاران داروخانه دار است . در مورد واکسن؛ شما هم میبرید و هم میدوزید .در بسیاری از موارد در دامداری و مرغداری نیازی به تجویز واکسن نیست اما دوستان کلنسین چون در فروش ذینفع هستندگاها بدون رعایت اصول علمی اقدام به تجویز واکسن غیر ضروری میکنند تا از سود فروش عقب نمانند .همه ما میدانیم که هزینه واکسن غیر ضروری بسیار بیشتر از فروش چند قلمدارو به مرغدار است .پس پیشنهاد میشود برای جلوگیری از چنین سود جوییهای احتمالی بخش فروش واکسن به دارو خانه ها داده شود تا دوستان کلنسین در تجویز واکسن خدای ناکرده دچار لغزش که زیان ان متوجه دامدار و مرغدار خواهد شد نشوند .پس طبق فرمایش جنابعالی اگر بناست ریش و قیچی درمورد دارو و تجویز بدون نسخهرعایت شود .بهتر است در مورد واکسن هم ریش و قیچی در دست کلنسین نباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
0
"وقتی پرسیدم از دگزا در چه مواردی استفاده می کند، گفتند این مسکن و تب‌بر هست و به هر گوسفندی که تب داشته باشد می‌زنم! بیماری گله تیلریوز بود و با مصرف بوتالکس و اکسی تتراسایکلین تحت کنترل درآمد"
ببخشید من سوادم کمه در گوسفند در ایران تیلیوز کم اتفاق می افته احتمالاً منظورشان بابزیوز بوده
دامدار خراسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
0
0
بهترین راه اموزش خود دامدار است
بیماری های شایع اموزش داده شود
متاسفانه نه یک حضور یک ساعته دامپزشک موثر است و نه دانش تجربی دامدار به تنهایی
س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
1
0
دانشجو الان شده دکترمگه. یکبارگوسفند دیدم.دانشگاه بادامدار شب روز با دام کدوم بیماری تشخیص میده
نظر شما
ادامه