کد خبر: ۴۵۰۶۹



«حجت الاسلام غرویان» گفت: هر موجودی چه حیوانات و چه نباتات اگر مورد آزار غیرعقلانی قرار بگیرند از نظر شرعی و عقلی ممنوع و حرام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، روز گذشته خبری مبنی بر قطع دست و وارد کردن آسیب جدی به یک گربه توسط زن و مردی که حیوان را از مقابل یک مغازه قصابی برداشته بودند به دست ما رسید ،در این خبر عنوان شده بود که این گربه 7 ماهه، برای انجام طلسم و جادو برده شده و زن و مرد مذکور پس از انجام عمل جنایتکارانه خود حیوان نیمه جان، دردمند و بی دفاع را در مقابل همان قصابی رها کرده بودند.

حجت الاسلام غرویان درباره روی آوردن مردم به جادوگری و آسیب رساندن به حیوانات به این منظور گفت: مردم به اسباب و علل غیبی علاقه دارند و به همین علت وقتی مشاهده می کنند مشکلاتشان با اسباب و علل شناخته شده در عالم حل نمی شود دوست دارند که به علل ماورای حسی مشغول شده تا شاید از آن طریق بتوانند مشکلات خود را حل کنند، لذا در دام افرادی می افتند که ادعای جادوگری و عالم غیب داشته و می گویند که با اجنه و شیاطین در ارتباطند و می تواند با استفاده از این عوامل غیبی مشکلات را حل کنند.

وی با بیان اینکه این افراد معمولا مبالغ زیادی از مردم می گیرند و ترفندهایی دارند که بتوانند در مردم نفوذ کنند، ادامه داد: این افراد معمولا پس از گرفتن پول های چند میلیون تومانی و حل نشدن مشکلات مردم به آنها می گویند شما حرفی را رعایت نکرده اید یا مرتکب کاری شده اید که مانع تاثیر جادو شده است و عوام هم که اطلاعی ندارند فکر می کنند این جادوگر یا غیبگو راست می گوید و به وعده وعیدها دل می بندند.

این مدرس حوزه علمیه با تاکید براینکه رواج جادوگری بیشتر به دلیل جهل مردم است، اظهار کرد: افراد عالم کمتر گرفتار این خرافات شده و به آن اعتماد نمی کنند، متاسفانه این پدیده در جامعه ما وجود دارد و عده ای هم هستند که با ظرافت این دکان بازی ها را به دین و مذهب وصل می کنند و از راه های مذهبی و دینی وارد می شوند و مردم به دلیل قداستی که برای امرو دینی قائلند به این افراد اعتماد می کنند.

وی با بیان اینکه اینگونه اعتقادات و خرافات میان مراجع و علمای درس خوانده مذهبی ما خیلی کم بوده یا اصلا آنطور که بین عوام مطرح است وجود ندارد، خاطرنشان کرد:اگر این ادعاها راست بود مراجع و دانشمندان مذهبی ما به آن روی می آوردند و از آنها استفاده می کردنددر حالیکه چنین نیست و اینگونه باورهای جاهلانه در کم سوادها و بی سوادها است.

غرویان با اشاره به اینکه هرچه جهل بیشتر باشد باورهای خرافی نیز بیشتر می شود، افزود: درخصوص آزار حیوانات هم دو بحث مطرح است، یکی موضوعی عقلایی است که در همه جهان و در همه ادیان وجود دارد که از گوشت برخی حیوانات برای غذا استفاده می شود و برخی حیوانات هم اگر بتوانند از انسان ها به عنوان غذا استفاده می کنند و این قانون طبیعت است و شریعت نیز در یک محدوده ای ذبح برخی حیوانات را اجازه داده است.

وی با اشاره به آزار رساندن به حیوانات به نحو غیرعقلایی یا بدون غرض عقلانی گفت: هر موجودی چه حیوانات و چه نباتات اگر مورد آزار غیرعقلانی قرار بگیرند از نظر شرعی و عقلی ممنوع و حرام است. انسان بدون جهت نباید حیوانات را آزار دهد یا محیط زیست نباتات را خراب کند و حتی نباید به جمادات مانند دریاها، جنگل ها و کوه ها نیز آسیب غیرمعقول وارد کند زیرا تمام موجودات در علم هسته ای جایگاهی دارند.

این مدرس حوزه علمیه با یادآوری قاعده لاضرر که براساس آن از نظر فقهی و شرعی انسان نباید به خود و سایر موجودات به ویژه حیوانات ضرری وارد کند،عنوان کرد: اگر جادوگری مردم را فریب داده و موجب آسیب روانی، و مالی به دیگران شود جرم است.

وی تاکید کرد: آسیب به طبیعت، حیوانات یا شکار حیوانی که موجب انقراض نسل وی می شود نیز جرم بوده و ممنوع است، قطع درختان جنگل، آلوده کردن دریا و اقیانوس ها و به خطرانداختن محیط زیست به نحوی که آثارش در کوتاه یا دراز مدت به انسان برسد از نظر حقوقی می تواند مصداق جرم باشد.



نظر شما
ادامه