کد خبر: ۴۵۰۶۴



در اولین نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در صنعت خوراک دام ایران ضمن رونمایی از کتاب «بازار خوراک دام ایران»، گزارشی از وضعیت کشور در تولید و صادرات این بخش ارائه شد. همچنین رئیس اتاق ایران به ایجاد مشوق‌های قابل‌توجهی برای حضور سرمایه‌های خارجی در کشور اشاره کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، «غلامحسین شافعی» در نخستین نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در صنعت خوراک دام ایران، اقتصاد کشور را از جمله اقتصادهای بزرگ منطقه دانست و با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، دسترسی به آب‌های آزاد و بازاری متشکل از 450 میلیون نفر در منطقه، ایران را یکی از مقاصد مطلوب برای سرمایه‌گذاری خارجی برشمرد و تشریح کرد: ایران نیازمند سرمایه‌گذاری در سه بخش زیرساخت‌ها، صنعت و کشاورزی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست که به همت انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان برگزار شد گفت: در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای، بندرها و گمرکات، نیازمند جذب سرمایه‌های جدید هستیم. از طرفی با مطرح شدن پروژه احیای جاده ابریشم و پیوستن 67 کشور به آن لازم است مقدمات برای بهره گری کافی از این طرح را در کشور مهیا کنیم.

به باور شافعی شکافی عمیقی بین ایران و کشورهای دیگر از نظر تکنولوژی به وجود آمده که تأثیر آن را می توان روی کارآیی صنایع داخلی احساس کرد، بنابراین ضرورت دارد سرمایه‌گذاری‌های لازم در این بخش نیز صورت گیرد.

شافعی همچنین به حوزه کشاورزی و بحران آب در ایران اشاره کرد و سرمایه‌گذاری روی شیوه‌های جدید آبیاری و ارتقای سطح بهره‌وری آب را به عنوان دو موضوع بسیار جدی در کشور مطرح کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به تعریف و شناسایی 200 میلیارد پروژه آماده سرمایه‌گذاری در کشور، افزود: در بخش انرژی ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و خوشبختانه تاکنون سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شده است.

فعالیت 645 واحد تولیدکننده انواع خوراک دام در کشور

در ادامه مجید موافق قدیری، رئیس انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان گزارشی از وضعیت کنونی کشور در این حوزه ارائه داد. وی با اشاره به بی‌مهری دولت در ارتباط با صنعت خوراک دام طی سال‌های گذشته از فعالیت 645 واحد تولیدکننده انواع خوراک دام خبر داد و افزود: در این صنعت بالغ بر 12 هزار نفر مشغول به کار هستند و 39 واحد تولیدی نیز موفق به دریافت کد IR شده‌اند که بیانگر اعتبار بالای آنها و در اختیار داشتن شرایط آسان‌تر برای صادرات محصولات است.

این فعال اقتصادی با بیان این مطلب که 50 واحد بزرگ فعال در این بخش به طور هم‌زمان خوراک دام، طیور و آبزیان را تولید می‌کنند، تأکید کرد: میزان تولید خوراک دام در ایران برابر با 10 میلیون تن به ارزش 8.5 میلیارد دلار بوده که البته نتیجه فعالیت 50 درصد از ظرفیت تولیدی واحدهای صنعت خوراک دام است.

وی با اشاره به رشد 13.9 درصدی صادرات خوراک دام کشور، تصریح کرد: محصولات صادراتی خوراک دام به 17 کشور دنیا از جمله کشورهای همسایه صادر می‌شود.

جذب 12.4 میلیون دلار سرمایه خارجی در بخش دام و آبزیان

در ادامه محمدمهدی دالوند، نماینده مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی ایران گفت: در 7 ماهه نخست امسال 12 میلیون دلار در بخش دام و طیور و 400 هزار دلار در زمینه ماهیگیری و پرورش آبزیان سرمایه خارجی جذب شده است.

وی افزود: در شش ماه نخست امسال نیز 19 طرح با حجم سرمایه‌گذاری 366 میلیون دلار در بخش دام و طیور و چهار طرح به ارزش 3 میلیون و 600 هزار دلار در بخش ماهیگیری و پرورش آبزیان به تصویب سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران رسیده است.

دالوند ادامه داد: این سرمایه‌گذاری‌ها از طرف شرکت‌هایی از انگلیس، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، جمهوری آذربایجان، روسیه، عراق، فرانسه، کانادا و مالزی صورت گرفته و 294 هزار دلار نیز توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه‌گذاری شده است.

ضروت ایجاد زنجیره‌های تولید در صنعت

«علی‌اکبر مهرفرد»، معاون وزیر جهاد کشاورزی، نیز طی سخنانی در این نشست گفت: اگر قرار باشد در هر صنعتی رشد کنیم باید به سمت احداث واحدهای بزرگ تولیدکننده که کل زنجیره تولید را شامل می‌شوند برویم. فعالیت‌های انفرادی در صنعت، موجب توسعه نخواهد شد.

وی همچنین قدیمی بودن تکنولوژی و ماشین‌آلات را یکی از موانع موجود بر سر راه توسعه تولید دانست و خواستار تمرکز سرمایه‌گذاری‌های جدید در این بخش‌ها شد. به باور وی باید به جای ایجاد واحدهای جدید تولیدی، سرمایه را روی بازسازی و نوسازی صنعت متمرکز کنیم.

معاون وزیر کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به واردات نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومانی اشاره و تأکید کرد: طبق مصوبات باید واردات با این ارز رصد، پایش و قیمت‌گذاری شود تا مصرف‌کننده نهایی آسیب نبیند.

وی در مورد صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان نیز تصریح کرد: حدود 700 کارخانه در این بخش فعال هستند که با 50 درصد از ظرفیت کار می‌کنند و توانستند سال گذشته 90 میلیون دلار از محصولات خود را صادر کنند.

مهرفرد در زمینه اختصاص مشوق‌های صادراتی به محصولات کشاورزی نیز تأکید کرد: در سال‌های گذشته با دادن انواع مشوق‌ها، رونق صادرات در محصولات کشاورزی اتفاق افتاد، به طوری که فرآورده‌های لبنی به 30 کشور دنیا از جمله آمریکا، مالزی، تایلند، روسیه و همچنین کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان صادر شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین با دادن مشوق‌های صادراتی در سال‌های گذشته روند خوبی در صادرات مرغ و تخم‌مرغ تجربه شد. البته با شرایط فعلی اقتصاد و افزایش قیمت ارز، دیگر نیازی به مشوق صادراتی نیست زیرا قیمت نهاده‌ها تقریباً ثابت است و افزایش قیمت ارز هم مشوق خوبی برای صادرات خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشکلاتی که برای تأمین نهاده‌های کشاورزی و تخصیص ارز برای واردات آن به وجود آمده گفت: در یک ماه گذشته تخصیص ارز به واردات نهاده‌های دامی فرآیند خوبی را طی کرده اما ممکن است که برخی کالاهای غیر استاندارد و یا کالاهایی به دلایل فنی از گمرکات ترخیص نشده باشد.

۵۰ درصد ظرفیت خالی در تولید خوراک دام

مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، صنعت خوراک دام در ایران را جزو صنایع بزرگ کشور دانست که ظرفیت‌های قابل‌توجهی در صادرات دارد.

وی تأکید کرد: با وجود ظرفیت‌های گسترده‌ای که در این بخش داریم، متأسفانه شاهد 50 درصد ظرفیت خالی در تولید خوراک دام هستیم.

وی در ادامه به کل صنعت کشاورزی کشور اشاره و تصریح کرد: شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین یارانه ارزی به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد زیرا تمام نهاده‌های کشاورزی و خوراک دام، طیور و مکمل‌ها و ویتامین‌ها با ارز دولتی وارد می‌شود و این موضوع، بهترین مشوق برای صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان است.

وی با بیان اینکه این صنایع شامل یارانه حامل‌های انرژی نمی‌شوند، افزود: یارانه حامل‌های انرژی به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد زیرا بخش کشاورزی به معنای عام، قشر ضعیفی است که برای تأمین هزینه برق چاه‌ها دچار مشکل هستند.

رضایی با اشاره به تغییرات نرخ ارز در کشور بیان داشت: در این شرایط می‌توان گفت سال‌های طلایی برای بازارهای صادراتی ایران شروع شده و با توجه به اینکه هزینه حامل‌های انرژی، حقوق و دستمزد در ایران پایین است، صنایع خوراک دام و طیور در ایران می‌توانند از این فرصت برای صادرات به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی استفاده کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش تولیدات دام و طیور بیان داشت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه خوراک دام و طیور وارداتی است، استفاده از کشت‌های فراسرزمینی مانند کشت ذرت و کنجاله می‌تواند فرصت مناسبی برای امنیت تولید صنایع خوراک دام و طیور در کشور باشد.

رونمایی از کتاب بازار خوراک دام ایران

در خلال این مراسم که با حضور نمایندگانی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران برگزار شد، از کتاب «بازار خوراک دام ایران» که تشریح کننده ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، مشوق‌ها و قوانین موجود در این بخش است رونمایی شد.


نظر شما
ادامه