کد خبر: ۴۵۱۳۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان قم:
«دکتر مهدی رفیعی» افزود: این استان نخستین استانی در کشور است که مجهز به آزمایشگاه برای بررسی میزان تقلب شیر است و در این آزمایشگاه میزان افزودنی‌های غیر مجاز بررسی خواهد شد ...
 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: نخستین آزمایشگاه بررسی میزان تقلب شیر و لبنیات کشور در قم افتتاح می‌شود که در این آزمایشگاه میزان افزودنی‌های غیر مجاز بررسی خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر مهدی رفیعی» در جلسه شورای پدافند غیر عامل استان قم که غروب پنج‌شنبه در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز در زمینه پدافند غیر عامل، گفت: کارگروه دامپزشکی استان در زمینه پدافند غیر عامل خوب ورود کرده است و در این زمینه ۲۴ مصوبه که ۱۴ مصوبه در دامشهر و ۱۰ مصوبه در جعفرآباد تصویب کرده است.

وی افزود: در زمینه پدافند غیر عامل عملکرد مناسبی داشتیم از جمله برگزاری رزمایش پدافند زیستی، بحث تفکیک علوفه از دام در دامشهر که در حال آمادگی زیرساخت‌های آن هستیم و هم‌چنین مستندسازی از رزمایش زیستی مهم‌ترین اقدام این نهاد در زمینه پدافند غیر عامل است.

مدیرکل دامپزشکی قم در بحث ایجاد یک آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی که اخیراً با اعتبار دفتر مقام معظم رهبری به بهره‌برداری رسیده و این استان نخستین استانی است که در کشور مجهز به آزمایشگاه برای بررسی میزان تقلب شیر است و در این آزمایشگاه میزان افزودنی‌های غیر مجاز بررسی خواهد شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در زمینه آزمایشگاه‌های دامی در کشور در جایگاه خوبی قرار داریم و چالش اصلی ما اعتبار لازم ملی برای بحث میدان علوفه در مجتمع دام شهر است که نیاز به هزینه برای آماده‌سازی زیرساخت لازم برای تفکیک در استان قم است.

رفیعی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در زمینهٔ تب برفکی افزود: پدافند رزمایش زیستی در سال 95 انجام‌شده و آسیب شناسایی‌های واحدهای دام شهر مانند تب برفکی در آن بررسی‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: مواردی که امکان خطرپذیری داشته و می‌توانست به‌عنوان عامل بیماری در دام شهر شود، مورد پایش و رصد قرارگرفته و اقدامات پیشگیرانه در برابر آن انجام‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به‌ضرورت ساماندهی واحدهای منطقه دام شهر قم گفت: برای ساماندهی هزار و 200 واحد مستقر در منطقه دام شهر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا از بروز برخی چالش‌های احتمالی جلوگیری شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: مبحث جداسازی میدان علوفه دام با منطقه دام شهر یکی از مهم‌ترین نیازهایی بوده که درزمینهٔ پدافند غیرعامل در منطقه دام شهر احساس می‌شود، در طرح رزمایش پدافند غیرعامل زیستی استان کتاب ویژه‌ای می‌توان تدوین و برای استفاده بیشتر در اختیار استان‌های دیگر قرار داد.

وی ادامه داد: آزمایشگاه مرکز دامپزشکی و آزمایشات مولکولی دو مبحث مهمی بوده درزمینهٔ پدافند غیرعامل در دامپزشکی استان در دستور کار قرار دارد، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مولکولی و دامپزشکی از اولویت‌های اصلی تا پایان سال است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: استان تلاش می‌کند استانداردهای ایزو 17025 را در آزمایشگاه مولکولی در قم دایر کند، آزمایشگاه فراورده‌های لبنی با روند قابل قبولی وارد مدار و فعالیت شده است.

رفیعی ادامه داد: پروانه ساخت و بسته‌بندی از ممیزهای مهمی بوده که درزمینهٔ فعالیت‌های پدافندی در دامپزشکی استان در دست‌کار قرار دارد.

منبع: مهر، تسنیم
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مولاءی
|
United States of America
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
0
0
حکیم مهر عزیز
با سلام
استاندارد آزمایشگاه ISO 17025 می باشد، که در متن خبر به اشتباه ایزو ۱۷ درج شده؛ لطفا تصحیح گردد. با تقدیم احترام
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
با سلام و احترام،
ضمن تشکر، اصلاح شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
0
چند جا هم نوشتید تب برفی آنهم بی زحمت اصلاح شود
در ضمن اگر سازمان دامپزشکی بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشه باید بطرف علم برود مثل استان قم باشد بطور مثال آیا در مراکز استانها تعیین هویت گوشت داریم باید از کارهای دفتری و بی ثمر دوری جوئیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
0
0
در ضمن آزمایشگاه لبنیات هم درج شده که متاسفانه لبنیات در ایران زیر نظر سازمان دامپزشکی نیست و زیر نظر وزارت بهداشت هست
محمدمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
0
با آرزوی توفیق برای این مسئول محترم استان قم به دلیل قرار گرفتن در مسیر چند استان دارای مشکلات عدیده ای در زمینه دامپروری می باشد که آقای دکتر رفیعی انصافا به خوبی این مشکلات را شناسایی کرده وجا دارد که دیگر ارگانها ونهادها هم وارد صحنه شده واین مشکلات را با همکاری یکدیگر رفع نمایند به امید آن روز
ناشناس
|
Sweden
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
0
حالا این آزمایشگاه دولتیه یا غیر دولتی؟
نظر شما
ادامه