کد خبر: ۴۵۰۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رامسر و سبزوار

 

رئیس دامپزشکی رامسر:
رامسر کشتارگاه بهداشتی ندارد


رئیس شبکه دامپزشکی رامسر گفت: مردم شهرستان رامسر از نداشتن کشتارگاه بهداشتی رنج می‌برند.

محمدجواد رفیعی اظهار داشت: با وجود اینکه باید کشتارگاه‌های سنتی تعطیل شود ولی به دلیل نبود کشتارگاه صنعتی در غرب استان مازندران هنوز از کشتارگاه‌های سنتی استفاده می‌شود.
وی اظهار داشت: شهرستان رامسر دارای دو کشتارگاه سنتی در منطقه رامسر و کتالم و ساداتشهر است که متولی آنها نیز شهرداری‌ها‌ست ولی هیچ‌یک از آنها به لحاظ مکانی و بهداشتی مورد قبول محیط زیست، شبکه بهداشت و شبکه دامپزشکی نیست.
رفیعی با تاکید بر تسریع در روند ساخت کشتارگاه صنعتی در غرب استان ادامه داد: بر اساس قانون برای شهرستان‌های غرب استان از قبیل نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر یک کشتارگاه صنعتی در نظر گرفته شده است که محل آن نیز در نشتارود است که مقرر بود با راه‌اندازی آن به کمک بخش خصوصی تمامی کشتارگاه‌های سنتی تعطیل شود ولی هنوز به بهر‌ه‌برداری نرسیده است.
وی بیان داشت: درباره کشتارگاه با توجه به مطرح شدن چندین و چند باره آن در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان دیگر از دست روسا کاری ساخته نبوده و باید فرماندار و استاندار مازندران عنایت ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند.
رفیعی در ادامه به دیگر برنامه‌های شبکه دامپزشکی اشاره کرد و گفت: شبکه دامپزشکی از دو بخش خصوصی و دولتی تشکیل شده است که در بخش خصوصی با عقد قرارداد پاره‌ای از امور از قبیل واکسیناسیون و درمان انجام می‌پذیرد.
وی تصریح کرد: واکسیناسیون تب برفکی، تب مالت و سیاه زخم و همچنین سم پاشی جایگاه‌های دامی از سوی شبکه انجام می‌گیرد که برخی از آنها از قبیل تب برفکی سه بار در سال انجام می‌شود.
رئیس دامپزشکی رامسر خاطرنشان کرد: در شهرستان رامسر بالغ بر 60 هزار رأس گوسفند و حدود 15 هزار رأس گاو داریم که اکثریت آنها واکسینه می‌شوند.
وی در ادامه به برنامه تست سل اشاره کرد و گفت: از دام‌ها تست سل به عمل می‌آید که در صورت مثبت شدن دام کشتار می‌شود.
رفیعی بیان داشت: برای دام‌هایی که پس از تایید شدن تست سل کشتار می‌شوند پس از گزارش به استان به صاحبان دام غرامت داده می‌شود.
وی در پایان گفت: تمام کارهای اداری این شبکه از قبیل نامه‌نگاری‌ها و گزارش‌ها از طریق الکترونیکی انجام می‌شود و کمبود نیروی انسانی مهمترین مشکل این شبکه محسوب می‌شود.

------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار خبرداد:
معدوم شدن یک کانون بیماری نیوکاسل در سبزوار


رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار از معدوم شدن یک کانون بیماری نیوکاسل در شهرستان سبزوار خبر داد.

ولی الله جغتایی اظهار داشت: یک واحد مرغداری گوشتی که مبتلا به بیماری نیوکاسل شده بود، به دلیل حاد بودن کانون بیماری و تلفات سنگین ناشی از آن، باقیمانده گله معدوم و مدفون شد.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار افزود: این مرغداری دارای 8 هزار قطعه جوجه گوشتی بوده است.
وی اظهار داشت: در سن 26 روزگی به‌دلیل ابتلا به بیماری، متحمل تلفات سنگین و بیش از 70 درصد شده است که باقی مانده طیور که‌ 2 هزا‌ر و 190 قطعه بوده که با رعایت ضوابط بهداشتی و دستورالعمل‌های دامپزشکی و بیمه طیور و هماهنگی به‌عمل آمده معدوم و مدفون شد.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار اظهار داشت: نیوکاسل بیماری ویروسی با علائم فوق حاد و حاد و تلفات بالا در واحدهای پرورش طیور است.
وی اظهار داشت: در صورت نبود انجام واکسیناسیون و عدم رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای در مرغداری باعث بروز بیماری و تلفات تا 100 درصد گله می‌شود.
جغتایی ادامه داد: انتقال این ویروس بیماری از طریق پرندگان وحشی است.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار اظهار داشت: جابه‌جایی لوازم و تجهیزات آلوده و تردد به مرغداری‌ها جلوگیری شود.
وی تاکیدکرد: دان مورد نیاز از مراکز مطمئن تهیه و با رعایت اصول بهداشتی حمل و نقل نگهداری شود و مرغداران اقدامات قرنطینه‌ای برای ورود افراد و لوازم به مرغداری‌ها را شدیداً اجرا کنند.

 

 

نظر شما
ادامه