کد خبر: ۴۵۲۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر



عمده مرغ و تخم‌مرغ کشور در ۹ استان از جمله قم تولید می‌شود که اگر آمایش مرغداری‌ها درست انجام می‌شد ریسک مخاطرات کمتر بود؛ این امر در وهله نخست نیاز به اصلاح قوانین دارد. تعدد کارخانه‌های آسیب رسان در قم زیاد است؛ 15درصد کارخانه های سوسیس وکالباس،20و اندی کارخانه موتورسیکلت، کارگاه های غیرمجاز سرب، کوره های آجرپزی و گچپزی که بخشی از نیاز کشور را تامین می کند و این شهر را کانون ریزگرد کرده و۱۰ درصد مرغداری‌های کشور در شهر کوچک قم جمع شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ۱۹ دی، برای پاسخ به برخی سوال‌ها از قبیل اینکه آیا برای آلودگی ناشی از وجود 10 درصد مرغداری های کشور در قم تدابیری اندیشیده شده است یا خیر؟ چه میزان کاهش 37 درصدی جوجه ریزی در استان بر گرانی و تامین مرغ اثر می‌گذارد؟ و تدابیری که باید از سوی مرغداران و دامپزشکی انجام شود چیست؟ به سراغ «دکتر محمد مهدی رفیعی» مدیرکل دامپزشکی قم رفتیم و گفت و گویی با وی داشتیم که مشروح این گفت وگو به شرح زیر است:

آیا کاهش ۳۷ درصدی جوجه‌ریزی با توجه به افزایش قیمت‌ها مشکل ایجاد نمی‌کند؟

قیمت مرغ و تخم مرغ ملی تعیین می‌شود و مرغ و تخم مرغ قم مازاد استان است؛ اگر ظرفیت کامل مرغداری ها فعال شود هشت درصد تولید تخم مرغ کشور برای قم است و این کمبود در کل کشور اثر می‌گذارد.

۱۰ درصد مرغداری های تخم گذار کشور در قم فعال هستند و این تراکم بالا در یک استان تک شهرستانی باعث شده که ریسک بروز، توسعه و انفجار آنفلوآنزا خیلی زیاد شود.

سال گذشته در این مقطع هفت ونیم میلیون مرغ تخم گذار داخل قفس داشتیم در صورتی که در سال جاری یک میلیون و ۸۰۰ هزار مرغ داخل قفس داریم.

خطر انتشار ویروس آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش تراکم مرغداری ها مقداری کمتر است.

برای کاهش آلودگی ناشی از 10 درصد مرغداری های کشور در قم چه تدبیری باید اندیشیده شود؟

متاسفانه با این مشکل در کشور مواجه هستیم؛ طرح آمایش مرغداری‌ها در کشور پیشنهاد شده که اگر اجرایی می‌شد این تراکم در برخی استان ها رخ نمی‌داد.

عمده مرغ و تخم مرغ کشور در ۹ استان از جمله قم تولید می شود که اگر آمایش مرغداری ها درست انجام می شد ریسک مخاطرات کمتر می شد؛ این امر در وهله نخست نیاز به اصلاح قوانین دارد.

راهکار فعلی شما چیست؟

پیشنهادهای مختلف را به مرغداران دادیم اما اجبار کردن مرغداران نیاز به قوانین دارد که امیدواریم زودتر اقدام شود.

یکی از مباحثی که برخی کشورها از جمله ترکیه برای پیشگیری از آنفلوآنزا انجام داده اند تجمیع مرغداری های کوچک در قالب واحدهای بزرگ فول اتومات است که اگر به فرض هشت میلیون مرغداری تخم گذار قم در قالب هشت مرغداری با ظرفیت یک میلیون به صورت تمام اتوماتیک بود و اطراف آن تا چند کیلومتر مرغداری نبود کنترل بیماری بسیار آسان تر از این بود که ما این تعداد مرغ را در قالب ۱۷۰ مرغداری پراکنده با مدیریت‌های مختلف اعمال می کنیم.

اما اگر مرغدارها خودشان مشارکت کنند ما اعلام آمادگی می‌کنیم که این اقدام در قم عملی شود؛ با هماهنگی جهادکشاورزی زمین آن هم پیشنهاد شده است.

به صورت شهرک هست؟

نه؛ زمین هایی هست که در دو نقطه شهر جانمایی شده که اگر مرغدارهای یک منطقه تمایل به غیرفعال کردن واحدهای خود داشته باشند زمین به آنان داده می شود و می توانند با همان ظرفیت در یکجا و در قالب یک مرغداری فعالیت کنند.

در خصوص قرنطینه برای پیشگیری از آنفلوآنزا راه‌های ورودی چه میزان کنترل می‌شود؟

در جلسات کارشناسی، پلیس راه و راهداری اعلام کردند که به دلیل تعدد ورودی های قم امکان بستن صد درصدی راه ها به استان امکانپذیر نیست.

هر مرغداری باید به منظور حفظ سرمایه‌های خود با رعایت دستورات لازم اجازه ورود ویروس آنفلوآنزا را به واحد خود ندهد.

دامپزشکی در این خصوص چگونه اقدام می‌کند؟

تیم پنج نفره دامپزشکی از واحدها بازدید می کنند و کلیه مرغداری ها برای مرغ ریزی در قفس ملزم به تزریق واکسن شدند که عملیاتی شد.

بنا داریم که استقرار کود خشک ها را داشته باشیم که دو مرغداری در استان به صورت نمونه کار را شروع کردند که اگر این طرح موفق شود در همه مرغداری ها توسعه می دهیم.

سهل انگاری مرغداران را گرفتار آنفلوآنزا می‌کند.

مرغداران باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

تنها راه مهم پیشگیری از آنفلوآنزا قرنطینه واحد به واحد است به این معنا که همه مرغدارها باید کنترل واحد خود را به عهده گیرد.

ساماندهی و محصور کردن کود در مرغداری ها هم انجام شد وتمام مرغداران ملزم شدند که سیلو کود داشته باشند و روی کود را بپوشانند که چند حسن دارد اول اینکه میکروب عقیم سازی شده ومنتقل نمی شود دوم اینکه پرنده ها ویروس آنفلوآنزا را منتقل نمی کنند و سوم اینکه تردد ماشین های حمل کود کمتر می‌شود.

مرغداران مراقب باشند ونفوذپذیری پرندگان را به صفر برسانند و روی استخر ذخیره آب توری کشیده شود که پرنده مهاجر روی آن ننشیند و همه مرغداری ها باید دیوارکشی، دوش ورودی یک طرفه، حوضچه ضدعفونی برای خودروها داشته باشند.

تدابیری اندیشیده شده که واحدهای جدید جوجه ها را از استان‌هایی مانند اصفهان که ویروس در آن مشاهده شده، به قم نیاورند؟

استان قم رتبه اول پرورش پولت کشور با ظرفیت چهار میلیون قطعه را دارد لذا این ظرفیت وجود دارد که پولت مورد نیاز از استان تامین شود اما اگر کسی هم خواست اقدام به ورود پولت از استان های دیگر کند، ابتدا واحد بازدید، منشا مرغ های ورودی به قم ونتایج آزمایشگاهی آن ها بررسی و مشخص می شود، باید واکسینه شده باشند و از استان های پاک اجازه وارد کردن دارند، باید گواهی حمل قرنطینه از استان مبدا بگیرند و واحدهای تخم گذار تاییده کمیته ممیزی را باید داشته باشد سپس مجوز پولت ریزی(جوجه ریزی) از دامپزشکی دریافت می‌کنند.

به واحدهایی اجازه جوجه ریزی داده می‌شود که پروانه از نظام مهندسی و دامپزشکی دارند و کمیته ممیزی آن را تایید کنند.

این ویروس در کشور هست و با پرنده های مهاجر وارد استان می شود سهل انگاری مرغداران امکان ورود آن به استان را افزایش می دهد اما تراکم مرغداری های استان نسبت به سال گذشته کمتر است که کمک می کند خطر گسترش از واحدی به واحد دیگر کمتر شود.

اما در ۹ استان از جمله استان قم خطر آنفلوآنزا وجود دارد زیرا ویروس در کشور هست و امکان دارد با پرندگان مهاجر وارد شود؛ اگر مرغداری رعایت نکند درگیر می‌شود.

هم اکنون۵۰ درصد واحدهای پولت استان با ظرفیت حدود دو میلیون از چهار میلیون، فعال است و۲۵ درصد واحدهای تخم گذار نیز فعال هستند.

آخرین آمار ابتلا به آنفلوآنزا و برآورد خسارت در سال گذشته چه میزان بوده است؟

سال گذشته هفت میلیون و ۶۰۰ هزار مرغ به دلیل آنفلوآنزا در استان معدوم شد که دامپزشکی شش ونیم میلیارد و صندوق بیمه بانک کشاورزی ۵۰ میلیارد خسارت به دامداران پرداخت کردند.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خواننده
|
Brazil
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
تورو خدا بحث تجمیع نکنید شاید بگیم تمرکز واحدهای بزرگ اونهم از نظر تعداد محدود
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
0
0
سلام
متاسفانه کارهای کارشناسی در قم خیلی کم انجام میشود.
بیشتر مانور هست ...................
وگرنه تجنیع مرغداری با کدام دلیل علمی و منطقی. واحدهای بزرگ هم هیچ وقت به جهت احتمال انفلوانزا و امثالهم تن به این کار نمیدن.
نظر نیروهای متخصص .............. گم است.
نظر شما
ادامه